Citat:
Ursprungligen postat av
PerOF
Hej NEKSNOR! I informationsbroschyren till hushållen står det att Sverige har ett totalförsvar. Och vidare, att förvaret ingår i NATOs kollektiva försvar.
Jag tolkar det som att NATO-baserna är svenska regementen, men att de ska kunna verka tilsammans med främmande trupp.
Sveriges radio hade en intressant reportage om hansan i P1. Lite som hansan tror jag det funkar. Var och en för sig, men tillsammans nör det krävs. Så våra städer blir åter hansa-städer.
Då kanske vi kan börja med att titta på hur sådana baser har placerats i andra Natoländer. I de som ligger närmast den troligaste fienden, Ryssland, verkar det finnas lite beredskapssyrkor, Sverige ska ju skicka lite arméförband till Lettland(?). Och det finns någon gemensam flygberedskap i samma region. Det har också pratats om att Sverige skulle leda någon sorts logistikbas, för trupptransport, i norra Finland.
Det kan vara lämpligt att titta hur sådana enheter har placerats.
I övrigt har jag svårt att se något behov av Natobaser, undantaget vissa staber. Men givetvis kan det vara bra att bygga fler logement på våra befintliga regementen, både för användning vid övning i fred med allierade förband och för viss användning vid trupptransport genom Sverige.