Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Igår, 23:45
Medlem
https://www.aklagare.se/om-brottslig...-forolampning/

Citat:
Förtal och förolämpning
Grundregeln är att åklagare inte får väcka åtal för förtal, grovt förtal eller förolämpning. Initiativet till åtal ligger istället hos den person som anser sig ha blivit utsatt för ett sådant brott.

Hur väcker man då själv åtal? Är det en vanlig polisanmälan eller hur gör man?

Det sker väl precis som det vanliga vägen vid en anmälan, att man bara gör en polisanmälan eller menas det att man skall sköta allt det administrativa som en åklagare och i Tingsrättsförhandlingen, så finns det ingen åklagare som är närvarande?

Eller hur menas det med allt, om man nu vill göra en polisanmälan om förtal.

Är det förtal om en person skriker på en annan mitt framför folk och runtomkring tror att man är någon typ av bov eller dylikt. Eller måste det som i regeln vara att personen pratar OM människan och inte TILL människan.

Förolämpning - Exakt vad är det i denna sammanhang. Det kan ju vara personligt med sådant vad som anses vara förolämpade.

T.ex:

A: ''Vad tycker du om min jacka?''

B: ''Den är väl okej. Men jag personligen skulle inte ha på mig den. Den är inte i min stil.''.

A: ''Så den är ful, menar du? Jag är förolämpad!''

Alt:

A: ''Jag jobbar.''.

B: ''Det tycker inte jag. Du jobbar långsamt och är ganska lat av dig, medan resten av dina medarbetare jobbar och sliter dubbelt så mycket, för att du inte vill jobba.''.

A: ''Det där är förolämpning!''
Citera
Idag, 00:00
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a

Förolämpning - Exakt vad är det i denna sammanhang. Det kan ju vara personligt med sådant vad som anses vara förolämpade.

T.ex:

B: ''Den är väl okej. Men jag personligen skulle inte ha på mig den. Den är inte i min stil.''.

Alt:

B: ''Det tycker inte jag. Du jobbar långsamt och är ganska lat av dig, medan resten av dina medarbetare jobbar och sliter dubbelt så mycket, för att du inte vill jobba.''.

Nej, det där är inte förolämpningar, utan uttryck för åsikter.

Har du problem med att folk har åsikter?
Citera
Idag, 00:06
Medlem
Citat:
https://www.aklagare.se/om-brottslig...-forolampning/

Hur väcker man då själv åtal? Är det en vanlig polisanmälan eller hur gör man?

Först gör man en polisanmälan.
När man sedan har beslut på att åklagare inte tänker gå vidare så lämnar man in en stämning om enskilt åtal till tingsrätten.

Citat:
Det sker väl precis som det vanliga vägen vid en anmälan, att man bara gör en polisanmälan eller menas det att man skall sköta allt det administrativa som en åklagare och i Tingsrättsförhandlingen, så finns det ingen åklagare som är närvarande?

Eller hur menas det med allt, om man nu vill göra en polisanmälan om förtal.

Vid enskilt åtal så agerar den enskilda personen som åklagare, man får ingen hjälp av polis eller åklagare.
Det är du mot den andre parten.

Citat:
Är det förtal om en person skriker på en annan mitt framför folk och runtomkring tror att man är någon typ av bov eller dylikt. Eller måste det som i regeln vara att personen pratar OM människan och inte TILL människan.

Förtal är att sprida information om en person som typiskt sett leder till missaktning till tredje part.
Dvs prata OM inte prata till.

Citat:

T.ex:

Alt:

Förolämpning är att rikta nedsättande ord eller behandling mot någon som typiskt sett anses kränka den andres självkänsla eller värdighet

Dina exempel utgör inte förolämpning.
Första exemplet är inte ens riktat mot en person utan säger att ett klädesplagg är fult.

Några exmepel på saker som sagts till andra som har räknats som förolämpning av domstol.
-”You fucking black piece of shit", -"Nigger". "du är äcklig och att en person som du borde inte borde få finnas i Sverige". -”hora” och ”fitta”. -”lilla jävla white trash-äckel”.
Citera
Idag, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
När man sedan har beslut på att åklagare inte tänker gå vidare så lämnar man in en stämning om enskilt åtal till tingsrätten.

Vid enskilt åtal så agerar den enskilda personen som åklagare, man får ingen hjälp av polis eller åklagare.

Förtal är att sprida information om en person som typiskt sett leder till missaktning till tredje part.

Förolämpning är att rikta nedsättande ord eller behandling mot någon som typiskt sett anses kränka den andres självkänsla eller värdighet

Dina exempel utgör inte förolämpning.
Första exemplet är inte ens riktat mot en person utan säger att ett klädesplagg är fult.

Några exmepel på saker som sagts till andra som har räknats som förolämpning av domstol.
-”You fucking black piece of shit", -"Nigger". "du är äcklig och att en person som du borde inte borde få finnas i Sverige". -”hora” och ”fitta”. -”lilla jävla white trash-äckel”.

Det första är väl ändå hets mot folkgrupp. Gällande det andra ' om det är som du säger så skulle ju hundrasjuttifemtusen anmälningar göras varje dag. Låter inte rimligt.
Citera
Idag, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ingalundaintresse
Det första är väl ändå hets mot folkgrupp. Gällande det andra ' om det är som du säger så skulle ju hundrasjuttifemtusen anmälningar göras varje dag. Låter inte rimligt.

Det är inte hets mot folkgrupp eftersom det var riktat mot en enskild person inte mot en grupp, HMF kräver att det sprids till flera personer.

