Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
Idag, 06:55
Medlem
När jag var 14 så gick jag på en fest. En kille som jag gillade var där. Hade sex med honom, första gången jag hade sex. Efteråt så kommer hans vänner och säger att dom ska ha sex med mig också. Säger att jag inte vill men det bryr dom sig inte om, blev oförmögen att ens röra på mig när jag insåg vad som var på väg att hända. Dom hade sex med mig mot min vilja i nästan en timme.

Sen några år senare är jag i ett förhållande med en man. Ligger och sover och blir väckt av honom för han vill ha sex. Säger nej, jag vill sova. Somnar om och vaknar sedan av att han penetrerar mig, säger till han att sluta, han säger att det kommer att gå snabbt medans fortsätter tills han får utlösning i mig.

Sen blev jag utsatt flera gånger när jag var inlagd pga jag var självmordsbenägen. Av en vårdare på avdelningen. Första gången tog han mig på brösten, andra gången kom han in när jag duschade och jag inte fick låsa efter mig, han använde sina fingrar på mig, tredje gången så tvingade han mig att ge honom oralsex, fjärde gången så hade jag fått lugnande när han penetrerar mig vaginalt med sin penis.

Innan allt detta hände så var min dröm att bli sjuksköterska, som min mamma är. Jag hade så många planer och drömmar.

Nu är jag 23, klarade knappt av att gå klart skolan. Har bedömts vara oförmögen att jobba pga mitt mående, har aktivitetsersättning sen jag slutade skolan. Allt jag ville och drömde när jag var yngre har gått i kras.

Nästan varje dag vaknar jag med ett tryck över bröstkorgen, klumpkänsla i halsen. Händer att jag spyr pga ångest. Klarar inte av att någon rör mig utan att jag vill det, särskilt inte män. Klarar inte av att bli kramad. Vaknar skrikande i panik när jag drömmer om det som hänt. Lämnar knappt lägenheten, gör jag det så är det oftast för att handla mat sent på kvällen när det inte är något folk i affären. Att ha sex är ofta problematiskt.

Har försökt gå i terapi men det har inte hjälpt eller så har det som nu blivit avbrutet pga personal slutat.

Två gånger har jag tänkt begå självmord, första gången genom överdosering, det gick inte så bra för min vän ringde till 112. Andra gången så var jag ute och gick när jag hamnade vid en tågstation, satt där och kollade när tåg anlände och avgick i ca 2 timmar sen bestämde jag mig för att jag skulle hoppa framför nästa tåg som kommer. När nästa tåg kom så blev jag stoppad av någon som slet tag i mig och drog ner mig på marken och höll fast mig, sen hamnade jag på piva efter att polisen kom och hämtade mig.

Ett tag så drack jag rätt så mycket alkohol men jag slutade med det pga jag gjorde dumma saker när jag var påverkad, det som fick mig att sluta var att jag hade sex helt oskyddat och vaknade dagen efter, livrädd att bli gravid.

Testat röka cannabis men det gav mig riktigt dålig ångest.

Testat ta xanor vid ett tillfälle, det funkade, ångesten försvann, känslan var ungefär som att kunna andas igen när man haft svårt för det. Men dom vill inte skriva ut något sånt.

Tar 100 mg sertralin varje dag, har blivit lite bättre av det pga det minskat ångesten någorlunda men det har också påverkat andra känslor med. Var mycket sämre innan sertralin, brukade skada mig själv men det gör jag inte längre.

Går det ens få ett fungerande liv efter att ha varit med om det jag varit med om? Eller kommer det alltid att vara så här?
Citera
Idag, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jandobird

Går det ens få ett fungerande liv efter att ha varit med om det jag varit med om? Eller kommer det alltid att vara så här?

Det är helt upp till dig. Det är många som varit med om värre saker, som förändrat sig och fått det bra.

Du är vuxen nu. Du behöver bestämma dig om du vill fortsätta fatta dåliga beslut, som leder till lidande. Eller börja fatta rätt beslut, och istället bygga ett bättre liv. Cannabis, och alkohol är fel beslut, även att sitta på tågstationen.

Bara du kan fixa ditt liv, genom att du bestämmer dig. Ingen annan kan göra det åt dig. Du behöver vilja att terapin fungerar. Du kan inte sitta passiv och tro någon terapeut ska fixa dina problem åt dig, det är du som med hjälp av terapi kan göra det bättre.

Sluta känna efter så mycket, och gör istället det rätta. Du vet innerst inne vad det rätta att göra är, annars skulle du inte postat ditt inlägg. Låt inte känslor styra ditt liv. Tänk inte så mycket på dig själv, tänk på vad du kan göra för andra, som din sjuksköterska till mamma gjorde. Det är en bra känsla att hjälpa andra, det mår man bra av.

