• 1
  • 2
2024-11-27, 14:41
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av janptr
Batteriet var tomt och jag laddade det typ 4 timmar men arbetade under tiden. Enligt manual skall den laddas några timmar första gången. Sladden bortkopplad av misstag men upptäckte först någon timme senare dessa 9%. Men idag verkar den klara sig väldigt bra angående batteriet!

Av nyfikenhet måste jag fråga; hur upplever du datorns snabbhet?

För det var väl Asus:en med Qualcom X Elite du köpte?
Citera
2024-11-27, 17:44
Medlem
Ja denna var det:

Asus Vivobook S 15 S5507 Snap12C/32/1TB/OLED
14999.00 509.00 1 14490.00 25%
15.6" Copilot+ PC

Jag har mest hållit på med lite slöa externa diskar så riktigt ej bra test ännu. Men avi o liknande filerna på molnet eller på nya laptopen startar ju omedelbart (cirka 1 GB) men det var jag ej van från den tidigare. Om det är imponerande vet jag inte men inget jag var van vid men det var ju liksom detta jag var ute efter. Men får nog lägga tid försöka göra Windows 11 lite mer lik Windows 10 i filhanteraren mm.
Citera
2024-11-27, 17:53
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ja denna var det:

15.6" Copilot+ PC

Jag har mest hållit på med lite slöa externa diskar så riktigt ej bra test ännu. Men avi o liknande filerna på molnet eller på nya laptopen startar ju omedelbart (cirka 1 GB) men det var jag ej van från den tidigare. Om det är imponerande vet jag inte men inget jag var van vid men det var ju liksom detta jag var ute efter. Men får nog lägga tid försöka göra Windows 11 lite mer lik Windows 10 i filhanteraren mm.

Ok.

Ja det finns det många gratis program för som kan hjälpa dig med.
Citera
2024-11-28, 12:05
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ja denna var det:

15.6" Copilot+ PC

Tänk på att du i filhanteraren (utforskaren) har "tre prickar" (...) som du kan klicka på och välja: Egenskaper så kan du själv konfigurera lite val. (Som att öppna utforskaren i "Start" eller "den här datorn" som påminner mer om Windows 10s utforskare, samt t.ex. att inaktivera "Dölj kända filtyper" (jag gillar att se korrekt filtyp som man inte råkar välja fel ifall 2 filer har samma namn med olika filändelser), samt t.ex. att "visa krypterade eller komprimerade NTFS-filer med annan färg" etc..
Väldigt praktiskt att gå igenom och att lära sig vilka förändringar man kan göra där, då slipper man ladda ned skumma program för att göra det man själv vill.

Jobbar man mycket med samma filer så uppskattar jag Windows 11's "Visa senast använda filer" Då man hittar dessa mycket snabbare. Samt "Visa mappar som används ofta" så man slipper bläddra fram till varenda mapp som finns..

En funktion som jag inte kan klara mig utan i Windows 11's Utforskare (filhanteraren) är att man numera har FLIKAR.
Väldigt praktiskt om man t.ex ofta hämtar foton ifrån mappen BILDER (som då visas i egen flik) samtidigt som man arbetar med t.ex. texter i mappen TEXT (som då visas i egen flik) osv.
Väldigt praktiskt att slippa bläddra sig fram och tillbaka mellan flitigt använda mappar.. (Men det är min åsikt)

Kontrollera det hellre än att direkt börja installera onödiga suspekta program som sägs göra motsvarande ändringar..
Citera
2024-11-28, 17:58
Medlem
Gällande filhanterare så kan jag starkt rekommendera Total commander, den klarar av i princip allt.

Sedan så kör jag själv Openshell, den gör om startmenyn lik Win7, betydligt enklare navigera dessutom kan man ställa in menyn precis som man vill ha det.

https://www.ghisler.com/screenshots/en/

https://github.com/Open-Shell/Open-S...s/tag/v4.4.191
Citera
2024-11-28, 18:36
Medlem
Stort tack båda för denna informationen!! Jag kommer kolla detta väldigt noga framöver alla era tips. Igår fann jag något M3 (magasinet) tips hur man genom ett kommando i terminalen kunde få lite annorlunda meny i filhanteraren.
Citera
2024-11-28, 18:56
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Stort tack båda för denna informationen!! Jag kommer kolla detta väldigt noga framöver alla era tips. Igår fann jag något M3 (magasinet) tips hur man genom ett kommando i terminalen kunde få lite annorlunda meny i filhanteraren.

Du kan även genom några justeringar av OS:et frigöra kraft samt få bort oönskade processer och då få ett smidigare fungerande system.

Helst bör du nyinstallera ditt OS för att uppnå ovan. En ny dator kommer ju med en oerhörd massa onödiga program, rena reklamprogram, och därmed processer som dränerar datorkraft samt skapar irritation med popups, meddelanden, och frågor om diverse.
Citera
2024-11-29, 09:21
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Du kan även genom några justeringar av OS:et frigöra kraft samt få bort oönskade processer och då få ett smidigare fungerande system.

Helst bör du nyinstallera ditt OS för att uppnå ovan. En ny dator kommer ju med en oerhörd massa onödiga program, rena reklamprogram, och därmed processer som dränerar datorkraft samt skapar irritation med popups, meddelanden, och frågor om diverse.

I min mening är det där lite av en myt!

Din dator arbetar inte tyngre för att du har fler program installerade (förutsatt att du har ledigt diskutrymme & att programmen inte autostartas när du startar datorn)

Dessutom är det mycket enklare att helt enkelt avinstallera ev. program som man inte vill ha kvar (vare sig de kom med datorn eller man provat på något program genom att installera det), Det är ju bara att högerklicka på programmet eller appen i startmenyn och välja att avinstallera!

Det som vissa kallar för "reklamprogram" är oftast inte ens varken program eller appar utan s.k. Placeholders (länkar till egentlig installation) som även de brukar gå att avinstallera genom att ta bort dom.

Startmenyn går som sagt lätt att anpassa för eget behov (ingen annan kan ju veta hur du vill hade så du får göra det själv) t.ex. genom dessa tips: https://pctidningen.se/datorutrustni...n-i-windows-11 (Men installera inga program från PC-tidningen, som oftast försöker lura på läsarna att de MÅSTE använda PC-tidningen egna program, som kräver att du betalat för tidningen)

Och Tänk efter själv, blev din dator t.ex. slöare, eller mer långsam när du kopierade in dina filmer (som bör ta upp några GB av hårddiskutrymmet)? Nä!

Så att ha ett program som man t.ex. sällan använder installerat tynger inte ned datorn alls.. Det är myter som okunniga sprider.

Installerar du om dator så som det rekommenderades så måste du själv kontrollera att alla drivrutiner etc. verkligen installerats igen, annars får du ladda ned dessa själv, vilket bara är omständigt, speciellt då du inte har fått någon nytta av allt jobb! Behöver du någonsin installera om datorn så bör du använda Windows inbyggda "återställnings-funktion"! Då behåller datorn alla drivrutiner osv.

(Tips! Förutom den hederliga: Kontrollpanelen, så kan du hålla ned Windows tangenten och trycka till på "I" för att komma till inställningar, klicka sedan på "Appar" så kan du välja ett oönskat program/app däri och klicka på de tre prickarna (...) för att bl.a. avinstallera programmet.)
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2024-11-29 kl. 09:31.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in