Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2024-11-27, 00:35
Medlem
Tror aldrig den diskussionen kommer eftersom barnet blir itutad sen bäbis att pappa eller mamma är inget att ha dom är bara skit.
Citera
2024-11-27, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fogfury
Blev inspirerad av inseminations-tråden...
https://www.flashback.org/t3643548
...och började fundera på en sak...

Det har ju blivit mer eller mindre trendigt för ensamma kvinnor samt samkönade par att skaffa barn genom insemination eller surrogatmödraskap.

När dessa barn växer upp och dom försöker hitta sin identitet gissar jag att dom förr eller senare känner saknad av en faders-gestalt (eller moders-gestalt i fall av två pappor).
Visar dessa föräldrar förståelse för sina barn där, eller försöker man kväva dessa känslor med argument som "vi klarar oss bra utan en pappa" eller "men Annika är ju som en mamma för dig... tänk inte på det mer nu..."

Jag har svårt att se att ego-mamman som valde att åka till Köpenhamn och bli gravid, klarar av att ge barnet upprättelse. Att säga "Förlåt... jag valde av egoistiska skäl att skaffa barn själv. Jag har full förståelse för att du saknar en pappa och jag är ledsen att jag utsätter dig för det"

Men vad vet jag?
Är jag helt ute och cyklar?

Jag tycker det är en gåta hur vi kan tillåta sociala experiment på barn.

Evolutionen verkar föredra man/ kvinna som föräldrar och det är en förutsättning för att barn ska bli till.

Jag säger INTE att alla andra sorters föräldrakonstellationer är fel/dåliga, men jag förstår inte hur vi kan acceptera detta experiment.

Vi är så noga med att skydda barnen på alla andra sätt, vilket vi ska vara.

Vem godkände detta experimenterande från början och tyckte det var en god idé att riskera barnens väl och ve?
Citera
2024-11-27, 09:21
Medlem
Konstnarren5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyberIngmar
Nu är det mammor som snart inte behövs. Ge det några årtionden med utveckling av konstgjord livmoder så är kvinnor överflödig.

Jag kan tänka mig att barn utan pappa har lättare att bli offer för pedofiler. Barnen söker manliga förebilder bland coacher, bland mammans vänner, lärare och scoutledare.
Där har du fel. Du följer uppenbarligen inte tongivande attityder i Usa och Storbritannien.
Det finns mycket studier gjorda på hur pojkar och flickor växer upp, vilka problem de får osv, beroende på om de har bägge föräldrarna eller bara mamma eller bara pappa. De med bägge eller bara pappa klarar sig bra. De med bara mamma får mer problem, inklusive daddy-issues hos flickor. Vart kommer pedofili in i bilden? Det du skriver har inte direkt stöd i forskningen. Forskningen pekar på riskfyllt beteende, tidig sexdebut, många sexuella relationer, meningslösa relationer, dåliga skolprestationer, missbruk osv. Pedofili var inte med på listan.
Citera
2024-11-27, 12:10
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wannabejurist
Jag tycker det är en gåta hur vi kan tillåta sociala experiment på barn.

Evolutionen verkar föredra man/ kvinna som föräldrar och det är en förutsättning för att barn ska bli till.

Jag säger INTE att alla andra sorters föräldrakonstellationer är fel/dåliga, men jag förstår inte hur vi kan acceptera detta experiment.

Vi är så noga med att skydda barnen på alla andra sätt, vilket vi ska vara.

Vem godkände detta experimenterande från början och tyckte det var en god idé att riskera barnens väl och ve?

Det är ett relativt modern påfund, sedan ungefär 70-talet och framåt har fokus skiftat från samhällets väl till individens önskan. Att barnen kommer i kläm gör inte längre något, eftersom man absolut inte får förhindra någons önskan att bli förälder, oavsett hur lämplig hon eller han är. Förr var det helt okej att sterilisera missbrukare, tattare, prostituerade och andra kvinnor som satte barn efter barn till världen utan att kunna ta hand om dem, och gärna med skador från graviditeten. Idag så står istället socialtjänsten och plockar ungarna direkt på BB (i bästa fall) med jämna mellanrum.
Citera
2024-11-27, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Det är ett relativt modern påfund, sedan ungefär 70-talet och framåt har fokus skiftat från samhällets väl till individens önskan. Att barnen kommer i kläm gör inte längre något, eftersom man absolut inte får förhindra någons önskan att bli förälder, oavsett hur lämplig hon eller han är. Förr var det helt okej att sterilisera missbrukare, tattare, prostituerade och andra kvinnor som satte barn efter barn till världen utan att kunna ta hand om dem, och gärna med skador från graviditeten. Idag så står istället socialtjänsten och plockar ungarna direkt på BB (i bästa fall) med jämna mellanrum.

Vet någon vem som sålde in idén från början?

Vem/vilka var det som hatade barn så mycket att de var beredda att utföra oprövade sociala experiment i stor skala?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in