Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2024-11-28, 01:37
Medlem
vasaduellers avatar
Kanske är detta spiken i kistan för ditt rökande. Kanske kommer du aldrig att komma bort från det. Kanske är detta första stegen på en lång resa, där det kommer att ta år innan du lägger av med cannabis slutgiltigt.

Cannabis kan göra ett tråkigt/meningslöst liv roligare och det kan få en att stå ut med olika typer av svårigheter. För mig fungerade det bättre att sluta röka efter att jag först hade sett till att styra upp relationer, livsförhållanden och annat i livet (som jag hade stått ut med pga rökat). Innan dess landade jag alltid i en negativ spiral som ledde mig tillbaka till gräset.

För mig var det oftast jobbigt att "sluta" (ta längre uppehåll) pga de initiala (irritabilitet, leda, ilska, nedstämdhet) och långsiktiga (oförmåga att njuta av livet, existensiella grubbleriet, depression) effekter jag fick. Jag var storrökare under större delen av 20 år. För mig tog det ofta många månader innan dessa besvär började lätta på allvar. Motivationen till att sluta kommer och går, så det gäller att ha bra förutsättningar (bränn alla broar till kranar och rökpolare, ha effektiva handlingsplaner på plats när suget uppenbarar sig etc.).

För mig var det svårt att skaka av mig rökandet och livsstilen, och det krävdes flera återfall under ett antal år. Det är säkert lättare för många och kanske svårare för vissa. Min samlade bedömning är att det är svårt men fullt möjligt för alla. Svåra saker ger ofta ett större mervärde när man väl lyckas. Och det är hjärnan som styr handlandet, så att lyckas handlar bara om att göra det man vet att man ska göra.

Lycka till!!
Citera
2024-11-28, 04:36
Medlem
Ett tips kan också vara diverse CBD- och Cannabinoidprodukter som finns i olika utföranden. Det är icke-/mindre rusgivande men kan antagligen både lindra och motverka utsättningssymptom.

Har själv prövat kapslar med sådant innehåll och tycker dessa haft god effekt. Det finns produkter som innehåller minimala mängder THC som är godkända för konsumtion. Har sett reklam här på FB t.o.m.
Citera
2024-11-28, 21:30
Medlem
Roberys avatar
Det var med skräckblandad förtjusning jag tog del av den här berättelsen. Det kändes lite som att stirra in i en spegel mycket av det du nämner stämmer nästan till punkt och pricka in på mitt förehavande. Jag är själv inne på år 12 av (miss)bruk men är fast besluten om att tillintetgöra bruket år 13.

Jag har vid tidigare tillfällen haft uppehåll på några veckor, men trillat tillbaka i gamla synder. Sista halvåret har de eskalerat och jag har konsumerat upp emot 70g i månaden och jag har likt dig kommit till insikt att det längre är hållbart.

Som du själv beskriver är det som att man undviker sociala sammanhang för att man bara vill egentligen bara hem och tända gåsen. Lugnet som uppstår när man precis tänt en rejäl gosse och sätter på samma serie att bevittna för tretti elfte gången är svår (för mig) att slå sig fri ifrån.

Önskar dig stort lycka till och hoppas att vi båda går ett cannabisfritt år till mötes!

pz
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in