2024-11-25, 20:38
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
Jag har en monitorarm med gasfjäder som fästes på sidan av skrivbordet för att slippa ha den ståendes på skrivbordet. I dagsläget har jag min laptop på ett laptopställ från IKEA som står på skrivbordet, men nu vill jag även få min laptop (MacBook Pro 16” M4 Pro) att ”sväva” ovanför skrivbordet.

Jag tänker att man kanske köper en sådan här: https://www.webhallen.com/se/product...la-skarmfasten som man fäster på en monitorarm.

Men man kan väl inte köpa till en monitorarm med gasfjäder i detta sammanhanget, för det skulle väl innebära att den åkte upp och expanderade sig varje gång man lyfte upp laptopen för att ta med sig den till jobbet (för gasfjädern är väl viktkalibrerad i sin position)?
Citera
2024-11-25, 20:41
Medlem
Majasmokers avatar
De armar jag har på jobbet ställer jag in det (balansen) med en insexnyckel vid leden. Den går att ställa ganska lätt men vet inte om det går så lätt som en laptop.
Citera
2024-11-25, 20:48
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majasmoker
De armar jag har på jobbet ställer jag in det (balansen) med en insexnyckel vid leden. Den går att ställa ganska lätt men vet inte om det går så lätt som en laptop.

Men min fråga är huruvida dessa gasfjäderarmar är en bra idé för en laptop eftersom jag kommer att ta av och på laptopen från adaptern som sitter på gasfjäderarmen? Varje gång jag tar av laptopen kommer väl gasfjädern göra att armen expanderas ut/upp? Så en vanlig monitorarm utan gasfjäder vore väl rimligare? Eller tänker jag fel?
Citera
2024-11-25, 21:10
Medlem
Majasmokers avatar
Jao det är klart att den far upp när du tar av vikten men gör som Indy i första filmen då, ha en liten sandsäck med samma vikt som datorn som du lägger dit samtidigt som du tar datorn
Citera
2024-11-25, 21:20
Medlem
TinFoilHats avatar
Kanske bara köpa en färdig variant, ex Redbat Adjustable Screen and Laptop Stand for 13-32 Inch Monitors and Up to 16 Inch (tog första bästa som dök upp).
Citera
2024-11-26, 02:24
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majasmoker
Jao det är klart att den far upp när du tar av vikten men gör som Indy i första filmen då, ha en liten sandsäck med samma vikt som datorn som du lägger dit samtidigt som du tar datorn
Haha! Såg Indiana Jones häromdagen så tyckte genuint det var kul idé!

Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilHat
Kanske bara köpa en färdig variant, ex Redbat Adjustable Screen and Laptop Stand for 13-32 Inch Monitors and Up to 16 Inch (tog första bästa som dök upp).
Kanske blir så, tack!
Citera
2024-11-26, 02:28
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
Såg nu att IKEA även har STUBBERGET Bordsfäste för skärm (https://www.ikea.com/se/sv/p/stubber...vart-90559814/) som man kan fästa STUBBERGET Laptophållare med arm (https://www.ikea.com/se/sv/p/stubber...-vit-20591935/) på, 800 spänn är dock orimligt dyrt...
Citera
2024-11-26, 05:39
Medlem
Majasmokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilHat
Den var ju inte dyr heller. Såg helt ok ut.

Citat:
Ursprungligen postat av Tidsmaskinisten
Haha! Såg Indiana Jones häromdagen så tyckte genuint det var kul idé!
Citera
2024-11-26, 17:29
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
Efter mer research har jag kommit fram till att jag INTE ska ha en arm med gasfjäder för detta ändamål eftersom att den då kommer att resa sig varje gång man tar loss laptopen från plattan.
Citera
2024-11-26, 21:09
Medlem
TinFoilHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tidsmaskinisten
Efter mer research har jag kommit fram till att jag INTE ska ha en arm med gasfjäder för detta ändamål eftersom att den då kommer att resa sig varje gång man tar loss laptopen från plattan.

Det låter ju logiskt. Har bara ägt en monitorarm och den är gasdriven men då det bara hänger en statisk skärm på den så inträffar ju inte den typ av problematik som du nämner.

Har ett yttepyttelitet skrivbord där jag har min laptop och ska få plats med en 27" skärm samt tangentbord och mus. Löste det halvbra med armen jag har nu men vill egentligen ha en sådan arm av den typ jag länkade till tidigare - problemet (för mig) är att efter att ha kontroll mätt bredden på skärm och laptop så kommer skärmen sticka ut ett par centimeter precis vid en trappa där det går en massa löst folk (läs familjemedlemmar) upp och ner hela tiden och jag litar inte på dom.

Skulle möjligtvis funka om jag kan vrida datorn och skärmen lite i vinkel men jag tvekar fortfarande. Hur som, ett långt sätt att skriva det som egentligen är intressant, jag följer med spänning vad det visar sig att du köper och om du tycker att det funkar bra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in