Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-11-23, 16:31
Moderator
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Syltryggar?
Du hävdade ju att du vare beredd att offra dig för Ukraina, ändå sitter du kvar här i Sverige, varför är du inte därnere redan?
Eller är allt bara prat?

Det handlar inte om syltrygg när det kommer till mig. Frågan är snarare varför?
Varför skall mitt liv offras när man fört den politik Sverige fört för att ta oss fram till den punkt vi är vid idag?
Hade man satsat på försvaret och Sverige. Inte kört folkutbyts-racet och feministtramset o tryckt ner alla vita män, sålt ut landet totalt bland annat genom NATO-inträdet så hade jag kunna ställt upp.
Men att hjälpa lillkillen som står längst bak, bakom alla andra o slänger sten på en björn som sover?
Nä, där drar jag min gräns.
Tror du statsminister Ulf eller någon annan politiker kommer stå vid din axel den dagen det skriks "framåt" ?
Det tror inte jag. Därför är jag inte villig att offra mitt liv för mångkulturen o de rika.
För min del är jag bunden till Försvaret så jag har inte tillstånd att åka. Men jag skulle iof inte åkt ändå så länge inte västvärlden aktivt går in med manskap. Jag har sagt från dag 1 att Nato/Europa måste gå in i kriget aktivt, skulle det ske skulle jag inte tvekat en sekund. Men som det är nu är det ändå dömt att gå förlorat tyvärr.

Och ja du är en syltrygg. Jag gillar inte allt i Sverige, eller alla politiska beslut. Men givetvis skyddar man sitt hemland och den demokrati vi har.

Du skulle kunna prova att ta erbjudandet om att få asyl i Ryssland, som de säger att folk ska få som inte gillar västs värderingar. När du väl är där borta så skulle du kunna göra ett litet test. Prova att skriva sådana saker som du skriver här fast om Ryssland, bara för att kolla hur det skulle falla ut. Det skulle vara ett intressant test..
Sedan kan du avlägga rapport hur det gick och vilken del av världen det är enklast att få uttrycka sina åsikter i
Citera
2024-11-23, 16:31
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vimes76
Den där krigshetsande tiggarkungen i Ukraina får klara sig själv. De är lika goda kålsupare som Ryssland och har alla möjligheter att ordna ett fredsavtal om de skulle vilja.

Att pissa bort miljarder svenska skattepengar på detta är sjukt oansvarigt

Alla möjligheter till fredsavtal alltså. Hur ser ett sådant ut om jag får fråga?
Citera
2024-11-23, 16:33
Moderator
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tompers
Om du nu tror att Ryssland kommer fortsätta mot Europa om de besegrar Ukraina och du är beredd att göra vad som helst för att stoppa dem, varför är du i så fall inte i Ukraina och strider för att stoppa ryssarna.

Jag är genuint nyfiken.

P.S. Jag ser gärna Ryssland som förlorare så jag undanbeder mig anklagelser om ryzztroll. D.S.
Av den enkla anledningen att det är en förlorad sak. Så länge västvärldens politiker inte fattar att vi måste gå in aktivt med manskap i kriget så är det bara en tidsfråga innan Ukraina förlorar tyvärr. Enda hoppet är att det sker politiska förändringar inom Ryssland.
Men om väst går in med manskap så kommer jag inte tvekat att ställa upp om man skulle kvala in för det
Citera
2024-11-23, 16:39
Medlem
Jiiimboohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AfghanMupp
Det är för att du är en svensk. En idiot. 100 miljarder minst är borta. Bebyggelse och människor är borta (stupade, skadade). I Sverige inflation och besparingar. Men du märker ingenting.
Bebyggelse och människor är borta i Ukraina för att Ryssland (Putin) har startat en invasion och anfallskrig i landet.

