Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-11-27, 13:05
Medlem
Räkna med att inte kunna prestera på samma vis framgent men försök hitta sätt att ersätta den belöningen du tidigare funnit i Cannabis.

Jag har rökt i perioder, den längsta ca 6 år - med mindre uppehåll över t.ex. sommar eller i samband med nya antaganden där jag velat vara skärpt/ren. Det värsta är ofta över efter 3-6 veckor för min egen del. Det brukar vara svårt att somna in ordentligt första två veckorna. Därefter brukar det sakta men säkert bli enklare med allt annat. T.ex. matsmältning, aptit, motivation. Jag behövde ofta något nytt engagemang eller vision som motiverar mig för att inte behålla vanan när inte risk för tester, kontroller eller försämrad arbetssituation förelåg.

Försök förstå vad som skapar suget och börja bena ut varför du behöver intaget. Jag skulle åtminstone anta att efter ett sådant långt bruk har skapat beteendemönster och/eller tankesätt som skiljer sig från din omgivnings. Se till att du inte behåller samma mindset som nykter då det antagligen kommer dra dig tillbaka till tidigare mönster.

Räkna med något återfall. Det är inte hela världen. Men var smart & schyst mot dig själv genom att skapa distans till sådant som kan leda till impulsiva beslut. Träning, löpning & annan fysisk aktivitet brukar vara ett bra sätt att snabbt byta fokus om du känner att svagheten smyger sig på. Varm/kall dusch kan vara en nödlösning. Meditation & andningsövningar kan även vara bra verktyg. Nya relationer & intressen m.m.

När du väl slutat efter ett sådant bruk borde du ha förståelse & bättre kontroll i framtiden. Det är sällan en vinst att ha en "krycka" så ihärdigt. Det inser de flesta efter ett längre uppehåll. En del tar totalt avstånd ifrån substansen, några kan hantera det bättre. En del går helt enkelt bara vidare.

Lycka till!
Citera
2024-11-27, 13:08
Medlem
Först kommer du att ha svårt att sova.
Sedan kommer du tycka att allt är tråkigt.
Sedan kommer du att vänja dig.
Citera
2024-11-27, 14:16
Medlem
Rökte i.o.f.s. dagligen i "bara" ca. tio år på sjuttiotalet, odlade själv, och slutade av någon anledning utan några speciella effekter, tröttnade bara. Rökte på ordentligt när jag var på mönstringen till militären och lyckades prestera nio på deas begåvningstest men det obligatoriska samtalet med psykologen resulterade i frisedel. 😁 Hade nog blivit rätt värdelös som militär, fel attityd...
Citera
2024-11-27, 14:57
Medlem
Flufffens avatar
Bra jobbat för det första. Känner igen mig mycket i det du skriver och det gör säkert många andra också. Första dagen utan röka är den svåraste enligt mig men sedan brukar det för min del bara flyta på. Helt plötsligt har man inte använt på en månad och så fortsätter det.

Om det var några dagar sedan du slutade så har du nog lagt det värsta bakom dig. Två eller kanske tre nätter med svettningar och mardrömmar var det jag upplevde som värst efter att ha slutat abrupt efter ~4 års dagligt rökande. Du kommer förmodligen känna ett sug efter en holk vid speciella tillfällen (exempelvis som att det hade varit gött att röka en holk till filmen, efter maten holken, godnatt-holken eller vid andra tillfällen då en holk hade varit gött) en kortare period och säkert känna dig lite nedstämd över att du inte kan/får röka. Kanske lite rastlöshet samt irritation också beroende på hur mycket nikotin du samtidigt fått i dig. Annars är det inte så jobbigt.

Se till att hålla dig aktiv, sitt inte bara hemma och såsa. Du måste distrahera hjärnan med något annat än bara tankar.

Det är ren och skär vilja som behövs. Du slipper den brutala fysiska avtändningen som är förknippad med tyngre droger såsom alkohol, opioider och benzo som ständigt påminner en om att man vill dö och att man slipper detta helvete bara man tar ett piller/dricker en bira.

Röker man cannabis flera gånger om dagen varje dag så går man in i en dimma. Man känner sig trött och seg i princip hela tiden, det enda som intresserar är nästa holk. Givetvis kommer man känna sig klar i skallen och allmänt pigg när man slutar missbruka det. Så funkar det med alla droger som missbrukas. Om man förhåller sig lite mer sunt till drogen (droger överlag) och nyttjar det vid enstaka tillfällen, inte låter drogen ta över vardagen samt att man håller doserna på normala nivåer så kommer drogen ej heller påverka en i någon större utsträckning.

Knarka lagom.
Citera
2024-11-27, 15:19
Medlem
-charliesheens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharkimedes
Ha ha, du är nog mer skadad än du tror. Ditt svar, inte minst aggressionen i det, visar för hela världen att du inte har alla hästar hemma.

Jag känner många människor som du, som har rökt cannabis i årtionden, och de har flera saker gemensamt: De har platta personligheter, det finns inget djup. Och de säger att de inte är beroende, de kan sluta imorgon om de vill. Och när du utmanar dem på detta blir de, precis som du stannar här, aggressiva.

