• 4
  • 5
2024-11-30, 19:48
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UppmarksamhetsHora
Faktiskt inte. Har inte sett den modellen begagnad billigare än ny från USA.
Detta inklusive moms, tull och frakt?
Citera
2024-11-30, 20:00
Medlem
UppmarksamhetsHoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Detta inklusive moms, tull och frakt?

Japp, på premiummodell skulle jag spara 6000 med det inräknat.
Citera
2024-11-30, 20:40
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Japp, på premiummodell skulle jag spara 6000 med det inräknat.
Var lite som jag började misstänka alltså, att det handlade om en dyrare modell. Exakt vilken modell är det som du kollat på?
Citera
2024-12-03, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Enklare än du tror. Köpte en som var anpassad för Europa. De säljer sådana även i USA.

Varför kan du inte dela med dig om detta lite mer konkret?
Kan du inte länka en shop som har europaanpassade laptops?
Citera
2024-12-03, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Troligen är adaptern en multi-volt-modell. Om inte så köper du en ny i Sverige. Kan ju vara värt ändå, för att slippa USA-kontakten.
Eller om datorn kan drivas med USB-C så kör du på det viset.

Jag har flera så kallade travel adapters, men de omvandlar inget. Det är bara för att kontakten rent fysiskt skall gå att sticka in. Har du (eller någon annan) något exempel på en sådan omvandlare?
Citera
2024-12-03, 10:42
Medlem
Citat:
Jag har flera så kallade travel adapters, men de omvandlar inget. Det är bara för att kontakten rent fysiskt skall gå att sticka in. Har du (eller någon annan) något exempel på en sådan omvandlare?

Mjo. Om medföljande adapter inte är av typ multivolt (ledtråd: borde stå 110V-230V på den), så tänker jag mig en sådan här: https://www.kjell.com/se/produkter/e...v-300-w-p44098
Alternativet är att man kastar medföljande och kör datorn med Svensk-köpt USB-C. Det bör väl gå på iaf alla nya datorer, kan jag tycka.
Citera
2024-12-03, 11:10
Medlem
Citat:
Mjo. Om medföljande adapter inte är av typ multivolt (ledtråd: borde stå 110V-230V på den), så tänker jag mig en sådan här: https://www.kjell.com/se/produkter/e...v-300-w-p44098
Alternativet är att man kastar medföljande och kör datorn med Svensk-köpt USB-C. Det bör väl gå på iaf alla nya datorer, kan jag tycka.

Tack! Så USB-C blir alltid rätt oavsett land?
Men usb sladden går in i datorn på ena sidan och in i dosan som går in i väggen på andra sidan.
Man har ju ingen USB-c kontakt i väggen. Men det blir ändå rätt?
Citera
2024-12-03, 11:36
Medlem
Citat:
Tack! Så USB-C blir alltid rätt oavsett land?
Men usb sladden går in i datorn på ena sidan och in i dosan som går in i väggen på andra sidan.
Man har ju ingen USB-c kontakt i väggen. Men det blir ändå rätt?

Om du kan sätta USB-C kabeln i väggen så kommer det funka. Finns det ingen USB-C i väggen, så behöver du en USB-C-adapter att sätta i väggen. Denna köps förslagsvis i Sverige.
Citera
2024-12-03, 11:38
Medlem
Citat:
Om du kan sätta USB-C kabeln i väggen så kommer det funka. Finns det ingen USB-C i väggen, så behöver du en USB-C-adapter att sätta i väggen. Denna köps förslagsvis i Sverige.

Ofta kan man ju inte köra den i väggen. Men ok med USB-c adaptern blir det rätt med strömmen oavsett land, bara det passar alltså.
Citera
2024-12-03, 11:48
Medlem
Citat:
Ofta kan man ju inte köra den i väggen. Men ok med USB-c adaptern blir det rätt med strömmen oavsett land, bara det passar alltså.

Strömmen i USB-kabeln är standardiserad, ja. Tillskillnad från vägguttaget.

Vän av ordning kanske undrar varför inte alla kablar är det. Well, de är det. I hela världen är USB-kablar likadana. Däremot är det skillnad på spänningen innan man kopplar in USB-kabeln. Vi har 230 volt i typ hela Europa, men man valde 110 i Amerika. Så långt är det väl standardiserat. För 100 år sen var det inga problem, idag är det ett problem.

Därför finns det multi-volt-adaptrar. Troligen är en adapter till ny dator av denna typ, men man vet aldrig. Den behöver inte vara det. Och kontakten kommer definitivt att vara olika beroende på var man handlar.

Antingen kollar man det, eller så köper man en USB-C-adapter i landet där man tänker använda utrsutningen i, och laddar sin dator med den (om nu datorn går att ladda med USB-C).
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in