I Sverige står husen kvar, elen fungerar, vi har vatten i kranarna, sjukhusen är öppna, kollektivtrafiken går, plogningen av vägar fungerar lika bra eller dåligt som vanligt och skatten är kvar på samma nivå. Vilka är de stora uppoffringarna vi har gjort?
Citera
2024-11-23, 16:46
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnyaOlsen
Ryssland förlorade 27 miljoner man under andra världskriget och befolkningskurvan har inte hämtat sig sen dess,
Genomsnittsåldern på soldater som rekryteras till Ukraina är 45 år och man har tappat ca 1.5 miljoner män i åldern 18-45 vilket inte bådar gott för barnafödandet (förluster i krig och de som har flytt landet)
Ryssland kommer fortsätta kriga så länge det bara går för de vet att det är deras sista storskaliga krig detta århundrade
Nog är det väl värt 2% av BNP för att Ryssland ska vara slut som krigförande nation?

Man kanske ska vända på frågan, alla ni som gnäller på Ukraina och Zelenskyj varför vill ni inte ha ett civiliserat Ryssland?

Först vill jag berömma dig för ett kort men bra inlägg - även om jag tycker du har fel i slutänden.

Tesen om att lägga 2% av BNP för att för "evigt" (eller låt oss säga 50 år) sätta Ryssland ur spel är cyniskt men är inte helt fel ur Sveriges perspektiv. Det är en mycket bättre tes än att rädda Ukraina eller slåss för demokratin, bägge dessa är helt förljugna.

Ryssland har ökat befolkningen med 2.9 miljoner män i samma ålderskategori: https://x.com/OlgaBazova/status/1860233929476964652

Så tyvärr har detta 2%-offer för att knäcka befolkningskurvan helt misslyckats. Frågan är också om nästa krig blir sån soldatslakt. Det kanske blir en utväxling av flyg- och robotattacker istället. Eller kärnvapenkrig. Ryssland går inte att göra slut på som krigförande nation, dels för att de har kärnvapen och dels för att det är så stort. Det enda som kan göra slut på Ryssland, är Ryssland självt.
Senast redigerad av psychicsailor 2024-11-23 kl. 17:27.
Citera
2024-11-23, 17:04
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
För att svara på trådens ämne. Hela det svenska biståndet och ytterligare ungefär dubbelt så mycket.

Vettigt sätt att tänka. Våra uppoffringar är en form av bistånd. Sen är frågan om det har bättre effekt än svenska biståndet idag.
Citera
2024-11-23, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsgobrandon
Gör det då? Du är vuxen, du kan skänka dina pengar till vem du vill. Och eftersom du vill att "vi" ska döda ryssar tar jag för givet att du sedan ett par år tillbaka har stridit vid fronten i Ukraina?

Varför skulle jag strida vid fronten? Finns mängder med ukrainare som gör det. Jag ger en peng ibland till drönare men har svårt att själv gå och köpa och skicka tex en cv90, då tycker jag att regeringen skall fixa det istället så får de pengar av mig via mi min skatt. Ser gärna noll bidrag till invandrare och använder de pengarna rakt av till Ukraina.
Citera
2024-11-23, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Alla möjligheter till fredsavtal alltså. Hur ser ett sådant ut om jag får fråga?
I dagsläget så innebär det fredsavtalet att Ukraina får göra stora uppoffringar av mark. Avtalet som fanns på bordet i mars 2022 innebar att de skulle fått behålla all mark endast med förbehållet att de skulle vara neutrala(inget Nato) och att de skulle låta rysktalande i östra Ukraina vara ifred.

Det är tragiskt att Ukraina, efter att ha förlorat sannolikt närmare en miljon soldater, nu kommer få en enormt mycket sämre deal. Det är avskyvärt att väst har hejat på krigandet när det från början var helt uppenbart att Ukraina aldrig kan vinna. Ukraina var redo att ta avtalet 2022, men Boris Johnson i egenskap av väst/natos sändebud uppmanade dem till att inte gå med på det med löften om stöd. Alla med normalt antal kromosomer förstod redan då att Ukraina inte kunde vinna oavsett vilka vapen de får. Folk i väst har i allmänhet misuppfattningen att vår vapenteknologi är så överlägsen att den ger ett övertag som trumfar brist på soldater. Den uppfattningen kommer av att vi sett på TV när Nato/USA skjuter på getbönder med kalasjnikovs i mellanöstern. I strid med en någorlunda modern stridsmakt som Ryssland är dyr vapenteknologi inte alls avgörande. Små billiga petflaske-drönare trumfar tanks och stridsflyg. Då handlar det istället om samma faktor som i världskrigen, numerärt övertag. Eftersom billiga drönare slår ut tanks och tungt artilleri lätt, så hamnar kriget i skyttegravar igen, som i första världskriget. Man vinner genom att ha flest soldater att offra, det är där övertaget ligger. Putin har fler soldater att offra än hela Europa tillsammans. Ta Storbritannien tex, de har bara 70000. Putin kan få fram miljoner om det krävs, och Rysslands stridsmaskin är nu i full gång och de har lärt sig mycket de här åren. Dessutom är Rysslands vapenteknologi inte underlägsen, de har mycket som de sparar till en starkare fiende.

