Citat:
Ursprungligen postat av
Menea
Well jag tror på det om jag ser det.. vad du säger är obetydligt.
Ah, är det nu vi ska länka till lyckade intercept av ICBMs och du ska säga att det är fejk? Jag förstår inte vart du vill komma riktigt.
Förstår du inte
nyanser? Robotar som SM-3 och SM-6 och GMDs robotar vad de nu heter, har bevisad förmåga mot dylikt. Det är ingen enkel resa, det är inte ett hundraprocentigt skydd och ingen tror att en "nukleär utväxling" mellan Ryssland och USA skulle sluta på något annat sätt än att
de flesta kärnvapnen faktiskt skulle komma igenom varje typ av skydd.
Förstår du nyanser? Ska jag ta det igen? Dessa höghöjdsluftvärn, mycket kvalificerade sådana, fungerar. Bevisat fungerar. Men inte varje gång. Inte tillräckligt för att helt stoppa en attack. De kanske har en 75% chans att skjuta ner
en ICBM. Och dessa LV-robotar kostar enorma summor, så det finns INTE många av dem. Det finns inte tillräckligt för att stoppa en attack från Ryssland och ingen påstår det heller. Tanken (snarare förhoppningen) är att de ska skydda mot någon galen makt som Nordkorea eller Iran som kanske skickar iväg ett
fåtal robotar.
Men att säga att "Oreshnik" är "ostoppbar" är liksom att ljuga genom att underlåta att berätta att detta är ETT exempel på en familj av vapen, som alla har denna "egenskap", varav Oreshnik är
den lilla, för korta avstånd. Som inte ens kan nå USA. Ska man tala om ostoppbar så bör man kanske prata om hela klassen, som RS-24 Yars, Topol-M, Minuteman, Peacekeeper, etc. Orshinik är
mer likt Pershing II än de "stora pojkarna".
Igen, förstår du denna nyans? Kvalificerade LV-system
kan skjuta ner dylikt, men
det är inte en hundraprocentig förmåga.