Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Idag, 10:20
Medlem
Seriöst?! Hk på ca 90 och toppfarter på 140?! En sån klen bil orkar knappt köra upp för min uppfart! Och säkerhetsaspekten? Sitta i en liten minibil med extremt brandfarligt batteri som antänder på en sekund vid krock och som inte går att släcka sedan låter inget vidare. För att inte tala om hur dessa jävla batterier framställs. Barnarbete och miljöförstöring! Nej tack till denna skit! Men visst, slösa du 300 000 på det här som knappt är värt något efter ett halvår så kör jag vidare i min säkra, stabila, hållbara och tillförlitliga, kraftfulla diesel som jag inte heller måste stoppa och ladda hela tiden. Kör förbi er nötter som sitter på diverse parkeringsplatser och laddstationer som sitter och tomt glor ut i intet. En annan grej är att ni elbilister knappt hörs när ni kommer så ni är en fara på vägarna, speciellt för barn och djur. För fan alltså! Skärp er!
Citera
Idag, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Om du kör 30 mil per dag passerade du alldeles säkert ett flertal snabbladdare och hade kunnat ladda på dem i 15-20 minuter istället för att ägna 6 timmar på en destinationsladdare.
Jag förstår att det finns en omognad hos icke elbilsägare eller t.o.m. de som aldrig kör längre sträckor med elbil, det är inte fler laddstolpar som behövs i de flesta fall utan mer utbildning om hur det kan fungera att köra långt med elbil, att det är en annan sak än att köra ICE inte sämre men annorlunda.

Övriga tiden så jobbade jag, eller sov.
Hur menar du att jag skulle kunna snabbladda på 20min om det tar 6h på ett vanligt uttag?

Det krävs väl att bilen och sladden klarar det, och att jag ska ha koll på var snabbladdarna finns?
Fan, jag fick ju lägga några timmar bara på att hitta de få platser som ö.h.t fanns… Cirkle K saknar tex laddare.

Men visst, om man känner att man har tid att sitta vid en snabbladdare i 30minuter så.
Citera
Idag, 10:36
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Det er ikke moms på elbiler i Norge.

Nej, den kostar under 300KNOK, men før att inte någon skall komma och gnälla på att "det inte är moms på norska bilar och därfør inte alls jämførbart".
Citera
Idag, 10:45
Moderator
Gromguttens avatar
En massa OT raderat

Før den som trots allt vill bli publicerad med sin uppfattning har vi denna tråd: (FB) Tråden där folk utan elbil gissar hur det är att ha elbil - bara negativa saker är topic

/Mod
Citera
Idag, 10:57
Medlem
Klas-Vegass avatar
Jag såg tjockisen peter hesse studera id2. Han tyckte väl att det egentligen var den bästa elbilen VW hade.

Jag tror dock inte att det kommer en id2 i år.
Jag tror inte heller de håller priset.

VW har problem. Hur stora får vi se.

Det verkar gå trögt med c3-e leveranser. Men visst är de igång. en bil jag tror på. Fiat blir ju samma bil med annan etikett.
Citera
Idag, 11:05
Medlem
Vad händer med räckvidden på 30 mil om man håller sig inom rekomenderade området 10% - 80% när det blir 10 minus, eller i spöregn och/eller motvind? Jag gissar på max 10 mil, iaf om man vill ha lite värme på.
Citera
Idag, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7

Kan man då ladda hemma, så är bilen i princip betald efter några år om man kör mycket.

Känns lite som att laddningen kommer att bli stora problemet för många. Jag har ingen möjlighet att ladda där jag bor. Får bli att man laddar under arbetsdagen. Med det i åtanke känns också 30 mil som lite för begränsande. Men visst, om detta slår ordentligt så kanske även vi ute i småhålorna får möjlighet att ladda inom några år.
Citera
Idag, 11:17
Medlem
Är inte de här billigare elbilarna egentligen vad man skulle kalla stadsbilar. Alltså sådana bilar som i dagliga livet kör max 5-6 mil om dagen?

Det finns nog en stor grupp konsumenter som är intresserade. De använder inte bilen till så mycket annat.

Sett ur stadsbilsperspektivet så behövs inte att de ska klara 50 mil på en laddning, kunna dra en husvagn, kunna lastas på med ett helt flyttlass eller köra runt i mer än 140 km/h.
Citera
Idag, 11:18
Medlem
Raggarspinns avatar
Äntligen! Det här är vad vi behöver. Små, billiga bilar som inte väger 2.5 ton och som kan laddas via vanligt vägguttag. Med energi som vi själva kan producera.
Det är bara arabvännerna som vill ha kvar fossilbilen!
Citera
Idag, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farmoreller
Vad händer med räckvidden på 30 mil om man håller sig inom rekomenderade området 10% - 80% när det blir 10 minus, eller i spöregn och/eller motvind? Jag gissar på max 10 mil, iaf om man vill ha lite värme på.

Snarare 15-20 mil, men om det nu är extra kallt så kan man ju ladda mer, batteriet tar ingen skada av att bli fulladdat.(vilket den aldrig blir, vid 100% är det fortfarande buffert över tid).

Över tid däremot är lämpligt att ligga mellan 20-80%, men inga som helst problem att ladda 100% när man har behov

Varför ska alltid nackdelarna med elbilar överdrivas så in helvete?

Vår bil har 20 mil räckvidd sommartid (lite mer om man kör riktigt mjukt), och den hamnar på 14-15 när det börjar bli -15 grader. Då laddar vi 100% istället för 80 som vi gör sommartid. 90% brukar vi ha när det normala vintertempersturer.

Då är bilen varm och go när man hoppar in, den värmer betydligt bättre än dieselbilen med dieselvärmare, och snabbare.
Citera
Idag, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Är inte de här billigare elbilarna egentligen vad man skulle kalla stadsbilar. Alltså sådana bilar som i dagliga livet kör max 5-6 mil om dagen?

Det finns nog en stor grupp konsumenter som är intresserade. De använder inte bilen till så mycket annat.

Sett ur stadsbilsperspektivet så behövs inte att de ska klara 50 mil på en laddning, kunna dra en husvagn, kunna lastas på med ett helt flyttlass eller köra runt i mer än 140 km/h.

Funkar hur bra som helst för oss på landsbygden också som ena bilen i hushållet. Det stora problemet för folk i stan är möjligheten till hemmaladdning om man inte har eget hus.
Citera
Idag, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Alltså.
Man måste vara lite realistisk.
Du kan inte få en ny elbil med 50 mil räckvidd och laddtid på 20 min, 250 hk och en massa utrustning för 300.000 kronor.
Det är helt orealistiskt och bidrar inte till en seriös diskussion.

Du menar inte och, du menar eller.

Men varför kan man inte få nåt av dom alternativen för 300k?

Köper man en liten billig fossilbil så har man ju iaf fördelen att man tar sig många mil på en tank. Mer än dom dyrare alternativen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in