Ukraina hade aldrig en chans och det var grymt av väst att lura dem att ta den här fighten själva. Väst/Nato visste mycket väl att Ukraina inte kunde vinna detta själva, även om ni fått en annan bild i media. Om man verkligen ville stoppa Ryssland så är det marktrupper från väst som krävs, och då handlar det om 5-10 miljoner soldater man behöver sätta in. Till en början. Vi kommer alla bli inkallade för att delta eller stå i beredskap. Förlusterna kommer vara tiotals miljoner på båda sidor i ett sådant krig, större än andra världskriget.

Det bästa för alla hade utan tvekan varit att Ukraina tog avtalet 2022. Det näst bästa är att de ger sig nu, omedelbart. Fortsatt krig innebär att Ukraina strider till sista man och sedan förlorar. Eller att väst går in, och det skulle vi alla ångra.
Citera
2024-11-23, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av will242
Varför skulle jag strida vid fronten? Finns mängder med ukrainare som gör det. Jag ger en peng ibland till drönare men har svårt att själv gå och köpa och skicka tex en cv90, då tycker jag att regeringen skall fixa det istället så får de pengar av mig via mi min skatt. Ser gärna noll bidrag till invandrare och använder de pengarna rakt av till Ukraina.
Vilken jävla ynkrygg du är. Sitter och spelar tuff bakom en skärm. Varför du ska strida vid fronten? För att ett krig handlar om att offra liv, den som har flest att offra vinner. Nu börjar det krypa fram även i västmedia att Ukraina har slut på soldater. Det är inte cv90 som avgör, det är kött som tar emot kulor som avgör.

Krig vinns genom att offra liv, inte genom att du swishar en hundralapp din jävla tönt. Jag tror dessutom inte ett skit på attdu har donerat några pengar.

Om Ukraina inte ger sig och väst vill ha fortsatt krig så kommer du få strida, för nu har de slut på soldater. Har man hejat på det här kriget så har man en skyldighet att pka till fronten och strida. Annars har alla dessa ukrainare dött i onödan. Om Ryssland vinner nu trots alla ukrainare som offrat sina liv så borde vi avrätta er alla som inte åker dit och strider, ni som har hejat på kriget. Ett otroligt svek. Min åsikt har hela tiden varit att Ukraina skulle tagit fredsavtalet 2022 strax efter krigsutbrottet, eftersom det var helt uppenbart att de inte kunde vinna. Jag har ingen skyldighet att strida eftersom jag var emot att Ukraina skulle strida från början.

Jag är inte villig att offra ett skit för ett så ruttet land som Ukraina, de hade själva inte offrat en lillfingernagel för Sverige. Inte fan bryr jag mig om Putin eller Zelensky styr Ukraina, de är lika korrupta båda två. Allt bistånd från Sverige borde vara helt på frivillig basis. Staten borde ha ett swishnummer dit folk kan donera och biståndet blir då endast vad folk ger frivilligt. Jag vill se mina skattepengar användas i vård, skola etc, inte till att skydda ett korrupt skitland som Ukraina i ett krig de inte kan vinna.

Nej du din jävla fegis. Åk till fronten, det är din skyldighet när du hetsar till krig.
Senast redigerad av MachDiamonds 2024-11-23 kl. 17:40.
Citera
2024-11-23, 17:55
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Många människor här på forumet som skrivit om det här kriget nu år in och år ut. Som botar så upprepas precis samma sak, oavsett vad som sker på slagfältet. ”Ryssland förlorar 500000 man per dag”, ”Ryssland har inga raketer kvar”, ”ryssarna slåss med pinnar”, osv liknande trams.

