Citat:
Ursprungligen postat av
badumts
Nä, kvinnor är ju inte lika våldsbenägna så sätt. Men det går ju inte att undgå hur det fungerar i samhället, i skolor, på arbetsplatser. Det finns ett accepterat ideal som alla ska följa eller uteslutas. Många kvinnor ägnar halva livet till denna sociala kult. Jag behöver inte dra upp precis alla exempel men ett som lyfter poängen: En vän pluggade åratals för sitt drömyrke som sjuksköterska men blev mobbad till den grad att hon gav upp yrket och omskolade sig till svetsare. Plot twist: detta är ingen unik upplevelse. Jag minns själv mitt första arbete på en kvinnodominerad arbetsplats. De var inte riktigt så illa som de skräckhistorier man hör från vården, men nog fanns det en tydlig kultur kvinnorna skapat som man förväntades följa, annars spenderades arbetstiden åt att få med sig den sociala sekten mot den personen. Jag hade nog uppskattat mannens krigslogik i just det sammanhanget. Men visst har du samtidigt rätt i det du skriver.
Jag har jobbat på både kvinnodominerade (apotek bland annat) och mansdominerade (danska fartyg bland annat) och kan berätta att det är skitsamma.
På det ena fartyget, danska sjömän, mobbades en av killarna ut som fan. Han var populär bland tjejer och de andra blev så jävla avundsjuka att de mobbade och frös ut honom. Osv. I övrigt var de jävligt råa mot varandra, låg med varandras fruar/flickvänner och var allmänt svin mot varandra.
På apoteket var det mer low key men eftersom det iallafall går att snacka med tjejer så är det ganska lätt att stävja.
Har aldrig jobbat inom vården men vet av erfarenhet att på de arbetsplatser där personalen är stressad och känner sig överkörd att de lättare vänder sig mot varandra.