2024-11-26, 19:29
Medlem
Hej flashback

jag kan börja med att säga att jag har riktigt dålig koll på datorer generellt men jag är inte helt intelligensbefriad.

Jag äger en förbyggd asus PC från webhallen från 2017 kanske?
Jag vill minnas att det var fantastisk i början men nu har jag flera problem med den.
Direkt från start ligger gpun på 87 grader+

Jag har kunnat spela spel som cyberpunk på den(dock på längsta) helt okej. Men ibland går tempen över 95 och datorn starar om sig själv.

Den klarar vissa högpresterade spel, medans andra går inte att spela. Genshin Impact v ar ett spel jag ville testa men men PC klarade inte av den.

Den klarar av att spela dota2, men den har problem ibland att ladda klienten bara rakt upp och ner. Nästan varenda gång jag stänger ner ett program så fryser programet och det krashar istället.

Vissa gamla spel som t.ex wow fungerar men jag upplever inte att jag har den fps som jag borde, plus långa laddningstider fast jag har ssd hårdisk och så.

Jag brukar plocka isär och blåsa rent den och lägga ny kylpasta på processorn med jämna mellanrum.
Senaste gången jag gjorde det, så ville den inte starta efter att jag var klar och hade satt ihop den.
Den rebootade sig själv i kanske 10min innan den gick igång?

Jag misstänker lite att allt bara är utslitet och har passerat bäst före? Finns det någon komponent som är värd att spara för framtiden? Jag har en 250gig ssd med windows på och 1tb extra hårdisk.
intel är en i5a och det är något grafikkort nvidia från den tiden.

Vad tror ni? Bara kasta?
Citera
2024-11-26, 19:32
Medlem
BackToHegels avatar
Vill du lära dig felsöka?

Byta kylpasta stup i kvarten, det behövs oftast inte såvida någon klåpare varit där och kladdat. Jag har datorer som är nära 10 år. Kylpastan applicerade jag när jag satt ihop systemen, det är ingen färskvara direkt.
Senast redigerad av BackToHegel 2024-11-26 kl. 19:35.
Citera
2024-11-26, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Vill du lära dig felsöka?

Byta kylpasta stup i kvarten, det behövs oftast inte såvida någon klåpare varit där och kladdat. Jag har datorer som är nära 10 år. Kylpastan applicerade jag när jag satt ihop systemen, det är ingen färskvara direkt.

Jag hade gärna lärt mig att felsöka. Det känns ju mer rimligt och mer hållbart att byta ut en trasig/utsliten komponent än att köpa en helt ny PC.

Sen är det svårt för mig att avgöra om det är något fel på GPUn, den kanske får för lite ström, om det är processorn som är kass osv.
Citera
2024-11-26, 19:46
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av horvaa
Jag hade gärna lärt mig att felsöka. Det känns ju mer rimligt och mer hållbart att byta ut en trasig/utsliten komponent än att köpa en helt ny PC.

Sen är det svårt för mig att avgöra om det är något fel på GPUn, den kanske får för lite ström, om det är processorn som är kass osv.
Om GPUn är varm bör även kylflänsen vara varm. Är den inte det kan det vara dålig kontakt och då skulle jag som första åtgärd ta loss kylaren, göra rent och applicera ny kylpasta och montera tillbaka kylaren.

Processorer går i allmänhet inte sönder. Det som slits på datorer är nog främst nätagget, speciellt om det är ett sunkigt agg till att börja med. Misstänker man nätagget kan man börja med att kolla spänningsnivåerna i BIOS och se om 3,3 volt, 5 volt och 12 volt ligger som de ska. Men ett dåligt nätagg orsakar inte ett varmt grafikkort.
Citera
2024-11-26, 20:04
Medlem
eatmypoos avatar
Jag har samma problem. Tänker slänga skiten och köpa nytt på fredag.
Citera
2024-11-26, 20:10
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av horvaa
Hej flashback

jag kan börja med att säga att jag har riktigt dålig koll på datorer generellt men jag är inte helt intelligensbefriad.

