Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2024-11-25, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Det här med att anpassa sig till gruppen är män utomordentligt duktiga på.

Män rakar av sig håret, tar på sig en uniform och fungerar som en enhet och lyder order som många gånger är helt åt helvete fel. Där snackar vi konformitet. Den manliga hierarkin som många män helt naturligt anpassar sig till ser ut som en pyramid. Toppstyrt, man sparkar neråt.

Den här dynamiken och beteendet går igenom allt. Fotbollssupportrar, politisk tillhörighet, mc-gäng, andra kriminella nätverk, företag, herrklubbar, osv osv osv.

Pga detta tror jag att det finns fler "lonely wolfs" bland män än kvinnor, grupptrycket som män utövar på varandra är helt enkelt starkare. De män som inte vill anpassa sig väljer att helt stå utanför.
Haha ja, jag glömde skinheads. De är ju definitionen av att desperat söka tillhörighet. Men att sparka nedåt i hierarkin ser jag nog lika mycket hos tjejer om inte ännu mer. Främst mot andra tjejer.
Citera
2024-11-25, 09:14
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badumts
Haha ja, jag glömde skinheads. De är ju definitionen av att desperat söka tillhörighet. Men att sparka nedåt i hierarkin ser jag nog lika mycket hos tjejer om inte ännu mer. Främst mot andra tjejer.

Finns det fortfarande skinheads? : )

Nej, inte ännu mer. Man skulle aldrig kunna få en större grupp kvinnor skjuta sina (vapen)bröder (systrar) för att de vägrade lyda order eller deserterade. Inte genom hundratals år av krigshistoria. Det där är det yttersta och värsta exemplet på ett maskineri som verkligen sätter ner värdet på människan. Tack och lov har iallafall västerlänningar förstått att man inte kan hetsa människor mot varandra på det sättet och "vapenvägrare" får väl numera "bara" fängelse. (Illa nog)
Citera
2024-11-25, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Finns det fortfarande skinheads? : )

Nej, inte ännu mer. Man skulle aldrig kunna få en större grupp kvinnor skjuta sina (vapen)bröder (systrar) för att de vägrade lyda order eller deserterade. Inte genom hundratals år av krigshistoria. Det där är det yttersta och värsta exemplet på ett maskineri som verkligen sätter ner värdet på människan. Tack och lov har iallafall västerlänningar förstått att man inte kan hetsa människor mot varandra på det sättet och "vapenvägrare" får väl numera "bara" fängelse. (Illa nog)

Nä, kvinnor är ju inte lika våldsbenägna så sätt. Men det går ju inte att undgå hur det fungerar i samhället, i skolor, på arbetsplatser. Det finns ett accepterat ideal som alla ska följa eller uteslutas. Många kvinnor ägnar halva livet till denna sociala kult. Jag behöver inte dra upp precis alla exempel men ett som lyfter poängen: En vän pluggade åratals för sitt drömyrke som sjuksköterska men blev mobbad till den grad att hon gav upp yrket och omskolade sig till svetsare. Plot twist: detta är ingen unik upplevelse. Jag minns själv mitt första arbete på en kvinnodominerad arbetsplats. De var inte riktigt så illa som de skräckhistorier man hör från vården, men nog fanns det en tydlig kultur kvinnorna skapat som man förväntades följa, annars spenderades arbetstiden åt att få med sig den sociala sekten mot den personen. Jag hade nog uppskattat mannens krigslogik i just det sammanhanget. Men visst har du samtidigt rätt i det du skriver.
Citera
2024-11-25, 23:42
Medlem
Saken är att kvinnor klagar på mannen och ogillar våra intresssen, födointag och vilka filmer vi kollar på.
Kvinnor bygger ett ideal, om ni frågar mig,.
Allt männen gör är att höra hur män ska vara enligt kvinnor. (Hon) Du gör si du gör så.osv
Vi män kan tycka om samma saker, ideer och intressen om det nu är gambling, cigarrer eller musik.
Men inte är det kvinnor som styr i själva verket. Eller? Killar ni vet!
Citera
2024-11-26, 09:23
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badumts
Nä, kvinnor är ju inte lika våldsbenägna så sätt. Men det går ju inte att undgå hur det fungerar i samhället, i skolor, på arbetsplatser. Det finns ett accepterat ideal som alla ska följa eller uteslutas. Många kvinnor ägnar halva livet till denna sociala kult. Jag behöver inte dra upp precis alla exempel men ett som lyfter poängen: En vän pluggade åratals för sitt drömyrke som sjuksköterska men blev mobbad till den grad att hon gav upp yrket och omskolade sig till svetsare. Plot twist: detta är ingen unik upplevelse. Jag minns själv mitt första arbete på en kvinnodominerad arbetsplats. De var inte riktigt så illa som de skräckhistorier man hör från vården, men nog fanns det en tydlig kultur kvinnorna skapat som man förväntades följa, annars spenderades arbetstiden åt att få med sig den sociala sekten mot den personen. Jag hade nog uppskattat mannens krigslogik i just det sammanhanget. Men visst har du samtidigt rätt i det du skriver.

Jag har jobbat på både kvinnodominerade (apotek bland annat) och mansdominerade (danska fartyg bland annat) och kan berätta att det är skitsamma.

På det ena fartyget, danska sjömän, mobbades en av killarna ut som fan. Han var populär bland tjejer och de andra blev så jävla avundsjuka att de mobbade och frös ut honom. Osv. I övrigt var de jävligt råa mot varandra, låg med varandras fruar/flickvänner och var allmänt svin mot varandra.

På apoteket var det mer low key men eftersom det iallafall går att snacka med tjejer så är det ganska lätt att stävja.

Har aldrig jobbat inom vården men vet av erfarenhet att på de arbetsplatser där personalen är stressad och känner sig överkörd att de lättare vänder sig mot varandra.
Citera
2024-11-26, 09:28
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Battreanmig.
Saken är att kvinnor klagar på mannen och ogillar våra intresssen, födointag och vilka filmer vi kollar på.
Kvinnor bygger ett ideal, om ni frågar mig,.
Allt männen gör är att höra hur män ska vara enligt kvinnor. (Hon) Du gör si du gör så.osv
Vi män kan tycka om samma saker, ideer och intressen om det nu är gambling, cigarrer eller musik.
Men inte är det kvinnor som styr i själva verket. Eller? Killar ni vet!

Vad käkar du och vad det du för filmer du ser på?

I princip alla män har en idealkvinna. Och cred till män för de lyckas bättre än kvinnor att välja bort dem som inte passar idealet. Många män har placeholders tills de hittar rätt. Kvinnor i en viss ålder är mer desperata och tar ofta vad skit som helst.

Äldre kvinnor väljer oftast bättre.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in