Citat:
Ursprungligen postat av
vinland
Hej.
Nära vän var på besök, parkerade hos mig och betalade med e-park-appen. På morgonen hittar hon en bot på 900:- trots att hon fortfarande har c:a 30 min kvar i betald tid.
När jag kollar upp vad f-n som hänt visar det sig att regnumret i hennes app haft första bokstaven fel, och så har appen varit sen start av appen 1/10, där hon dagligen har parkerat hemma hos sig utan att nånsin fått någon bot för ej betald parkering, trots att lapplisorna är där varje dag i området. Det var just en nyordning av parkering och appar i Sth som fick henne att välja e-park, som nu är problemet.
Det intressanta är också att det regnummer som låg i hennes app inte finns listat hos Transportstyrelsen, och hon har parkerat nästan 2 månader på taxa 4 område utan att få en enda bot
Kollar man nu på överklagande av bot säger polisens hemsida att man inte tar sånt ärende.
Parkeringsbolaget svär sig naturligtvis fri också, uppenbart är att det inte finns någon kontrollfunktion på vad man kan lägga in i appen gällande registrering.
Någon här som lyckats få tillbaka stålarna med samma förutsättning ?
Du måste ha missförstått någonting!
Du har alltid rätt att bestrida betalningsansvar hos polismyndigheten, den bestämmelsen står 9 § Lag om Felparkeringsavgift. Du måste betala felparkeringsavgiften till Transportstyrelsen enligt 6§, där efter har du 6 månader på dig att Bestrida betalningsansvar hos polismyndigheten, digital blankett och polisens rutiner med parkeringsanmärkningar fins här hos myndigheten;
https://polisen.se/lagar-och-regler/...ngsanmarkning/
Att skriva ut en parkeringsanmärkning utgör myndighetsutövning 5§
Om du inte är nöjd med Beslutet kan du överklaga till Tingsrätten, men då blir polismyndigheten din motpart i Rätten!
Rättslig reglering;
Lag om Felparkeringsavgift
5 § Har fordon stannats eller parkerats i strid mot föreskrifter som avses i 1 §, får parkeringsanmärkning meddelas av en polisman eller av en sådan parkeringsvakt som avses i lagen (1987:24) om kommunal parkeringsövervakning. En sådan anmärkning skall innehålla en uppmaning att inom en viss tid betala den fastställda avgiften.
6 § Betalas inte en felparkeringsavgift inom föreskriven tid, skall fordonets ägare erinras om betalningsansvaret och uppmanas att inom viss tid betala avgiften.
Betalas inte avgiften efter uppmaning, skall ett åläggande utfärdas för fordonets ägare att inom viss tid betala en förhöjd avgift. Det belopp med vilket avgiften skall höjas fastställs av regeringen. Följs inte åläggandet, skall avgiften indrivas. Regeringen får föreskriva om ytterligare avgiftsförhöjning i samband med indrivning. Lag (1981:142).
9 § Ägaren av ett fordon, för vilket parkeringsanmärkning har meddelats, får hos Polismyndigheten skriftligen anmäla att han eller hon bestrider betalningsansvar. I anmälan ska han eller hon ange de omständigheter som bestridandet grundas på och den bevisning som åberopas.
Har bestridande anmälts, verkställer Polismyndigheten den utredning som behövs. Sedan utredningen har avslutats, meddelar Polismyndigheten beslut med anledning av bestridandet. Finner myndigheten att parkeringsanmärkning inte borde ha meddelats eller att den som bestritt betalningsansvar av någon annan anledning inte är betalningsansvarig, ska myndigheten undanröja betalningsansvaret.
Anmäls bestridande senare än sex månader efter det att avgiften har betalats eller Kronofogdemyndigheten vidtagit åtgärd för indrivning av avgiften, ska anmälan avvisas.
Lag (2014:719).
https://www.riksdagen.se/sv/dokument..._sfs-1976-206/
Citat:
Ursprungligen postat av
Fogfury
Jag gjorde exakt samma sak men hann byta till rätt registreringsnummer i appen innan tiden på parkeringen gick ut. Hade betalat för 24h och såg boten efter 23h.
Hade kastat om två bokstäver i numret och även i mitt fall så fanns det ingen bil registrerad på det numret jag först lagt in.
Jag låtsades som inget och överklagade boten.
Fick rätt och bolaget makulerade den.
Be din vän kolla med konsumentvägledaren i hennes kommun, huruvida hon kan ha ett case hos ARN eller inte.
Att Parkeringsbolaget kunde bestämma det pekar på att den rör sig om en kontrollavgift, alltså en faktura för en olovlig parkering, dom var nog ”snälla” och avskrev den, men kan i princip driva ärendet vidare till tingsrätten och få en dom på att du är betalningsskyldig.
Inte heller kan du få tillbaka parkeringsavgiften om du betalar kontrollavgiften för det finns ingen kvittningsrätt angående kontrollavgifter, Dom på det finns här, se andra stycket sidan 5;
https://www.vastiaparkering.se/wp-co...26-18-6960.pdf
Parkeringsanmärkningar är det ännu hårdare för där råder det likhet inför lagen!
Polisen kan/får inte ta hänsyn till ömmande fall, för det är en fråga för politiker som stiftat dessa lagar. Det här är vad polismyndigheten säger;
Polismyndigheten;
Alla kan råka fylla i fel registreringsnummer i parkeringsappen eller missa ett vägmärke, men Polismyndigheten kan inte ta hänsyn till den mänskliga faktorn vid prövningen av ett bestridandeärende.
Du som förare ansvarar för att registrera parkeringsavgiften för rätt fordon i din parkeringsapp eller i en parkeringsautomat. Även om du i efterhand kan visa att du betalade för parkeringen, kan du alltså inte få betalningsansvaret borttaget om du råkat slå in fel registreringsnummer.
Du kan inte heller få rätt om du registrerade parkeringen i fel zon eller om du köpte en parkeringsbiljett av ett privat parkeringsbolag när du parkerade på kommunens mark.
https://polisen.se/lagar-och-regler/...sanmarkningar/