Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Igår, 08:59
Medlem
Har en yrkesutbildning inom en i teorin reko bransch, men jobbar på botten som grovstädare + gigjobb. Visstid, usel lön osv. När jag är på intervju känns det ibland som att de blir förbryllade när jag nämner min situation, dvs undrar "varför" jag ägnar mig åt något så lågkvalificerat när jag ändå har en examen. Min anledning är inte mer krånglig än att jag behöver en inkomst och tog det jag fick (efter ett halvårs arbetslöshet), men jag börjar nästan fundera på om jag öht ska berätta vad det är jag gör. Kanske är bättre att låtsas att jag varit och backpackat?

Hur ser ni på saken? Hur hade ni besvarat frågan "Varför?" i detta sammanhang?
Citera
Igår, 09:07
Medlem
Vad har du för examen?
Citera
Igår, 09:07
Medlem
Det finns inga dåliga jobb. Du jobbar och får en lön, gör en jätteviktig uppgift, betalar skatt, klarar dig själv. Var stolt när du säger att du är lokalvårdare. Utan er skulle samhällena vara obeboeliga.
Tack för ditt arbete!
Citera
Igår, 10:05
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Blir man av med jobbet så får man helt enkelt ta det som finns för att få in pengar och ibland får man ta ett jobb som inte riktigt matchar ens kunskap eller utbildning.
Problemet idag är att ungdomarna inte vill jobba och då får de heller inget jobb. Samtidigt sätter deras föräldrar inga krav på ungarna så de kan glida runt hur länge som helst verkar det som och föräldrarna betalar.
Citera
Igår, 10:39
Medlem
blobben!!!s avatar
Jag hade sagt som det var. Det fanns inget jobb tillgängligt när jag blev klar med utbildningen så jag tog ett annat yrke för en tid. Dessvärre blir det nog svårare för dig att komma tillbaka i rätt spår ju längre tid du är i fel bransch. Jag ser ganska ofta folk som hamnat i fel bransch och blir fast där. Fullständigt slöseri.
Citera
Igår, 11:10
Medlem
Vansterpartiets avatar
Damned if you do, damned if you don't. Antingen blir rekryteraren fundersam på varför du har varit arbetslös så länge eller varför du inte lyckats få ett jobb inom det du är utbildad för.
Citera
Igår, 11:14
Medlem
Granddaddy.Purples avatar
Man ska aldrig skämmas för sitt jobb oavsett utbildning. Ibland finns det inte lika mycket efterfrågan på marknaden när utbildningen är klar. När jag pluggade till bilmekaniker så skrek marknaden efter meckare, när jag var klar så var marknaden mättad och inte ett jäkla jobb i regionen hade jobb.

Sen kan det ju även vara att man tröttnade på det man pluggade på och tog examen i och istället för att sitta hemma och inte göra något så tog man ett jobb och sökte andra under tiden.

Att vara ärlig är ibland en nackdel (speciellt på intervju), men ibland kan sanningen, smått modifierad vara en fördel.

Men se aldrig till att ha tomt på CV och frågar de varför du har detta jobb idag så är det bara att modifiera sanningen lite men dölj inte ditt nuvarande jobb eller se det som skämmigt. Städare är en viktig del i samhället och utan städare hade gator och arbetsplatser varit kaos.
Citera
Igår, 11:32
Medlem
GertBennys avatar
Människor som undrar varför man har ett visst typ av jobb är ofta världsfrånvarande idioter som inte verkar haft det direkt kämpigt i livet. Jag hatar frågan man får på intervjuer "Varför vill du jobba här?" Ja vad tror du ditt spån? Jag vill ha en lön/jobb. Så har jag svarat på de intervjuer jag varit på, då jag antagligen har någon form av autism och inte orkar spela det sociala spelet med att säga saker som " Jag ser mig som spindel i nätet och vill VERKLIGEN vara med och bidra till er verksamhet blablabla".

Jag jobbade själv i över tio år med ett liknade jobb som TS har som är lågstatus eller vad man ska säga och ett helt annat jobb än det jag utbildade mig till i gymnasiet. Fått frågan många gånger varför jag jobbar med det av akademikertyper och gubbar som tror de är bättre för deras jobb är "bättre".

Jag går nu själv en yrkesutbildning inom ett ganska så nischat område och tyvärr ser jobbmöjligheterna just nu inte jättebra ut efter examen. Så jag får antagligen jobba med något annat, om jag får jobb det vill säga

Men som sagt man får köra på och hoppas på det bästa. Det löser sig ändå i slutändan som flickan sa som sket i badkaret.
Citera
Igår, 13:20
Medlem
Jupp ärlighet varar längst. Dom som har problem och inte du ifall det på något sätt skulle vara något fel med det du gör. Tycker det snarare borde vara en styrka att du gör vad som krävs för att stå självständig.

Skulle nog också säga att är det en rekryterare med god personkännedom då fångar han också även upp dina förmågor. Oavsett din bakgrund.

Härlig inställning annars. Fler av såna som du.
Senast redigerad av Majsmannen2 Igår kl. 13:57.
Citera
Igår, 14:10
Medlem
discofunks avatar
Hade jag varit rekryterare hade jag sett det som positivt.
Det faller ju in under kategorin ”prestigelös” och sånt är ju poppis.
Så visar det att du är driven och förankrad i någon slags verklighet, så bara positivt att nämna det imo
Citera
Igår, 15:37
Medlem
Germanofils avatar
Jag hade besvarat frågan med "Jag ville inte vara sysslolös. Jag mår bra av att hålla igång och vara aktiv."

Arbetsgivare viĺl ha anställda som är beredda att jobba, inte folk som helst glider runt på bidrag. Du gör helt rätt.
Citera
Idag, 01:01
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baast
Har en yrkesutbildning inom en i teorin reko bransch, men jobbar på botten som grovstädare + gigjobb. Visstid, usel lön osv. När jag är på intervju känns det ibland som att de blir förbryllade när jag nämner min situation, dvs undrar "varför" jag ägnar mig åt något så lågkvalificerat när jag ändå har en examen. Min anledning är inte mer krånglig än att jag behöver en inkomst och tog det jag fick (efter ett halvårs arbetslöshet), men jag börjar nästan fundera på om jag öht ska berätta vad det är jag gör. Kanske är bättre att låtsas att jag varit och backpackat?

Hur ser ni på saken? Hur hade ni besvarat frågan "Varför?" i detta sammanhang?
de kanske ser det som positivt att du kan göra vad som helst och inte är så kräsen?
Sälj in det för du har ju bra argument
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in