• 1
  • 2
2024-11-26, 15:49
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerOF
Nej, jag talar om svenska NATO- baser. Och vad är väl mera strategiskt än de stora städerna med sina regementen. Många är nedlagda men kan väl startas om.

Tänk på att ett regemente är inte bara en försvarsanläggning. Utan också civilförsvar. De har lastbilar, fältsjukhus, fältkök, broar och telefoner, elverk och pumpar.
Vad menar du egentligen med Natobaser? Då Sverige, och bland annat Finland, är Natomedlemmar bör varje område där svensk, och bland annat finsk, militär bedriver verksamhet kunna betraktas som Natobaser. Alltså bland annat alla svenska regementsområden. Eller tänker du dig att vi ska upprätta områden där våra Natokompisar får härja efter behag? Eller blandar du bara ihop Nato med AVTAL OM FÖRSVARSSAMARBETE MELLAN KONUNGARIKET SVERIGES REGERING OCH AMERIKAS FÖRENTA STATERS REGERING?
Citera
2024-11-27, 08:43
Medlem
PerOFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Vad menar du egentligen med Natobaser? Då Sverige, och bland annat Finland, är Natomedlemmar bör varje område där svensk, och bland annat finsk, militär bedriver verksamhet kunna betraktas som Natobaser. Alltså bland annat alla svenska regementsområden. Eller tänker du dig att vi ska upprätta områden där våra Natokompisar får härja efter behag? Eller blandar du bara ihop Nato med AVTAL OM FÖRSVARSSAMARBETE MELLAN KONUNGARIKET SVERIGES REGERING OCH AMERIKAS FÖRENTA STATERS REGERING?

Hej NEKSNOR! I informationsbroschyren till hushållen står det att Sverige har ett totalförsvar. Och vidare, att förvaret ingår i NATOs kollektiva försvar.

Jag tolkar det som att NATO-baserna är svenska regementen, men att de ska kunna verka tilsammans med främmande trupp.

Sveriges radio hade en intressant reportage om hansan i P1. Lite som hansan tror jag det funkar. Var och en för sig, men tillsammans nör det krävs. Så våra städer blir åter hansa-städer.
Citera
2024-11-27, 10:20
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Hej NEKSNOR! I informationsbroschyren till hushållen står det att Sverige har ett totalförsvar. Och vidare, att förvaret ingår i NATOs kollektiva försvar.

Jag tolkar det som att NATO-baserna är svenska regementen, men att de ska kunna verka tilsammans med främmande trupp.

Sveriges radio hade en intressant reportage om hansan i P1. Lite som hansan tror jag det funkar. Var och en för sig, men tillsammans nör det krävs. Så våra städer blir åter hansa-städer.

Det är nog tveksamt om utländsk militär kommer att baseras i Sverige ö h t. Det handlar nog mest om förråd mm.
Citera
2024-11-27, 15:00
Medlem
Neksnors avatar
Citat:

Då kanske vi kan börja med att titta på hur sådana baser har placerats i andra Natoländer. I de som ligger närmast den troligaste fienden, Ryssland, verkar det finnas lite beredskapssyrkor, Sverige ska ju skicka lite arméförband till Lettland(?). Och det finns någon gemensam flygberedskap i samma region. Det har också pratats om att Sverige skulle leda någon sorts logistikbas, för trupptransport, i norra Finland.
Det kan vara lämpligt att titta hur sådana enheter har placerats.

I övrigt har jag svårt att se något behov av Natobaser, undantaget vissa staber. Men givetvis kan det vara bra att bygga fler logement på våra befintliga regementen, både för användning vid övning i fred med allierade förband och för viss användning vid trupptransport genom Sverige.
Citera
2024-11-27, 20:49
Medlem
Citat:
Nej, jag talar om svenska NATO- baser. Och vad är väl mera strategiskt än de stora städerna med sina regementen. Många är nedlagda men kan väl startas om.

Tänk på att ett regemente är inte bara en försvarsanläggning. Utan också civilförsvar. De har lastbilar, fältsjukhus, fältkök, broar och telefoner, elverk och pumpar.

Ett regemente är en utbildningsplattform som utbildar till krigsförband, vanligen en brigad, och fyller således ingen större funktion i krig mer än att idealt fortsätta att utbilda nya soldater.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in