Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
Igår, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Okej, jag förstår vad du menar. I sak tycker jag ändå det är fel. Thomas Bodström fd sveriges justitieminister hade ett brokigt förflutet med bryt och mindre kriminalitet i bagaget. Han kan enligt egen utsago snacka med grabbarna på kåken, utan att göra sig till eller spela en roll. Jag tror han. Något som nästan alla andra advokater, domare och övriga jurister får svårt med. Bra tycker jag inte det är av principskäl, även om det säkert kan fylla en funktion i vissa fall.

jag tror du är lite för fyrkantig och dömande för att passa in i detta "skitjobb" som du uttryckte.
Om jag inte misstar mig handlar det om att förstå och hjälpa individer som bett om hjälp
Citera
Igår, 21:53
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koktkille
jag tror du är lite för fyrkantig och dömande för att passa in i detta "skitjobb" som du uttryckte.

Jag har inte kallat jobbet som biträdande övervakare för skitjobb, däremot skrev jag att det var ett simplare uppdrag inom offentlig förvaltning.

Några schysta polare som övervakare hade varit bra att ha som övervakare, smart tänkt där av grabbarna, dvs klienterna/kunderna till Frivården. Både för att korrumpera och ta över, precis vad som sker på en mängd olika myndigheter i myndighetssverige. Nepotism är ett begrepps om många inte känner till existerar idag inom myndigheterna och är utomlands ett mycket stort problem.

Jag vet inte om klienterna själva frågat efter en övervakare, jag antar att en övervakare får sina klienter tilldelade från Frivården för att det ingått i ett straff att ha en övervakare under en period, för folk som hamnat i kriminalitet och missbruk.

Citat:
Ursprungligen postat av koktkille
Om jag inte misstar mig handlar det om att förstå och hjälpa individer som bett om hjälp

Jag har en känsla av att jag inte är rätt man på rätt plats, det är mest för jag behöver pengar. Får väl söka något annat jobb.

Jag tror det kan bli jobbigt att kontinuerligt ha kontakt med kriminella och missbrukare genom telefon, sms och möten IRL. Jag kommer nog tröttna ganska fort och uppleva det som stressande.

Faktum är att jag vistats sex månader med kriminella och missbrukare i ett kommunalt projekt. Det hände inte mycket. Det var bankrånare, kvinnomisshandlare, slagskämpar, knarkare, knarkhandlare och annat mysko folk. Ingen höjde rösten åt mig och det blev bara bråk en gång.

Tvärt om det var ganska utåt sett trevliga individer och många var sympatiska och trevliga. Däremot tror jag ofta det är så ute på kåkarna, fint och prydligt så länge ingen blir kränkt eller känner sig förfördelad, eller blir bemött respektlöst. Då brinner troligen säkringen hos många. Har sett en del sådana, bland annat kvinnomisshandlaren när han blev arg, det var rött ansikte och rytande. Likaså en annan skummis, han skrek på fem andra killar genom den metoden, STFU! och det gjorde dom också.

En av knarkhandlarna och knarkarna (han var både och) hamnade jag i bråk med. Han försökte stjäla min jacka. Slutade med att han trodde jag skulle slå han på käften och blev bekymrad. Jag försökte bara förklara lugnt och sakligt att jackan är min. Jag ser han än idag, det är LUNGT!!!

Kunde bli lite sådan här stämning på den platsen, men inte värre än så: https://www.youtube.com/watch?v=lRlHrpHgiT4
Senast redigerad av Hegamon Igår kl. 22:37.
Citera
Igår, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag har inte kallat jobbet som biträdande övervakare för skitjobb, däremot skrev jag att det var ett simplare uppdrag inom offentlig förvaltning.

Några schysta polare som övervakare hade varit bra att ha som övervakare, smart tänkt där av grabbarna, dvs klienterna/kunderna till Frivården. Både för att korrumpera och ta över, precis vad som sker på en mängd olika myndigheter i myndighetssverige. Nepotism är ett begrepps om många inte känner till existerar idag inom myndigheterna och är utomlands ett mycket stort problem.