Lycka till.
Senast redigerad av PetterRetard Idag kl. 07:20.
Citera
Idag, 07:15
Medlem
Så länge du fortsätter att kategorisera dig i "offer" är det svårt att möta nytt hopp.

KBT med motiverade samtal i kombination med rätt medicinering sägs kunna påverka hur du ska tänka och således påverka känslorna.
Gruppterapi är rätt bra då man inser att man är inte ensam i samma sits.
Citera
Idag, 07:19
Medlem
RFTs avatar
Du behöver genast ta kontakt med psykiatrin.
(Även fast du upplever att tidigare terapi inte hjälpt.)

M v h
RFT
(f d parterapeut/familjerådgivare)
Citera
Idag, 08:43
Medlem
Citat:
När jag var 14 så gick jag på en fest. En kille som jag gillade var där. Hade sex med honom, första gången jag hade sex. Efteråt så kommer hans vänner och säger att dom ska ha sex med mig också. Säger att jag inte vill men det bryr dom sig inte om, blev oförmögen att ens röra på mig när jag insåg vad som var på väg att hända. Dom hade sex med mig mot min vilja i nästan en timme.

Sen några år senare är jag i ett förhållande med en man. Ligger och sover och blir väckt av honom för han vill ha sex. Säger nej, jag vill sova. Somnar om och vaknar sedan av att han penetrerar mig, säger till han att sluta, han säger att det kommer att gå snabbt medans fortsätter tills han får utlösning i mig.

Sen blev jag utsatt flera gånger när jag var inlagd pga jag var självmordsbenägen. Av en vårdare på avdelningen. Första gången tog han mig på brösten, andra gången kom han in när jag duschade och jag inte fick låsa efter mig, han använde sina fingrar på mig, tredje gången så tvingade han mig att ge honom oralsex, fjärde gången så hade jag fått lugnande när han penetrerar mig vaginalt med sin penis.

Innan allt detta hände så var min dröm att bli sjuksköterska, som min mamma är. Jag hade så många planer och drömmar.

Nu är jag 23, klarade knappt av att gå klart skolan. Har bedömts vara oförmögen att jobba pga mitt mående, har aktivitetsersättning sen jag slutade skolan. Allt jag ville och drömde när jag var yngre har gått i kras.

Nästan varje dag vaknar jag med ett tryck över bröstkorgen, klumpkänsla i halsen. Händer att jag spyr pga ångest. Klarar inte av att någon rör mig utan att jag vill det, särskilt inte män. Klarar inte av att bli kramad. Vaknar skrikande i panik när jag drömmer om det som hänt. Lämnar knappt lägenheten, gör jag det så är det oftast för att handla mat sent på kvällen när det inte är något folk i affären. Att ha sex är ofta problematiskt.

Har försökt gå i terapi men det har inte hjälpt eller så har det som nu blivit avbrutet pga personal slutat.

Två gånger har jag tänkt begå självmord, första gången genom överdosering, det gick inte så bra för min vän ringde till 112. Andra gången så var jag ute och gick när jag hamnade vid en tågstation, satt där och kollade när tåg anlände och avgick i ca 2 timmar sen bestämde jag mig för att jag skulle hoppa framför nästa tåg som kommer. När nästa tåg kom så blev jag stoppad av någon som slet tag i mig och drog ner mig på marken och höll fast mig, sen hamnade jag på piva efter att polisen kom och hämtade mig.

Ett tag så drack jag rätt så mycket alkohol men jag slutade med det pga jag gjorde dumma saker när jag var påverkad, det som fick mig att sluta var att jag hade sex helt oskyddat och vaknade dagen efter, livrädd att bli gravid.

Testat ta xanor vid ett tillfälle, det funkade, ångesten försvann, känslan var ungefär som att kunna andas igen när man haft svårt för det. Men dom vill inte skriva ut något sånt.

Tar 100 mg sertralin varje dag, har blivit lite bättre av det pga det minskat ångesten någorlunda men det har också påverkat andra känslor med. Var mycket sämre innan sertralin, brukade skada mig själv men det gör jag inte längre.

Beklagar det du har varit med om. Med tiden så bleknar det mesta. Du behöver kanske inte plocka fram minnena lika ofta.

Du är inte snäll mot dig själv. Alkohol, droger och självskadebeteenden är inget bra alternativ. På sikt kommer du bara att må sämre. Du måste också vara selektiv med vilka människor du släpper in i ditt liv och vara tydlig med vad du vill.

