Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-11-25, 15:48
Medlem
Äger ett fordon vars regnr. slutar på siffran 3. Fordonet är avställt och har aldrig egentligen varit påställt. Står i Norrlands inland i en lada. Fordonet har dessutom inte krav på, och således ingen, regskylt framtill, där Parkman hävdar att de kollar regnr. Fordonet i fråga kommer dessutom inte ens in i parkeringsgaraget som är angivet på inbetalningskortet pga det är för stort.

Ändå får jag 12st inbetalningskort per år, ett i månaden, från "Parkman" om ca 50-60kr/st.
Mitt regnr står på inbetalningskortet.

När jag ringer/mailar dem är det samma visa varje gång: "-Ja oj det ser ut som våran kamera har gjort fel. Vi stryker din faktura."

Samma visa nästa månad... (fakturan stryks osv) ända tills IDAG. Nyss fick jag en faktura på 55:- varpå jag ringer dem och de säger att de denna gång inte stryker fakturan, att mitt fordon som gör högst 45km/h och aldrig varit påställt har för 6 dagar sedan varit 142 mil bort.
Jag ska betala eller bevisa att jag inte parkerat på deras parkering. Lade på och ringde upp igen: samma svar. Repeat: Samma svar - alla var olika medarbetare i kundtjänsten.

Detta är såklart sanslöst att ta via dem, tänker inte ens försöka fler gånger. Vilka möjligheter finns det att få stopp på sådän här bullshit, läs den rättsliga vägen?
Tingsrätt? Låter ju skitenkelt att bevisa, jag borde ju inte behöva göra någonting då deras "bevis", dvs foto, kommer fälla dem.

Är dåligt påläst civilrättsligt, tyvärr lades all kraft på det straffrättsliga.. skulle ju kunna vara bedrägeri.

Tack och bock!
Mvh
Senast redigerad av bergvarme23 2024-11-25 kl. 15:50.
Citera
2024-11-25, 15:54
Medlem
Låter ju onekligen som att någon har tillverkat en egen skylt (som råkar vara samma som din) Bilden de tar borde rimligen vara lite mer än själva skylten så att man kan se att det är ett annat fordon?
Citera
2024-11-25, 15:56
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergvarme23
Äger ett fordon vars regnr. slutar på siffran 3. Fordonet är avställt och har aldrig egentligen varit påställt. Står i Norrlands inland i en lada. Fordonet har dessutom inte krav på, och således ingen, regskylt framtill, där Parkman hävdar att de kollar regnr. Fordonet i fråga kommer dessutom inte ens in i parkeringsgaraget som är angivet på inbetalningskortet pga det är för stort.

Ändå får jag 12st inbetalningskort per år, ett i månaden, från "Parkman" om ca 50-60kr/st.

När jag ringer/mailar dem är det samma visa varje gång: "-Ja oj det ser ut som våran kamera har gjort fel. Vi stryker din faktura."

Samma visa nästa månad... (fakturan stryks osv) ända tills IDAG. Nyss fick jag en faktura på 55:- varpå jag ringer dem och de säger att de denna gång inte stryker fakturan, att mitt fordon som gör högst 45km/h och aldrig varit påställt har för 6 dagar sedan varit 142 mil bort.
Jag ska betala eller bevisa att jag inte parkerat på deras parkering. Lade på och ringde upp igen: samma svar. Repeat: Samma svar - alla var olika medarbetare i kundtjänsten.

Detta är såklart sanslöst att ta via dem, tänker inte ens försöka fler gånger. Vilka möjligheter finns det att få stopp på sådän här bullshit, läs den rättsliga vägen?
Tingsrätt? Låter ju skitenkelt att bevisa, jag borde ju inte behöva göra någonting då deras "bevis", dvs foto, kommer fälla dem.

Är dåligt påläst civilrättsligt, tyvärr lades all kraft på det straffrättsliga.. skulle ju kunna vara bedrägeri.

Tack och bock!
Mvh
Lättast av allt: Avregistrera, ej registreringspliktigt fordon.
Problemet löst.
Citera
2024-11-25, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Lättast av allt: Avregistrera, ej registreringspliktigt fordon.
Problemet löst.

Glöm inte att en polisanmälan kan vara på plats.
Citera
2024-11-25, 16:17
Medlem
Citat:

Tack och bock!
Mvh

Citat:
Ursprungligen postat av mera
Låter ju onekligen som att någon har tillverkat en egen skylt (som råkar vara samma som din) Bilden de tar borde rimligen vara lite mer än själva skylten så att man kan se att det är ett annat fordon?

Vanligast om det är kameraavläsning är att det rör sig om annat fordon med samma nummer, men inte svenska skyltar. I synnerhet de från Litauen är mycket lika.
Inte meningsfullt att kontakta företaget via telefon mer, skriv och påpeka att fordonet inte varit på platsen. Den som vill ha betalt får visa att fordran föreligger.
Citera
2024-11-25, 16:30
Moderator
Arne.Ankas avatar
Bestrid, betala ingenting utan låt dom ta det till rättslig prövning och då måste dom bevisa att fodran är korrekt.
Citera
2024-11-25, 16:41
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Tack och bock!
Mvh

Hur ser deras bild på reg-skylten ut? Visar den t.ex. en karosserifärg som avviker från den du har är det ju ett bevis i sig.

Sedan ska du självklart polisanmäla. Någon kör ju omkring falskskyltat.
Citera
2024-11-25, 17:00
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Bestrid, betala ingenting utan låt dom ta det till rättslig prövning och då måste dom bevisa att fodran är korrekt.

Jo exakt så här ska man göra.

Men frågan är hur kan TS komma undan med att slippa bestrida en gång i månaden?
Citera
2024-11-25, 17:08
Medlem
Om de tar foto bör det visa vad det är för fordon de tar kort på. Be dem skicka fotona.
Citera
2024-11-25, 17:08
Medlem
franges avatar
Som övriga redan sagt, bestrid och polisanmäl.

Du säger att fordonet är för stort, och max 45km/h - låt gissa att det är en traktor/hjullastare/grävmaskin det handlar om som du har? Och det är antagligen en personbil som fått böterna - då finns det ju inte en chans i h-vete att det skulle hålla juridiskt för deras del ifall de skulle försöka göra rättssak av det. Inte ens en blind handläggare på en myndighet skulle kunna blanda ihop fordonen då - inte minst eftersom de är klassade som olika fordonstyper på registreringsbeviset.
Citera
2024-11-25, 17:15
Medlem
Om du polisanmäler för bedrägeri är det bara försök

OM DU BETALAR EN AV RÄKNINGARNA OAVSETT HUR LITEN O SEN ANMÄLER
ÄR DET FULLBORDAT BEDRÄGERI - be att få se foto EFTER ATT DU BETALAT
FÅR DU DÅ PENGARNA TILLBAKA ÄR DET ÄNDÅ FULLBORDAT BEDRÄGERI

Fattar inte att de här företagen är lagliga - de har ju löner att betala plus chefer
ledning o ägare - DE MÅZZTTE JU FÅ IN PENGAR TILL VARJE PRIS
Senast redigerad av SC430 2024-11-25 kl. 17:18.
Citera
2024-11-25, 17:16
Medlem
Antingen bluff företag med bluff fakturor eller så kan du ha blivit kapad på regnumret dvs bedrägeri. Därför bör du be dom skicka bilder och bevis. Är det inte din bil på bilderna (fel färg, märke, modell) så kan du överklaga och då avgörs det med chassi numret.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in