Många ryssar har supit bort vettet
och det finns kvar att det kan vara FARLIGT för vanliga ryssar att tänka,
MEN det finns en del smarta ryssar.
T ex var vi på en teknikmässa i London för en massa år sedan ganska nära efter Berlinmuren föll. Där intervjuades en chef i ett ryskt mjukvaruutvecklingsföretag, en typisk gammal "Sovjetryss" stil.
-Vi har världens bästa programmerarutbildning.
Då reportern berättade det för en ung modern chef för ett annat ryskt mjukvaruutvecklingsföretag, blev hans reaktion:
-Hahaha. Utbildningen är skitdålig. Vi anställer bara självlärda hackers...
Lite senare letade jag mjukvaruutvecklare i olika låglöneländer åt en klient, för en stor produktion, som de inte hade råd att ha västerlänska programerare till. Bl a kollade jag ett sådant företag som hade startat av en rysk sådan lärare, som bara anställde lärare och ( f d ) studenter på det universitetet. Han resonerade iofs rätt för ENKLA produktioner, men det här var ju stort så det hade aldrig fungerat att göra som han sa. Då jag var nära att ge upp sa jag till honom:
-Är det någon, som kommer med konstiga frågor?
-Ja en av eleverna.
-Får jag prata direkt med honom?
Det fick jag och den studenten var smart, den ende där som fattade. Även han sa att utbildningen var kass, att han hade lärt sig det användbara själv. Ägaren gick med på den studenten fick hantera hela vårt projekt. Då han hade samlat en grupp programmerare, var det första jag sa till de andra:
-Det är ok att kalla mig idiot, om ni talar om varför och kommer med en bättre ide
Jag sa så för att de skulle våga tala om vad de tyckte. (Själv kunde jag göra strukturering men inte det programspråket.) Gruppchefen blev kvar flera år trots att Motorola erbjöd honom mycket högre lön än min klient kunde betala, för han gillade att jag lät dem bestämma sina arbetstider själv, bara de producerade ok snabbt, så han kunde sova på morgnarna