Det finns traumabehandling som är ett sätt att jobba med sig själv. Skulden ska läggas där den hör hemma, hos förövarna! Det finns inga enkla vägar att må bättre. Det kommer att ta tid.
Citera
Idag, 08:50
Medlem
MDMA-terapi kanske? Men det kommer väl nog tyvärr att ta lääänge förrän det blir tillgängligt i sverige.
https://www.psychiatrist.com/news/le...trial-results/
https://www.nature.com/articles/s41591-023-02565-4
https://maps.org/mdma/ptsd/phase3/
Citera
Idag, 08:55
Medlem
Citat:

Jag har inte varit med om lika illa med blev våldtagen vid 14, våldtagen i sömnen vid 20 och tafsad på av kollegor. Jag kände dock att om jag mår dåligt så vinner de. Jag hoppas de mår dåligt och karma drabbar dem. Det tog 4 år för mig att må bättre. Jag har medvetet valt att försöka att inte låta det påverka mig. Och valt att slutföra utbildningar med motivationen att detta inte ska få förstöra mig. Kanske kan du samla kraft bli sjuksköterska och hjälpa andra?
Citera
Idag, 08:56
Medlem
Den enkla vägen är att fly, alkohol droger osv.

Tiden läker sår
Citera
Idag, 09:05
Medlem
kalkryggars avatar
Ge inte upp. Att du testar droger och alkohol är för att du vill dämpa ångest och dåligt mående. Det fungerar inte i längden. Så nu har du testat dessa saker och vet att det inte fungerar. Så gör inte om såna saker.

Jag tycker du ska sätta dig med dig själv och fundera på vem du vill vara och vad du vill bli. Umgås sen bara uteslutande med bra människor. Klipp kontakten med människor som inte är 100% bra för dig.

När du vet vad du vill göra i livet så satsar du på det. Om du träffar en kille som du gillar eller blir kär i så ska du hela tiden vara på din vakt och är han inte en bra kille så klipper du direkt. Finns ingen anledning till att vara med någon som inte är bra. Är han kriminell, har han dålig kvinnosyn, har han mentala problem som han tar ut över andra etc. Du behöver inte det och framför allt det är inte ens intressant egentligen att vara med en sån person.

När du inser att ditt liv lever du för din skull så förstår du också att du har ett jättestort värde som människa.

Om det är jobbigt att sortera tankar så tycker jag att du ska gå till en som är professionell. Om du kan få ihop lite pengar så tycker jag att du ska börja med att gå till en privat KBT-psykolog. Kolla först upp den du ska träffa på internet.

Citat:
Ursprungligen postat av Hejaaaaaaa123456
Den enkla vägen är att fly, alkohol droger osv.

Tiden läker sår

Det här va det sämsta du kunde skriva. Det hjälper bara kortsiktigt och långsiktigt så gör det problemet värre på flera olika sätt.
Citera
Idag, 09:13
Medlem
pn222jws avatar
"Går det ens få ett fungerande liv efter att ha varit med om det jag varit med om? Eller kommer det alltid att vara så här?"

Ja det går. Nej det kan bara bli bättre. Ingenting av vad du genomlidit är ditt fel. Du behöver nya (roliga) upplevelser så att du inte blir passiviserad. Det finns distanskurser i en del medicinska ämnen som kan underlatta (eller tillgodoräknas dig) när eller om du i framtiden vill arbeta inom sjukvården. Du måste ju exempelvis inte bli sjuksköterska direkt. Halvtidsstudier - sen om några år halvtidsarbete. Berätta helt ärligt för någon om självmordstankarna om du inte redan gjort det. Du vill naturligtvis gå tillbaka i en tidsmaskin med ett suddgummi och göra så att ingenting av det grymma hade hänt, men det går inte.
Citera
Idag, 09:32
Medlem
Allt som hänt för ett ögonblick sedan existerar inte längre.

Sluta älta och använda dig själv som offer.

Du har nyttjas som ett substitut för andra människors vilja och begär. Samtidigt delar du samma öde med bra många fler kvinnor, så du är långt ifrån unik med ditt illamående.

Träna på att tränga undan det förflutna tankarna som får dig att må dåligt, övning ger färdighet, så du kan tillslut till och med bli mer mentalt starkare av den historia du har än om du inte haft den.

Gör det till nånting positivt istället för negativt, ditt huvud kan inte se skillnad på vad som i människors ögon är rätt eller fel, ditt huvud reagerar på dom tankarna du föder dig själv med.

Så kort och gott, gör dig själv en tjänst och släpp det. Finns som sagt dom med riktiga problem större än dina, som 'tröst'.
Senast redigerad av Majsmannen2 Idag kl. 09:57.
Citera
Idag, 10:20
Medlem
Självklart blir systemet i kroppen skadat efter utsatthet. Det är alltid förövarens fel. What you not change you choose.
Du får välja att gå åt rätt riktning. Inte alltid en rak väg men kämpa på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in