• 1
  • 2
2024-11-24, 18:21
Medlem
Ja, du har ju arbetslistan klar. En timme med google, så har du snart en prislista också. Sen får du försöka estimera hur många timmar du har att roa dig i garaget. Sen kan du jämföra med hur mycket bil du får för den slanten, utan arbetet eller med omkostnader för verktyg svetstråd osv. + vad du värderar din fritid till.
"Lönt" är nog ett ord som inte ens passar i sammanhanget om du inte har bilmek som hobby, och typ bor i garaget ändå.
Citera
2024-11-24, 21:04
Medlem
IceEyess avatar
Det låter uppriktigt sagt som en riktig skrothög. Hade forslat iväg den till skroten.
Citera
2024-11-24, 21:20
Medlem
730221s avatar
Kör tills den helt enkelt inte funkar längre, ingen idé att kosta på den, men heller ingen ida att göra sig av med om inte mån åker långa sträckor, då kan det bli lite besvärligt om den stannar långt hemifrån.
Citera
2024-11-24, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Notera att ts skriver att motorn gick inte riktigt bra heller.
Ja just ja. Tankspridd... Nu tror jag dock inte det är världens mest svårfixade fel. Kan om man har "tur" vara så enkelt att läckaget på avgassystemet stör lambdasonden. Bör hur som helst inte påverka särskilt mycket på vad en Afrika-exportör är villig att ge. (Vilket inte är några enorma pengar från början...)
Senast redigerad av Gissa vem 2024-11-24 kl. 22:50.
Citera
2024-11-24, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Ja just ja. Tankspridd... Nu tror jag dock inte det är världens mest svårfixade fel. Kan om man har "tur" vara så enkelt att läckaget på avgassystemet stör lambdasonden. Bör hur som helst inte påverka särskilt mycket på vad en Afrika-exportör är villig att ge. (Vilket inte är några enorma pengar från början...)
Men mer tveksamt om planen skulle vara att sälja motorn löst.
Citera
2024-11-24, 23:06
Medlem
Citat:
Men mer tveksamt om planen skulle vara att sälja motorn löst.
Mjaenja... Tror som sagt inte det påverkar så himla mycket i praktiken. De som köper en sådan bil / motor ÄR som sagt folk som skickar ner den till Afrika. Och där gås den igenom och renoveras ändå, om det behövs.
Citera
2024-11-24, 23:25
Medlem
Citat:
Mjaenja... Tror som sagt inte det påverkar så himla mycket i praktiken. De som köper en sådan bil / motor ÄR som sagt folk som skickar ner den till Afrika. Och där gås den igenom och renoveras ändå, om det behövs.
Möjligt de skickar med en motor i någon bil, skrot får ju inte exporteras, frågan är det går med en lös motor.
Citera
2024-11-24, 23:33
Medlem
Citat:
Möjligt de skickar med en motor i någon bil, skrot får ju inte exporteras, frågan är det går med en lös motor.
Brukade gå precis hur bra som helst. Jag har sett hela containrar fyllda med motorer. Vet inte om de har skärpt upp reglerna och / eller kontrollerar det hela noggrannare nu?
Citera
2024-11-24, 23:35
Medlem
Citat:
Brukade gå precis hur bra som helst. Jag har sett hela containrar fyllda med motorer. Vet inte om de har skärpt upp reglerna och / eller kontrollerar det hela noggrannare nu?
Skrotbilar får ju inte exporteras, klassas som avfall. Motor kanske anses vara presumtiv reservdel?!
Citera
2024-11-24, 23:40
Medlem
Citat:
Skrotbilar får ju inte exporteras, klassas som avfall. Motor kanske anses vara presumtiv reservdel?!
Kan ju finnas kryphål i regelverket. Jag undrar t ex om det anses vara skillnad mellan en regelrätt AVSKROTAD bil och en som fortfarande står med i registret?
Citera
2024-11-24, 23:41
Medlem
Citat:
Kan ju finnas kryphål i regelverket. Jag undrar t ex om det anses vara skillnad mellan en regelrätt AVSKROTAD bil och en som fortfarande står med i registret?
Nej, det görs kontroller ibland där det då bedöms om bilarna som skall exporteras är körklara eller med enkla medel kan bli det, är så ej fallet är det skrotbilar som i sin tur är avfall.
Citera
2024-11-24, 23:47
Medlem
Citat:
bedöms om bilarna som skall exporteras är körklara eller med enkla medel kan bli det
Ja där har du väl upplagt för ev kryphål... (Eller t o m rena mutfall, vilket vi blåögda naiva svenskar tror aaaldrig skulle förekomma inom den genomhederliga svenska myndighetsutövningen... )
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in