Jag äger en förbyggd asus PC från webhallen från 2017 kanske?
Jag vill minnas att det var fantastisk i början men nu har jag flera problem med den.
Direkt från start ligger gpun på 87 grader+

Jag har kunnat spela spel som cyberpunk på den(dock på längsta) helt okej. Men ibland går tempen över 95 och datorn starar om sig själv.

Den klarar vissa högpresterade spel, medans andra går inte att spela. Genshin Impact v ar ett spel jag ville testa men men PC klarade inte av den.

Den klarar av att spela dota2, men den har problem ibland att ladda klienten bara rakt upp och ner. Nästan varenda gång jag stänger ner ett program så fryser programet och det krashar istället.

Vissa gamla spel som t.ex wow fungerar men jag upplever inte att jag har den fps som jag borde, plus långa laddningstider fast jag har ssd hårdisk och så.

Jag brukar plocka isär och blåsa rent den och lägga ny kylpasta på processorn med jämna mellanrum.
Senaste gången jag gjorde det, så ville den inte starta efter att jag var klar och hade satt ihop den.
Den rebootade sig själv i kanske 10min innan den gick igång?

Jag misstänker lite att allt bara är utslitet och har passerat bäst före? Finns det någon komponent som är värd att spara för framtiden? Jag har en 250gig ssd med windows på och 1tb extra hårdisk.
intel är en i5a och det är något grafikkort nvidia från den tiden.

Vad tror ni? Bara kasta?

Du har inte applicerat förmycket kylpasta?
Då blir resultatet sämre.

Börja med att rengöra den från damm.
Citera
2024-11-26, 20:10
Medlem
shotacats avatar
Har du tagit bort den äldre pastan innan du applicerar?
Citera
2024-11-26, 20:56
Medlem
TinFoilHats avatar
Anekdot: Grabben köpte begagnad dator i somras, en dator med nästan sprillans nya delar.....

Men fläktarna gick på högvarv och temperaturen på CPU var heeeeeeelt galet hög. Inte ett dammkorn i datorn och allt såg bra ut så plockade bort vattenkylaren från CPU för att kolla pastan...

Tvättade bort den gamla pastan från CPU:n och började rengöra kontaktytan på kylaren and look and behold - tidigare ägaren hade inte tagit av skyddsplasten från kylaren.

Väck med plasten, på med ny kylpasta och skruva ihop allt igen.

Löste givetvis problemet.

Vet inte hur många nya och gamla datorer man har haft här hemma med värmeproblem som när man väl öppnar dom visat sig ha antingen ingen kylpasta alternativt kylpasta för kung och fosterland så att det runnit över kanterna. Eller för den delen när det använts någon kass jävla kylpasta som är hård som intorkad tandkräm.

Hur svårt ska det vara?!? Investera några hundringar på en bra kylpasta, en tub räcker lääääääänge och sen applicerar man bara kylpasta i storlek av ett halvt riskorn. Sedan (om det går) korsdrar man fast kylaren och det kommer hålla (som någon tidigare skrev) i säkert 10 år.

Edit: Ovanstående rant kanske inte är lösningen på ditt problem då du har problem med att få datorn att starta igen.... men att CPU:n blir varm beror enbart på kylaren, pasta och/eller damm.

Frågor:
Har du lyckats böja någon pin på moderkort alt CPU när du grottat i datorn?
Har du trippelkollat att alla sladdar sitter i ordentligt (dra ut och sätt fast dom igen)?
Hur ESD-skyddar du dig och datorn när du meckar i den?
Senast redigerad av TinFoilHat 2024-11-26 kl. 21:01.
Citera
2024-11-26, 21:17
Medlem
hockexs avatar
Hade en 6år gammal gpu som plötsligt blev väldigt varm, bytte kylpasta och så gick den ner från 75 grader till 35 i idle direkt.

Sök på youtube om du är osäker på hur man gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in