Flashback bygger pepparkakshus!
  • 3
  • 4
2024-11-30, 23:29
Medlem
Pissmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datalog
Det kommer bli standard med internet via mobilnätet i framtiden, de fasta bredbandsnäten kommer dö ut precis som de fasta telefonnäten dog på 2000-talet. Latensen i 5G är ju redan idag 10-12 ms och den kommer mer än halveras när operatörerna börjar lansera SA-nät inom ett par år.

Bandbredden är fortfarande ett problem i dagsläget, särskilt på landsbygden. Men med beam forming, högre QAM-nivåer och DL-carriers på höga frekvenser kommer det inte längre vara ett problem. Jag gissar på att vi kommer ha fler hushåll uppkopplade via 5G än via fasta anslutningar inom 10-15 år.

Det där är bullshit. Fibernäten kommer aldrig dö ut eftersom du har oändligt mycket högre kapacitet i en fiberkabel än vad du har i ett 5g-nät. Du kan ju testa pop'a ett MAN i en 5g mast så få du se med egna ögon.
Citera
2024-11-30, 23:30
Medlem
Pissmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImStillCute
Svara på min fråga! Men det vill du inte..

Ja slanten ska fram antingen direkt av tex bostadsrättförening eller tjänsteleverantör.
Kabeln är ju dragen.

""Du behöver dock inte ta mitt ord på det. Det räcker att du funderar på varför gruppavtal klarar av att leverera gigabit för 50 spänn i månaden, kontra vad det kostar hos stadsnäten i de "öppna" näten. ""

Ge gärna ett exempel på där 1000Mbit kostar 50 spänn? Alltså ett äkta 1000, inte något av dessa gruppavtal med överbokning. Där får du alldrig ut 1000 på alla lägenheter samtidigt. Och läser du deras avtal så står det säkert "upp till". Och det är ju klart, om man inte behöver stå för allt så blir det ju billigare.

Visa mig ett gruppavtal som betalar 50kr för gbit. Det existerar inte. Vi betalar 99 spänn i månaden för en halv gig via telenor, eftersom det är en gammal bbb-fastighet. Skulle tippa på att de snudd på går back på affären. Bandbredd är billigt men inte gratis.
Citera
2024-11-30, 23:47
Medlem
ImStillCutes avatar
Ja precis! Tack Pissmaster.
Jag skulle vilja se resultatet när dessa Gigabit för 50 spänn samtidigt
trycker för test på speedtest net i huset. Lär inte bli glada siffror.

Själv uppgraderade jag till 600/600 och får vid test 620/615 av Bahnhof och jag
är glad att jag får vad jag betalar för.
Citera
2024-12-02, 11:21
Medlem
datalogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pissmaster
Visa mig ett gruppavtal som betalar 50kr för gbit. Det existerar inte.
Här är ett speedtest från min lina:
https://www.speedtest.net/result/17081551637

Här är avin från BRFen:
https://imgur.com/a/w5rtRUn

Frågor på det?

Ja, vi har ett utomordentligt bra avtal, och det är billigare än det brukar vara. Oavsett så är det standard i BRFer med gigabit för 70-80 kronor per månad ink moms, medans stadsnäten tar ett tiofaldigt högre belopp för samma tjänst.

Citat:
Ursprungligen postat av Pissmaster
Det där är bullshit. Fibernäten kommer aldrig dö ut eftersom du har oändligt mycket högre kapacitet i en fiberkabel än vad du har i ett 5g-nät. Du kan ju testa pop'a ett MAN i en 5g mast så få du se med egna ögon.
Du behöver inte oändlig kapacitet. Det räcker att du har mer kapacitet än vad peak-användningen kräver, vilket 5G redan har i städer och förorter. Landsbygden är fortfarande ett problem eftersom man har begränsat spektrum på de låga banden, men det kommer lösas inom 10-15 år.
Senast redigerad av datalog 2024-12-02 kl. 11:42.
Citera
2024-12-02, 11:29
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Jävla gnäll .. Betalar 549:-/ månad för mobilt bredband och har ca 50mb/s i hastighet .
Citera
2024-12-02, 11:30
Medlem
datalogs avatar
Citat:
Svara på min fråga! Men det vill du inte..
Vilken fråga? Det fanns inte ett enda frågetecken i ditt förra meddelande. Och återigen, vad menar du med de 60:-? Vem tar de betalt av, och för vad?
Citera
2024-12-02, 11:31
Medlem
datalogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Jävla gnäll .. Betalar 549:-/ månad för mobilt bredband och har ca 50mb/s i hastighet .
Det var ju inte bra. Comviq har obegränsat mobilt bredband för 249:- inklusive router på köpet. Varför betalar du mer än dubbelt när du inte måste?
Citera
2024-12-02, 12:43
Medlem
ImStillCutes avatar
Citat:
Här är ett speedtest från min lina:
https://www.speedtest.net/result/17081551637

Här är avin från BRFen:
https://imgur.com/a/w5rtRUn

Frågor på det?

Ja, vi har ett utomordentligt bra avtal, och det är billigare än det brukar vara. Oavsett så är det standard i BRFer med gigabit för 70-80 kronor per månad ink moms, medans stadsnäten tar ett tiofaldigt högre belopp för samma tjänst.

Du behöver inte oändlig kapacitet. Det räcker att du har mer kapacitet än vad peak-användningen kräver, vilket 5G redan har i städer och förorter. Landsbygden är fortfarande ett problem eftersom man har begränsat spektrum på de låga banden, men det kommer lösas inom 10-15 år.

Så du gör ett test på deras egen server?
Att du har 40 spänn visar bara att ni alla inte kan få Gigabit samtidigt. Jag har rätt och du har fel.
Du får ju bara ut 93% av kakan trots att du testar mot deras egen server.
Så här ser det ut när jag testar samma server och jag har 600/600 https://www.speedtest.net/sv/result/17081813930
Nej stadsnäten tar inte tiofaldigt för samma tjänst, det gör tjänsteportaler leverantörer.
Stadsnäten tar ut en avgift för kabeln / infrastrukturen och dom skiter i vem som betalar
för fiberparet, bara dem får betalt för fiberparen.
Citera
2024-12-02, 12:44
Medlem
datalogs avatar
Citat:
Jag har rätt och du har fel.
OK, du har övertygat mig. Ha en fin dag.
Citera
2024-12-02, 13:00
Medlem
ImStillCutes avatar
Citat:
OK, du har övertygat mig. Ha en fin dag.

Samma
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in