Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-11-25, 13:01
Medlem
IQ60s avatar
Så kom batteridödaren, Vintern.
Jag märkte för några dagar sedan att det var dåligt kräm i batteriet och tidsmässigt bör det bytas. På Biltema fyllde jag i regnummret och köpte rätt batteri från deras sortiment.
Det kändes litet så jag har mätt och det är tio centimeter kortare. Höjd och bredd är samma.
Självklart har jag kollat amperen och den stämmer.
Frågan är nu om det är värt att sätta i batteriet eller om man bör byta direkt?
I min teoretiska värd ska det funka men jag är tveksam till att de vill ta tillbaka det med klämmärken på polerna.
Citera
2024-11-25, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IQ60
Så kom batteridödaren, Vintern.
Jag märkte för några dagar sedan att det var dåligt kräm i batteriet och tidsmässigt bör det bytas. På Biltema fyllde jag i regnummret och köpte rätt batteri från deras sortiment.
Det kändes litet så jag har mätt och det är tio centimeter kortare. Höjd och bredd är samma.
Självklart har jag kollat amperen och den stämmer.
Frågan är nu om det är värt att sätta i batteriet eller om man bör byta direkt?
I min teoretiska värd ska det funka men jag är tveksam till att de vill ta tillbaka det med klämmärken på polerna.
Oj 10cm var ju mkt
Kan ju sitta ostabilt

Har du hittat ett annat som passar?
Testa nån annan försäljare online och se vad du får för mått
Citera
2024-11-25, 13:24
Medlem
Är väl bara att köra. Så länge det nya är mindre och sitter fast ordentligt så är det helt lugnt.
Citera
2024-11-25, 13:37
Medlem
hroobarbs avatar
Batteriet kläms väl fast med en skruv? Om den fortfarande klämmer ordentligt så borde det vara OK. Batteriet skall inte skramla runt lös i utrymmet.
Citera
2024-11-25, 13:44
Medlem
IQ60s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falurouge
Oj 10cm var ju mkt
Kan ju sitta ostabilt

Har du hittat ett annat som passar?
Testa nån annan försäljare online och se vad du får för mått
Nedanstående svar säger det jag fiskar efter.
Jag har ägt bilen sedan den var ny (2014) och fick byta för fem år sedan. Batteriet sitter i en plastlåda och besiktningen har inte ens kollat där vilket är en jäkla tur för mig då passformen på foten är fel. Det gamla batteriet har rätt storlek men det står löst. Kan jag inte förankra det nu så kommer jag lämna tillbaka oavsett men kan jag sätta fast med låsningen på sidan så sitter det stabilt.
Så, just nu är det detta batteri som gäller och funkar det inte så är det lönedag i dag då alla andra batterier kostar det dubbla och jag känner inte för att betala mer än nödvändigt😁
Citat:
Ursprungligen postat av Dhfjs2930sj
Är väl bara att köra. Så länge det nya är mindre och sitter fast ordentligt så är det helt lugnt.
Citera
2024-11-25, 13:48
Medlem
IQ60s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hroobarb
Batteriet kläms väl fast med en skruv? Om den fortfarande klämmer ordentligt så borde det vara OK. Batteriet skall inte skramla runt lös i utrymmet.
I mitt fall är det en metallbit man skruvar fast.
Som jag svarade ovan så kör jag med ett löst batteri i en låda nu. Ett mindre måste jag skruva fast eftersom besiktningen kommer kunna se ner om de öppnar.
Jag ser hur det låter. Förra gången fick jag byta i panik och tanken var att köpa ett annat omgående men jag glömde och påmindes vid besiktningarna. Det är korkat så denna gång monterar jag inte ett batteri utan att låsa fast det.
Citera
2024-11-25, 13:59
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Som jag svarade ovan så kör jag med ett löst batteri i en låda nu. Ett mindre måste jag skruva fast eftersom besiktningen kommer kunna se ner om de öppnar.
Jag ser hur det låter. Förra gången fick jag byta i panik och tanken var att köpa ett annat omgående men jag glömde och påmindes vid besiktningarna. Det är korkat så denna gång monterar jag inte ett batteri utan att låsa fast det.
Byt till det större batteriet med rätt storlek även om det kostar lite mera. Mera kapacitet är bara bra på vintern och du kommer att ha igen det när det blir riktigt kallt.
Prisskillnaden är förmodligen försumbar i jämförelse med alla andra utgifter.
Citera
2024-11-25, 14:00
Medlem
Citat:
Bör väl aldrig ha löst batteri, då det blir risk för brand och framför allt brända elsystem om det hamnar fel. Nu skyddar väl plastskydd i en modern bil sådant, men iaf. Till och med ett spännband är bättre än inget fäste.

Edit: Du bör dock kolla upp hur det är att byta batteri då bilen är relativt ny. Vissa är tjurigare än andra vid batteribyten. Men låter som att du har koll.
Citera
2024-11-25, 14:08
Medlem
IQ60s avatar
Citat:
Bör väl aldrig ha löst batteri, då det blir risk för brand och framför allt brända elsystem om det hamnar fel. Nu skyddar väl plastskydd i en modern bil sådant, men iaf. Till och med ett spännband är bättre än inget fäste.

Edit: Du bör dock kolla upp hur det är att byta batteri då bilen är relativt ny. Vissa är tjurigare än andra vid batteribyten. Men låter som att du har koll.
Byta är lätt. Det är en Volvo V60-14 och så länge lyckades Volvo. Förra gången behöll bilen alla inställningar och det var bara att tutta och köra direkt.
Citera
2024-11-25, 14:11
Moderator
RostigHinks avatar
Citat:
Varför inte åka tillbaka till Biltema och säga som det är, batteriet har fel mått?
Citera
2024-11-25, 14:16
Medlem
IQ60s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Varför inte åka tillbaka till Biltema och säga som det är, batteriet har fel mått?
Genialiskt. Tänkte inte på det.
Eller så beror det på att jag nu har rätt batteri enl Biltema vilket gör att jag då måste leta upp ett annat. Frågan var om jag kan köra med detta eller om jag måste åka tillbaka med det. Jag har fått svar på den frågan.
Citera
2024-11-25, 14:24
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Bör väl aldrig ha löst batteri, då det blir risk för brand och framför allt brända elsystem om det hamnar fel.

Det är värre än så. En besiktning där batteriet inte sitter fast resulterar i ombesiktning - av detta skäl.
Har hör om batterier som studsat upp i ett rejält gupp och "fastnat" i motorhuven och därefter exploderat...

Men det räcker med ett riktigt spännband, originalfastsättningen med en lång gängad stång med krok och en slags klack som då ska trycka på batteriets långsida fungerar inte alltid annat än till exakt rätt batteri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in