Citat:
Ursprungligen postat av
Majsmannen2
Så enkelt kommer du inte undan en psykopat, dom finns ibland oss på lika villkor och är nog rätt dynamiska och vanliga i sitt sätt att leva sina liv. Otroligt svårt att generalisera på den nivån.
Bakom varje normal handling/hobbie/intresse kan det ju finnas en ond baktanke framställda av en psykopat.
Exakt - jag är väl medveten om det, det är därför jag behöver hjälp med hur jag ska tänka och vad jag ska leta efter hos personer i min närhet för att med relativt god säkerhet, aldrig 100% såklart, kunna utesluta att de är psykopater. Jag försöker inte
komma undan psykopater, vill bara hitta sätt att försäkra mig om att ingen av mina vänner, kollegor och andra närstående är psykopat.
En detalj man ska tänka på är hur man letar och hur man får reda på det. Om jag upptäcker att en person bygger fågelholkar i sin källare, så bör jag nog fundera på hur jag "råkade" upptäcka det? Kanske fågelholks-psykopaten ville att jag skulle upptäcka det - för att jag skulle tycka att han är en helt normal person med normala sysslor?
Nya intressen ska man nog inte lägga någon större vikt vid - men om man av en ren slump får reda på att en person lagt många timmar i många år på en hobby som inte har något med en psykopats "normala" intressen att göra, och man kan verifiera att det faktiskt är så och inte bara något som personen själv påstår, så kan det vara ett bra tecken på att personen inte är psykopat. Men, som sagt, det är det enda jag kommer på spontant, lyckas inte riktigt tänka ut några andra säkra saker en psykopat undviker att lägga tid på. Jag vet mycket väl att en psykopat kan typ skaffa sig ett brinnande intresse för nästan vad som helst, dvs. om intresset ger psykopaten en ingång i en bekantskapskrets som psykopaten med det delade intresset som grund kan manipulera sig in i.