Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-11-25, 10:54
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
De kan! Mer jävlar alltså! Jag menar "it all fun and games until" världen går under. Du har folk leker med saker som de liksom har noll koll på. De tycker det är spännande bara att se resultatet.. Oj fan vi skapade ett svart hål! Det var oväntat och nu kommer hela mänskligheten dö.
Vilka leker med så enorma energier? Inga på CERN iaf, den är många storleksordningar för klen för det.

Men OM man någon dag skulle kunna bygga en så kraftfull partikelkrockare så kommer ju den att vara gjord för att kunna hantera så stora energier. Och gissningsvis då inte på jorden utan ute i rymden någonstans.
Citera
2024-11-25, 13:51
Medlem
morgonstjaernans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteTedKaczinsky
https://en.wikipedia.org/wiki/Hawking_radiation

https://en.wikipedia.org/wiki/Black_hole
Jag syftar på svarta hål i storlek kvantlängd.
Citera
2024-11-25, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morgonstjaernan
Jag syftar på svarta hål i storlek kvantlängd.
Citat:
As a black hole evaporates, it slowly shrinks and, as it loses mass, the rate of particles escaping also increases until all the remaining energy escapes at once. In the final tenth of a second of a black hole’s life, “you will have a huge flash of light and energy,” Natarajan says. “It’s almost like a million nuclear fusion bombs going off in a very tiny region of space.”

https://www.astronomy.com/science/th...ack-holes-die/
Citera
2024-11-25, 14:42
Medlem
morgonstjaernans avatar
Citat:
https://www.astronomy.com/science/th...ack-holes-die/
Ja och några sådana explosioner har väl inte observerats? De borde ju vara synliga överallt i så fall.
Citera
2024-11-25, 14:44
Medlem
Citat:
Ja och några sådana explosioner har väl inte observerats? De borde ju vara synliga överallt i så fall.
Nej precis, och anledningen för att de inte observerats är för att det inte gått tillräckligt lång tid!
Citera
2024-11-25, 14:50
Medlem
morgonstjaernans avatar
Citat:
Nej precis, och anledningen för att de inte observerats är för att det inte gått tillräckligt lång tid!
Så det finns inga små svarta hål i universum nu menar du? Det låter osannolikt.
Citera
2024-11-25, 15:54
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Så det finns inga små svarta hål i universum nu menar du? Det låter osannolikt.
Vad grundar du den bedömningen på?

Iaf, svarta hål som bildas av kollapsande stjärnor, måste vara flera gånger tyngre än solen, för annars räcker inte gravitationen till för något annat än vit dvärg eller neutronstjärna. Och svarta hål på flera solmassor tar MYCKET längre tid på sig för att dunsta bort, än universums ålder. Alltså finns det inga Planckstora svarta hål idag.

Dvs om det inte bildades s k ursprungliga ("primordial") svarta hål vid Big Bang, vilka isf hade ha kunnat bildas i alla storlekar. Ett lite kontroversiellt scenario, men inte helt avfärdat än av teori och observationer. T ex finns det även spekulationer om att den än så länge inte funna Planet 9 skulle vara ett sånt där ursprungligt svart hål, med en massa som bara är 5 -- 10 gånger jordens, och därmed en radie på bara någon decimeter. Spännande om sant, för ett sådant vore ju möjligt för oss att nå för att experimentera med.
Citera
2024-11-25, 15:56
Medlem
morgonstjaernans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Vad grundar du den bedömningen på?

Iaf, svarta hål som bildas av kollapsande stjärnor, måste vara flera gånger tyngre än solen, för annars räcker inte gravitationen till för något annat än vit dvärg eller neutronstjärna. Och svarta hål på flera solmassor tar MYCKET längre tid på sig för att dunsta bort, än universums ålder. Alltså finns det inga Planckstora svarta hål idag.

Dvs om det inte bildades s k ursprungliga ("primordial") svarta hål vid Big Bang, vilka isf hade ha kunnat bildas i alla storlekar. Ett lite kontroversiellt scenario, men inte helt avfärdat än av teori och observationer. T ex finns det även spekulationer om att den än så länge inte funna Planet 9 skulle vara ett sånt där ursprungligt svart hål, med en massa som bara är 5 -- 10 gånger jordens, och därmed en radie på bara någon decimeter. Spännande om sant, för ett sådant vore ju möjligt för oss att nå för att experimentera med.
Ja det är "primordial" svarta hål jag tänker på. Om vi inte kan se dem vet jag inte vad det innebär.
Citera
2024-11-26, 16:04
Medlem
iptrixs avatar
Wait,what? Primordial black holes är en handgranat?

Nu blev det intressant.
Citera
2024-11-28, 21:22
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ja det är "primordial" svarta hål jag tänker på. Om vi inte kan se dem vet jag inte vad det innebär.
Hur litet kan ett sådant hål vara, och massan?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in