Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
Igår, 21:27
Medlem
MyJustices avatar
In the workplace, narcissists can be poisonous: they manipulate colleagues to get their way, make reckless choices that don't consider others' viewpoints and can be solely focused on elevating themselves over their teammates.
Citera
Igår, 21:41
Medlem
killawifes avatar
Sånt händer. Ibland är det ens eget fel. Ibland får man ta ett privat snack med personen och reda ut vad problemet är. Ibland är det nån annans fel.
Citera
Igår, 21:49
Medlem
Ge ett lösningsförslag till chefen - det är alltid lättare att få sin vilja igenom om man presenterar något färdigt för chefen så att hen slipper tänka ut en lösning.

Kan du få hoppar över några personalmöten eller arbetslagsmöten? Deltar digitalt så att du syns mindre för den personen? Jobba andra pass/tiden/arbetslag eller i olika delar av byggnaden? Tänk på någon liten förändring som skulle kunna underlätta för dig (det är svårare att ge råd när man inte vet vad du har för tjänst).
Citera
Igår, 21:50
Medlem
HocKusPucKoss avatar
Har du några exempel på situationer?
Eftersom du tyvärr inte verkar får stöd från din chef, så är mitt råd att söka nytt jobb. Krasst men det är min erfarenhet av sådana här situationer. Annars är ett tips att tillämpa omvänd psykologi. Var överdrivet vänlig och förstående och spela dum mot kollegan. Då tröttnar hon snart. Sådana personer får kick av reaktion och se den andre tappa fotfästet.
Citera
Igår, 22:16
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vindsurfaren
Jag har en konflikt med en kollega (som även är i konflikt med dem flesta andra i organisationen).
Ett återkommande problem är att denna kollega pekar ut och hänger ut mig inför hela arbetsgruppen och chefen i varje personalmöte. Jag blir av naturliga skäl besvärad över situationen. Att behöva försvara sig och förklara sig inför hela organisationen. Jag har pratat med min chef, flera gånger om detta, men hon ser inget fel i det. Hon kallar det för min ”personliga upplevelse/känsla” snarare än ett verkligt problem och tycker att man ”måste kunna prata med varandra”. Jag har pratat med facket som säger att det jag går igenom inte är okej, men de kan inte riktigt göra något åt detta. Kollegans uthängningar är inte välmenade då hon helt tydligt vill skapa olägenheter för mig. Mina övriga kollegor tycker så synd om mig, men de kan inte riktigt göra något. Jag är
Lite i en utsatt situation och kan inte byta jobb. Det var verkligen med nöd och näppe som jag lyckades få det här jobbet efter en lång arbetslöshet. Tips på hur jag kan hantera detta?

På vilket sätt hänger hon ut dig? Kritiserar hon ditt sätt att sköta arbetet, eller är det dig som person det handlar om?
Citera
Igår, 23:24
Medlem
grekkoz1s avatar
Om ts trollar tänker jag iallafall skänka mitt tips ifall någon behöver det i framtiden:
Jag hade grävt djupare i facket och sett över ifall det finns underdivisioner eller organisationer som går sida-vid-sida med facket som är till för arbetare i samma avtal- kollektivavtal där man kan skapa sig en supportgrupp så att allt inte fastnar på samma bord.
Lite som att försöka jobba sig ifrån att inte äta där man skiter, eller skita där man äter.
Än en gång försökt att tala med arbetsgivaren på ett plan som täcker ens rygg men även inte försöker att skapa ett nytt problem utan förtydliga att du är utav den karaktären att du gärna löser problemet men stöter på att det är kollegan som inte bidrar med någon möjlighet att försonas utav vill bara elda med gasol om och om igen.
Men kanske till och med hota om sjukskrivning pga försämrad arbetsmiljö, jag vet inte om det är genomförbart, men jag hade snackat med facket om alla möjliga tänkbara sätt att lösa situationen på som inte kräver att du ska gå med förlust.
Citera
Igår, 23:28
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Vad med att prata med den som "hänger ut" dig...?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in