Samma botar/losers som inte har något att förlora verkar ivrigt heja på den allt ökande eskaleringen mot Ryssland från västerländskt håll.

Denna tråd vänder sig till er botar/losers. Hur mycket är ni redo att offra innan ni känner att det är dags för väst att överge proxy-kriget i ”Ukraina” ? Är ni redo att offra Göteborg? Stockholm? Era liv, jobb (de få av er som ens har jobb), er stabila tillgång till mat? Var går gränsen?
I vilken värld tror du att Göteborg eller Stockholm ska behöva offras? Låter helt snurrigt.
Men låter även helt i linje med Putindyrkarnas älsklingslogik, : genom att hjälpa Ukraina att försvara sitt land så riskerar man att reta Putin så att han startar det tredje världskriget.
Rimligare vore väl att fråga sig: Är verkligen ryssarna villiga att låta Moskva och S:t Petersburg försvinna från kartan bara för att Putin blivit maktgalen och målat in sig i ett hörn?
Varför ställer du inte den frågan?
Citera
2024-11-23, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Varför allt detta tjafs om att åka till fronten?
Den du har svarat i tråden kanske gör bättre ifrån sig genom att varje månad fortsätta skicka pengar till drönare och annat än att själv åka till fronten.
Vilken skillnad gör en swishad hundralapp när Ukraina har slut på soldater? Hur kan ni fortfarande inte ha fatta vad krig är för något? Om man stödjer fortsatt krig så är det med sitt liv som insats. Ukraina har slut på soldater NU. Om ni inte är villiga att åka till fronten så ska ni hålla käft. Det är så otroligt jävla cyniskt att sitta bakom en skärm och hetsa krig, när man själv inte är villig att offra ett skit.

Om man är normalbegåvad så har man förstått från dag 1 att Ukraina inte hade en chans, eftersom Rysslands armé är så mycket större. Det har hela tiden bara varit en tidsfråga när Ukraina får slut på soldater, och de kommer få det långt innan Ryssland. Varför hejar man på Ukraina att strida när de inte kan vinna? Det innebär ju bara att fler ukrainare dör, men slutresultatet blir detsamma: Ryssland vinner. Hade Ukraina tagit avtalet 2022 hade de fått behålla all mark. Nu kommer de få mycket mindre, plus mängder av döda ukrainare i onödan.

Krig vinner man genom att offra liv. Nu har Ukraina slut på soldater. Vill ni ha fortsatt krig? Ja då är det bara att pallra sig iväg till fronten. Hycklare.
Citera
2024-11-23, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pausanias
I vilken värld tror du att Göteborg eller Stockholm ska behöva offras? Låter helt snurrigt.
Men låter även helt i linje med Putindyrkarnas älsklingslogik, : genom att hjälpa Ukraina att försvara sitt land så riskerar man att reta Putin så att han startar det tredje världskriget.
Rimligare vore väl att fråga sig: Är verkligen ryssarna villiga att låta Moskva och S:t Petersburg försvinna från kartan bara för att Putin blivit maktgalen och målat in sig i ett hörn?
Varför ställer du inte den frågan?
När Ukraina sköt långdistansrobotar så svarade Putin med ICBM. Är det en bra idé att trappa upp? Borde vi ge Ukraina ännu kraftigare vapen? Oavsett vad Ukraina skjuter på Ryssland så kommer det inte göra att Ukraina vinner, de har för liten armé. Så vad är rätt väg framåt?

Om man skjuter kraftigare vapen på Ryssland så skjuter de ännu kraftigare tillbaka. Vill du ha en kärnvapenattack på Ukraina? Nu när Ukraina har slut på soldater, är du redo att ställa upp? Ukraina håller på att kollapsa, det säger tom västmedia nu. Är det då rätt väg att trappa upp från Ukrainas sida? Isf måste man ha en plan. Är det så att du är villig att dö vid fronten för ett genomkorrupt skitland som Ukraina? Om inte så bör du nog sitta ner och vara tyst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in