Att det inte anmäls för förolämpning speciellt ofta är för att det generellt inte går under allmänt åtal.
Man tvingas alltså oftast driva det själv och förlorar man får man betala rättegångskostnaderna.
Sen tror jag en ganska liten del av befolkningen ens vet att det är ett brott.
Man har utöver det väldigt lite att vinna, på sin höjd kanske 5 000kr i skadestånd. Men man riskerar att få betala mycket mer i rättegångskostnader inte ovanligt att den part som förlorar enskilt åtal får betala över 100 000kr i rättegångskostnader.

De exempel jag gav är exempel på vad folk faktiskt har dömts för förolämpning för att ha sagt till någon.
Det ena fallet drevs av åklagare för att det handlade om barn. I de andra fallen är det riktat mot tjänstemän utom i sista fallet som var uttalat av en tjänsteman(polis) mot en civil.
Det bedömdes av åklagare finnas särskilda skäl att driva dessa fall.
I 99+% av alla fallen skulle en åklagare dock neka driva åtal för förolämpning varpå man skulle tvingas driva åtal själv.
Senast redigerad av Aramir2 Idag kl. 01:33.
Citera
Idag, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2

Så låt oss säga att jag gör en polisanmälan. Man kommer i princip direkt få ett brev om att en åklagare inte kommer gå vidare. Kommer det då bl.a stå: ''Brott har inte ägts rum''-brev eller kommer det vara tydligt med att en åklagare inte kommer gå vidare? Finns det med i brevet angående om stämning eller får man leta upp sådant själv (jag har gjort polisanmälningar förut - Men inte stämt).

Dessa stämningsansökningar, kostar dessa?

Så i rättegången så kommer man ''sitta'' på åklagarens stol i princip och ställa frågor m.m. Framför nämndemän och ordförande/Tingsrätt?
Citera
Idag, 14:53
Medlem
Citat:
Så låt oss säga att jag gör en polisanmälan. Man kommer i princip direkt få ett brev om att en åklagare inte kommer gå vidare. Kommer det då bl.a stå: ''Brott har inte ägts rum''-brev eller kommer det vara tydligt med att en åklagare inte kommer gå vidare? Finns det med i brevet angående om stämning eller får man leta upp sådant själv (jag har gjort polisanmälningar förut - Men inte stämt).

Så i rättegången så kommer man ''sitta'' på åklagarens stol i princip och ställa frågor m.m. Framför nämndemän och ordförande/Tingsrätt?

Det är riktigt. Polisen kommer lämna över underlaget till åklagaren som fattar beslut om förundersökning ska inledas. Ett beslut om att inte inleda förundersökning kan motiveras på olika sätt, men vanligtvis genom att åklagaren antingen konstaterar att en viss gärning inte är brottslig eller att åtal (avseende en förvisso brottslig gärning) inte är påkallat ur allmän synpunkt.

Åklagarens (negativa) beslut är en nödvändig förutsättning för att målsäganden själv ska kunna väcka enskilt åtal. För närvarande kostar det 2 800 kronor i ansökningsavgift att ansöka om stämning. Därefter intar målsäganden, precis som du beskriver, åklagarens roll vid huvudförhandlingen och åberopar förhör och övrig bevisning som vanligt.
Citera
Idag, 17:18
Medlem
Citat:

Du får ett brev där det står där åklagaren beslutar att lägga ned förundersökning då det inte föreligger brott som går under allmänt åtal alternativt åtal/ finns inte förutsättningar för åtal eller liknande.
Exakt hur de motiverar varierar.
Du får besked om hur du begär överprövning.
Information om hur du går tillväga för enskilt åtal kommer inte vara med.

Citat:

2800kr för 2024.
Sedan får man så klart stå för motpartens kostnader om man förlorar.

Citat:

Stämmer.
Och precis som i ett vanligt åtal så är det då du(som agerar åklagare) som måste bevisa brottet bortom rimligt tvivel.
Citera
Idag, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hengli
Det är riktigt. Polisen kommer lämna över underlaget till åklagaren som fattar beslut om förundersökning ska inledas. Ett beslut om att inte inleda förundersökning kan motiveras på olika sätt, men vanligtvis genom att åklagaren antingen konstaterar att en viss gärning inte är brottslig eller att åtal (avseende en förvisso brottslig gärning) inte är påkallat ur allmän synpunkt.

Åklagarens (negativa) beslut är en nödvändig förutsättning för att målsäganden själv ska kunna väcka enskilt åtal. För närvarande kostar det 2 800 kronor i ansökningsavgift att ansöka om stämning. Därefter intar målsäganden, precis som du beskriver, åklagarens roll vid huvudförhandlingen och åberopar förhör och övrig bevisning som vanligt.

För just förtal och förolämpning krävs det väl inte att man polisanmält det först? Ganska säker på att man kan stämma direkt i domstol om man vill. Det krävs dock för alla andra brott.
Citera
Idag, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
För just förtal och förolämpning krävs det väl inte att man polisanmält det först? Ganska säker på att man kan stämma direkt i domstol om man vill. Det krävs dock för alla andra brott.

Det stämmer, det är bara brott som går under allmänt åtal som man först måste gå via polis/åklagare och först när åklagare nekat att åtala kan man driva enskilt åtal.

För brott som inte går under allmänt åtal som t.ex. förtal och förolämpning behöver man inte först anmäla till polis/åklagare.
Gäller även för falskt eller obefogat åtal, falsk angivelse eller annan osann tillvitelse angående brott.

Dock skulle jag väldigt starkt avråda från att göra något sådant, finns minsta chans att staten gör jobbet åt dig bör man försöka med det först.
Chansen att vinna för en privatperson är väldigt mycket lägre än för en åklagare och man tar dessutom en stor ekonomisk risk.
Senast redigerad av Aramir2 Idag kl. 18:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in