Nej ditt svar visar att du inte har alla hästar hemma. Det du påstår om platta personligheter och aggressioner låter som korkad propaganda, något jag blir förvånad att höra 2024.
Citera
2024-11-27, 15:34
Medlem
Maureliuss avatar
Vad du kan förvänta dig? Svårt att somna under någon veckas tid, punkt.
Citera
2024-11-27, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sheepahedern
Jag har brukat(och missbrukat periodvis) cannabis i nästan 12 år.

Berättelse
Sedan introduktionen av denna drog så fattade jag snabbt tycke och genom åren så blev användandet mer intensivt, först varannan helg, sen varje helg. Från varje helg till vardagar.. japp, det börjar få sitt grepp och ens liv börjar utformas kring användandet.
En del av det har berott på andra omständigheter i livet som gjort att man brukat/missbrukat under perioder varje dag - mycket tid att döda exempelvis.
Det senaste året så har användningen varit nästan varje dag.

Ett smärtsamt uppvaknande
Jag har under en period tillbaka träffat en partner som i sig inte är förtjust i droger numera(då hen själv haft problem med droger tidigare i livet) och således berättade jag inte om att jag fortfarande använde mig av gräs vid egentid av rädslan att hen skulle lämna mig.
En anledning var också att jag ändå djupt inom mig var bestämd att sluta, men inte exakt när - så ett erkännande kändes som en onödig risk att ta.

Dock så var detta ett uppvaknande jag behövde, då jag insåg att jag var mer fast och tillbakahållen av det än jag trodde.

Känslan och stressen över mitt "tvång" bereda och skapa rum för denna egentid kring att vara hög och instängd i min bubbla började bryta ner mig när jag väl var där och hög igen..

Det värsta var när jag insåg hur detta indirekt tryckte undan min partner från att hänga med mig.

Dom dagarna vi hängde en stund för att sedan skiljas åt så märkte jag besvikelsen då hen egentligen gärna hade umgåtts mer än vi gjorde tack vare min stress över att få denna egentid.. hög och påverkad. Detta gjorde såklart väldigt ont i mig och ledsen på mig själv över att jag gjorde såhär.

Varje gång denna situation uppstod och effekten av gräset tog sig ann, så tänkte jag bland annat:

"Jag måste sluta med detta.."
"Okej, jag slutar när mitt lager av gräs är slut.." etc.

Dessa tankar har snurrat i säkert ett par år.

Men väl när ruset lagt sig och den nya dagen börjar, så längtar man efter tiden att vara hög igen. Detta onda komplex insåg jag skulle bli en svår sak att bekämpa med lättvindiga medel.. men varje gång det skedde så blev smärtan och sorgen över det bara värre och värre på senare tid.

Elden som befriade mig

Under många år så har en del av min egentid med gräset varit att spendera tid i skogen. Att sitta framför en brasa med lite gott att äta/dricka, lyssna på musik etc. Mycket lockande och trevligt.

Situationen som blev en hastig vändpunkt var just en sådan där jag kände mig stressad över att få denna nyktra egentid. När min partner väl lämnat så hade jag den.. perfekt. Då kan jag tutta i mig gräset så jag blir hög och kan göra det jag gjort i snart 12 års tid.

Men denna gång blev så blev känslorna, skulden, skammen och sorgen över mitt beteende hela så fruktansvärd att jag istället för att göra den där mysiga lilla brasan i skogen att sitta framför, så gick jag en lång promenad där jag under tiden insåg att jag måste besluta mig för att sluta... idag... direkt.

Så fort jag kom hem så drog jag fram wellpapp ur förrådet tillsammans med lite annat brännbart.
Jag tog fram allt cannabis jag hade inklusive allt tillbehör och utrustning, la det i högen och tände på.

Känslan av att se det brinna.. lukten av gräset och lågorna som sakta konsumerade allting gav mig 12 år av tillbakablickar i mitt huvud.. alla platser jag bängat på, allt sällskap, årstider, händelser - allt spolades igenom som ett uppsnabbat bildspel - nu är det över, för alltid och jag känner mig vemodig men även en stor befrielse.

Eftertanke
Det var några dagar sedan jag la allt på brasan och jag känner mig oerhört lättad över steget jag nyss tagit, men också lite ängslig/nervös över hur jag kommer må den närmsta perioden.
Dock så är jag väldigt hoppfull om att inom några månader känna en stor skillnad i hur jag mår och är överlag då jag aldrig varit fri under så lång period sedan.
Har bra, aktiva intressen vilket jag är tacksam för så jag har egentligen saker att fylla denna tid med, även om jag just nu inte känner mig övervägande motiverad alla gånger.

Förväntningar

Då detta (väldigt hastiga)uppbrott är så nytt så är jag såklart nyfiken på vad jag kan förvänta mig uppleva som kan vara jobbigt, och hur jag kan hantera det på bästa sätt.

Till er som suttit fast på liknande sätt eller värre - vad upplevde ni och hur gjorde ni för att lindra eventuell abstinens? Hur länge höll det på? Kände ni klar skillnad efter en viss tid nykter?