Jag vet inte om klienterna själva frågat efter en övervakare, jag antar att en övervakare får sina klienter tilldelade från Frivården för att det ingått i ett straff att ha en övervakare under en period, för folk som hamnat i kriminalitet och missbruk.

Problemet är att du blandar ihop begreppen. Tänk efter vad du skrev i din trådstart om uppdraget du hade sökt. Då hette det "biträdande övervakare", det kallas väl även "lekmannaövervakare"? Det är en person i civilsamhället som den som dömts till skyddstillsyn får föreslå till frivården om den dömde tror hen skulle ha hjälp av det. Om den dömde inte har förslag på person är tanken att frivården ska kunna hjälpa till att ordna en kontakt efter klientens önskemål. För någon som sitter fast i tungt missbruk kanske det är bra att träffa någon som varit rejält i skiten själv men som lyft upp sig, hålla sig nykter osv. Även om ens litet arvode utgår är det varken ett jobb eller "position" som du uttryckt några ggr.

Däremot är övervakare ett jobb och då ställs det lite andra krav.

Citat:
Jag har en känsla av att jag inte är rätt man på rätt plats, det är mest för jag behöver pengar. Får väl söka något annat jobb.

Jag tror det kan bli jobbigt att kontinuerligt ha kontakt med kriminella och missbrukare genom telefon, sms och möten IRL. Jag kommer nog tröttna ganska fort och uppleva det som stressande.

Din känsla är nog korrekt.

Citat:
En av knarkhandlarna och knarkarna (han var både och) hamnade jag i bråk med. Han försökte stjäla min jacka. Slutade med att han trodde jag skulle slå han på käften och blev bekymrad. Jag försökte bara förklara lugnt och sakligt att jackan är min. Jag ser han än idag, det är LUNGT!!!

??
Citera
Igår, 23:09
Medlem
Jag kan ärligt inte förstå hur man vill att kriminella och missbrukare ska övervakas efter sin tid i fängelset av andra kriminella och missbrukare, även om de påstår sig vara föredettingar.

Okej att det inte ska vara en nackdel om man har jobbat sig in i samhället, men att det ska vara en fördel, där har man spårat ur totalt.

För övrigt så tycker jag att man ska ha fotboja efter fängelsestraff. Speciellt vid grova brott så ska man ha fotboja i kanske 5 år till. Så att samhället ges en chans att garantera att den kriminella inte gör fler brott eller närmar sig sina tidigare offer.
Citera
Idag, 01:22
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
??

Jag utförde uppgifter med några anställda och fick vara lite föredöme i det projektet och hjälpa dom deltagarna där. En rom (ziggenare) brukade dyka upp knarkpåverkad och dessutom sålde han knark och hade fått polisen efter sig vilket han var frågande inför och tyckte var besvärligt. En dag, vid dagens slut tog han min jacka och gick sonika rakt genom korridoren för att gå hem. Jag tänkte att här är ingen idé att snacka utan rullade fram till han och ryckte jackan ur handen på han. Flera andra knarklangare stod bredvid, så jag fick vara lite bestämd för att sätta mig i respekt. Det blev något taggad stämning utav ansiktsuttrycken att dömma. Gick ju inte stå där med slapp task, som hon sa.

Jag kom på dagen därpå att jag nog bör förklara mitt beteende för ziggisen, gick rakt fram till han utomhus på en åker och sade "det var min jacka som du tog i går". Gick inte göra så, för han hoppade undan och såg rädd ut som han trodde han skulle få sig sig en omgång kokt stryk. Vilket jag inte alls tänkt dela ut. I min värld är det synonymt med att säga till om någon gör fel. I hans värld var det tydligen synonymt med att få stryk om han fuckade upp. Zigenaren måste fått en del stryk i sina dagar, utifrån det beteendet han uppvisade där på åkern.
Senast redigerad av Hegamon Idag kl. 01:59.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in