Augustpriset för bästa barn- och ungdomsbok har år 2024 tilldelats den finlandssvenska författarinnan Linda Bondestam för bilderboken Chop Chop. En tapper jordbos berättelse. Jag har inte läst den, men beskrivningen får den att låta som konservativ satir riktad mot realliberal och teknokratisk avhumanisering.
Beskrivningen är även tydligt kodad för svenska medelklassföräldrar genom Ekelöf-anspelningen, så det finns ett försök att fånga den klass som både är kapitalismens största förlorare och den samhällsgrupp som har störst revolutionär potential. Jag kan inte tänka mig att boken skrevs med en medveten sådan tanke, men det spelar ingen roll om det ändå blir effekten. Ansatsen blir mer lovande än Pixars i den annars snarlika Wall-e, som tyvärr aldrig lyckades nå över den amerikanska kommersens vinstmaximerande målgruppstänk (vilket inte bara berodde på en hög budget som måste tjänas in).
Här är ett samtal med Linda Bondestam om Chop Chop arrangerat av Svenska kyrkan: https://www.youtube.com/watch?v=Aozm73MGYCQ
En viktig förveckling i boken är enligt samtalet att barnskötseln överlåts åt robotar. Det påminner också om Ekelöfs post-vänsterism i Till de folkhemske.
Slutet som de avslöjar låter dock mer rousseauanskt än sant anti-teknokratiskt från höger - vilket man också kan säga om Ekelöfs brytning med myrdalismen. Och jag kan inte låta bli att se en parallell till den sant konservativa romanen Jag kommer vara här i solsken och i skugga av Christian Kracht. Den senare är ren satir och driver med 1800- och 1900-talens framstegsideologier - men slutet där den svarta huvudpersonen flyttar tillbaka till träden i Afrika är också satir över hoppet om att industri- eller finanssamhället ska ge vika för en rousseauansk lustgård. Det kan finnas en inbyggd brist här som barn kan ha överseende med men som bäddar för svartsyn i vuxen ålder.
Är barnböcker som den här ändå hoppet för konservatismens framtid och återväxt? De kan åtminstone väcka ett positivt patos.
Vilka andra barnböcker med konservativa teman kan ni rekommendera? Babar är t.ex. skamlöst rojalistisk, med noblesse oblige-tema snarare än ansvarslösa prinsessfantasier. Struwwelpeter/Pelle Snusk är en oumbärlig klassiker med bilder som sätter sig för livet. Många klassiska pojkboksförfattare var höger: Jules Verne, Karl May m.fl.
Det är sent på jorden. Men Chop Chop har fullt upp: Leverera paket, hugga träd, klippa hår. Stå vid löpande band i hönsfabriken. Sköta barn. Röja minor. Alla jobb delas ut med chefens jäktade ord: Raska på, chop chop!Det är möjligt att man får ett annat intryck när man läser själva boken, men det här låter som civilisationskritik från höger, avsiktligt eller ej. Här verkar inte ojämlikhet vara det stora problemet med dagens utvecklingskurva - tvärtom rör vi oss mot det automatiserade samhälle som Karl Marx gjorde till sin utopi, som Kjell Höglund besjöng under sin marxistiska fas och som t.ex. Aaron Bastani har försökt att nylansera i senare tid. Problemet är snarare att folk slutar att fatta grejen med katedraler och symfonier. Det är mer Konrad Lorenz än Allt åt alla.
”Chop Chop, det är väl jag det”, tänker den lilla roboten.
Chop Chop programmeras att göra allt. Tempot rusar uppåt - Chop Chop levererar. Chop Chop gör alltid sitt bästa. Men det räcker aldrig. Då blir det sparkis. Och nytt jobb-jobb.
Chop Chop sover inte. Chop Chop äter inte. Chop Chop tar aldrig kaffepaus. Människor blir trasiga och trötta. Ont i hjärtat, ont i själen. Chop Chop är aldrig sjuk. Men Chop Chop har hört ryktas: en gång byggde människorna själva katedraler. Bibliotek. Symfonier. Pyramider.
Chop Chop. En tapper jordbos berättelse är den fjärde bilderboken där Linda Bondestam står för både bild och text. Här varvas en dos civilisationskritik med humor och vemod. Vad händer med världen när hjulen rullar på i turbofart? Vad sysslar vi människor med egentligen?
Beskrivningen är även tydligt kodad för svenska medelklassföräldrar genom Ekelöf-anspelningen, så det finns ett försök att fånga den klass som både är kapitalismens största förlorare och den samhällsgrupp som har störst revolutionär potential. Jag kan inte tänka mig att boken skrevs med en medveten sådan tanke, men det spelar ingen roll om det ändå blir effekten. Ansatsen blir mer lovande än Pixars i den annars snarlika Wall-e, som tyvärr aldrig lyckades nå över den amerikanska kommersens vinstmaximerande målgruppstänk (vilket inte bara berodde på en hög budget som måste tjänas in).
Här är ett samtal med Linda Bondestam om Chop Chop arrangerat av Svenska kyrkan: https://www.youtube.com/watch?v=Aozm73MGYCQ
En viktig förveckling i boken är enligt samtalet att barnskötseln överlåts åt robotar. Det påminner också om Ekelöfs post-vänsterism i Till de folkhemske.
Slutet som de avslöjar låter dock mer rousseauanskt än sant anti-teknokratiskt från höger - vilket man också kan säga om Ekelöfs brytning med myrdalismen. Och jag kan inte låta bli att se en parallell till den sant konservativa romanen Jag kommer vara här i solsken och i skugga av Christian Kracht. Den senare är ren satir och driver med 1800- och 1900-talens framstegsideologier - men slutet där den svarta huvudpersonen flyttar tillbaka till träden i Afrika är också satir över hoppet om att industri- eller finanssamhället ska ge vika för en rousseauansk lustgård. Det kan finnas en inbyggd brist här som barn kan ha överseende med men som bäddar för svartsyn i vuxen ålder.
Är barnböcker som den här ändå hoppet för konservatismens framtid och återväxt? De kan åtminstone väcka ett positivt patos.
Vilka andra barnböcker med konservativa teman kan ni rekommendera? Babar är t.ex. skamlöst rojalistisk, med noblesse oblige-tema snarare än ansvarslösa prinsessfantasier. Struwwelpeter/Pelle Snusk är en oumbärlig klassiker med bilder som sätter sig för livet. Många klassiska pojkboksförfattare var höger: Jules Verne, Karl May m.fl.