Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Igår, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jo, också läst lite om bågjakt och att de oftast är bättre och snabbare död med tanke på att man får tre snittytor inne i kroppen istället för ett litet hål av kulan.
Nackdelen med båge är väl att man kanske behöver komma lite närmare än med ett kulvapen.

Ok, bara nyfiken men är det lagligt att skjuta älg utan svensk jaktlicens även om man är med kunnig person?
Jag skiter i vilket men bara nyfiken och tydligen gick det också bra dessa gånger.

Nja, du måste ha ett jaktkort och nån form av intyg från hemlandet, dessutom var det lite meck för att de skulle kunna ta med sig egna bössor. Men det var inga större problem, som jag kommer ihåg det.
Citera
Igår, 23:12
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnieStalker
Ja jag menar inte att du skall byta, är mest intresserad av dina erfarenheter. Och du har nog rätt i att skotthållet blir kort med slug. Jag tyckte jag var färdigtränad när jag kunde göra anlägg och träffa en trästolpe på 50 m.

Ja, det viktiga är att träna och det är färskvara och att känna sitt vapen. Som jänkarna säger, “Beware of the man with only one gun, because he probably knows how to use it.”
Citera
Igår, 23:13
Medlem
Citat:
Intressant som sagt, kanske något vi borde ta till oss i Sverige? Var det älg ni jagade?

Japp, två stora bjässar (jag har fortfarande kvar en av kronorna).
Citera
Igår, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anne-Frank-ar-kat
Du tror att den springer iväg om man skjuter den i röven?

Ja mest troligt! Inte alltid säkert att man träffar helt rätt var man än siktar. Så man måste vara riktigt korkad om man vill skjuta i röven. Är nog bara du som tänker i dessa banor.
Riktiga jägare skjuter rätt!
Citera
Igår, 23:14
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Väldigt ofta när man har djuret i sikte så är det inte röven man ser.
Citera
Igår, 23:16
Medlem
RollonHomies avatar
Citat:
Har du skjutit ett djur i röven och kommit fram till detta?
Jag skjuter gumman i röven flera gånger i veckan och hon är fortfarande vid liv.
Citera
Igår, 23:17
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
Nja, du måste ha ett jaktkort och nån form av intyg från hemlandet, dessutom var det lite meck för att de skulle kunna ta med sig egna bössor. Men det var inga större problem, som jag kommer ihåg det.

Oki, tack för svar. Bara nyfiken hur det funkar.
Citera
Igår, 23:22
Medlem
JohnnieStalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Ja, det viktiga är att träna och det är färskvara och att känna sitt vapen. Som jänkarna säger, “Beware of the man with only one gun, because he probably knows how to use it.”

Japp och 30-06 måste vara ett ypperligt val av kaliber för The one gun i svenska förhållanden. Men om du skjuter ett rådjur i sidan som man skall, går den rätt igenom utan att svampa då? Tänker mest på köttförstöring här.
Citera
Igår, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zoologen
Det fattar väl vem som helst att man skjuter djuret så att det dör så smärtfritt som möjligt. Vilken fegis skjuter älgen i rumpan.
Kan tänka mig att den vildsvinsjägare som förra veckan sköt två
shetlandsponnyer varav en i benet mycket väl kan skjuta ett vildsvin i röven.
Citera
Igår, 23:30
Medlem
Venators avatar
Citat:
Japp och 30-06 måste vara ett ypperligt val av kaliber för The one gun i svenska förhållanden. Men om du skjuter ett rådjur i sidan som man skall, går den rätt igenom utan att svampar då? Tänker mest på köttförstöring här.

Beror ju helt på kulan, den får inte vara för mjuk för då slår den sönder för mycket och inte så hård att den inte svampar. Jag brukar använda Laupa Mega och den svampar upp i både rådjur och gris även om den gör genomslag.
Citera
Igår, 23:43
Medlem
JohnnieStalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Beror ju helt på kulan, den får inte vara för mjuk för då slår den sönder för mycket och inte så hård att den inte svampar. Jag brukar använda Laupa Mega och den svampar upp i både rådjur och gris även om den gör genomslag.

Hmm återstår bara att framtidssäkra The one gun när blyförbudet är här och testa fram en stålkula med. Sedan är allt klart för lång tid framöver.
Citera
Igår, 23:46
Medlem
Citat:
Jag har sett en del på jaktvideos och noterat att man aldrig skjuter djuren i arslet. De kanske smyger på en älg som står med arslet vänt mot dem, men i stället för att skjuta den i arslet så väntar de tills den vänder sig så att de kan skjuta den i kroppen. Anses det vara icke gentlemannamässigt att skjuta i arslet? Ungefär som att samuraier som ertappar sovande fiende måste drar undan kudden och väntar på att han ska greppa sitt vapen. Eller är det för att inte skit ska sprida sig i allt det goda köttet?

Sannolikt extremt plågsamt och djurplågeri. Anser att fängelse borde gälla för detta. Alternativt att personen skickas till annat land där avrättning är tillåtet.
Hade du velat bli skjuten i arslet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in