Jag är väldigt stolt över mig själv att inte ha fastnat i något "värre" än cannabis, även om det i sig, kan medföra sina problem vid missbruk såklart.

Tack för att ni läste och eventuellt besvarar mina tankar kring vad jag har framför mig.

Allt gott.

/SH
Jag önskar dig lycka till!
Kul att läsa att du har kommit till insikt om vad som är viktigt i livet. Jag hoppas att du och din partner får ett bra liv tillsammans. Viktigt dock att du gör detta främst för din egen skull.
Vad gäller negativa upplevelser av att sluta kan säkert andra svara på.
Citera
2024-11-27, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sheepahedern

Förväntningar

Då detta (väldigt hastiga)uppbrott är så nytt så är jag såklart nyfiken på vad jag kan förvänta mig uppleva som kan vara jobbigt, och hur jag kan hantera det på bästa sätt.

Till er som suttit fast på liknande sätt eller värre - vad upplevde ni och hur gjorde ni för att lindra eventuell abstinens? Hur länge höll det på? Kände ni klar skillnad efter en viss tid nykter?

Jag är väldigt stolt över mig själv att inte ha fastnat i något "värre" än cannabis, även om det i sig, kan medföra sina problem vid missbruk såklart.

Tack för att ni läste och eventuellt besvarar mina tankar kring vad jag har framför mig.

Allt gott.

/SH

Först kommer du få avtändning några dagar: Starkt illamående, kräks, tappar aptiten helt och känslan av att inget är roligt.

Här sitter du bäst och tittar på serier/filmer ett par dygn.
Drick Juice som har näring. Försök ha bra mat färdig såsom lasagne med sallad när du väl kan äta lite.

Efter 1-2 veckor när avtändningen är över kommer du förr eller senare få ett jävla sug en dag efter att röka igen.
Här måste du vara beredd då det enda du kommer tänka på är att röka om du intr aktiverar dig.

Bra aktiviteter är fysisk hård träning, städa ut lägenheten, städa ut förråd osv som är heldags aktiviteter som du blir naturligt trött av.

Detta hjälper mycket och du bör inte sitta titta på serier/filmer här.

När detta super sug efter röka väl lagt sig (1-4 dagar) kommer du ut på andra sidan.

Efter det kommer bara spontana super sug dagar, ofta helgen och du har lite att göra.
Detta varar i några månader och ebbar ut snabbt.

Redan efter en månad nykter koer du ha glömt hur det faktiskt var att vara hög. Bara ett avlägset sug som kommer ibland men enkelt att säga nej till.

Inget mer än detta kommer hända.
Citera
2024-11-27, 15:50
Medlem
Absolut värsta tiden för en riktig haschtomte brukar vara dag 1-7. Jag tänker säga det vanliga, börja träna så får du tankarna på annat. Lycka till.
Citera
2024-11-27, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -charliesheen
Nej ditt svar visar att du inte har alla hästar hemma. Det du påstår om platta personligheter och aggressioner låter som korkad propaganda, något jag blir förvånad att höra 2024.

Nu ser jag att både inlägget jag kommenterade och mitt inlägg är borta. Men jag står fast vid att de som har rökt cannabis i många år kan bli aggressiva om man ifrågasätter deras missbruk. De lever på en lögn om att de "kan sluta när de vill". Men det kan dom inte utan "mycket möda och stort besvär." Och du kommer förmodligen att höra detta igen 2025...
Citera
2024-11-27, 16:22
Medlem
Granddaddy.Purples avatar
Start av dig att sluta - cold turkey dessutom. Så som många andra har skrivit så kommer du ha både positiva dagar och dina negativa dagar och det är väldigt viktigt att försöka påminna dig själv om varför du slutade med cannabis på dina negativa dagar.

Hur du gör detta är väldigt individuellt och även vad som fungerar.
Att ha en konstant påminnelse som finns på telefonens låsskärm kan vara ett alternativ eller att det sitter en lapp på badrumspeglen som påminner dig om varför och när du slår igen den så ser du dig själv och ser hur du mår och att det är detta cannabis gör med dig och att det är värt att lägga ner med de.

Oavsett så önskar jag dig all lycka till ett renare liv och ser fram emot dina uppdateringar om hur det går för dig.

Jag finns alltid på PM om du bara önskar att skriva av dig.

Ta hand om dig!
Citera
2024-11-27, 16:23
Medlem
-charliesheens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharkimedes
Nu ser jag att både inlägget jag kommenterade och mitt inlägg är borta. Men jag står fast vid att de som har rökt cannabis i många år kan bli aggressiva om man ifrågasätter deras missbruk. De lever på en lögn om att de "kan sluta när de vill". Men det kan dom inte utan "mycket möda och stort besvär." Och du kommer förmodligen att höra detta igen 2025...

Har aldrig stött på någon som verkligen vill sluta med cannabis och sedan inte klarat av det pga abstinens. Vet ingen som fasar för att sluta med cannabis som du ser med alkohol och tabletter, och då däremot kan missbrukare bli aggressiva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in