Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Idag, 12:52
Medlem
Jag skrev in mig hos Arbetsförmedlingen med förhoppningen att få hjälp att hitta dom "gömda" jobben som inte finns utlagda, om det nu finns några men det får jag hoppas. Jag är inte med i någon A-kassa och vet inte om jag är berättigad någon ersättning från någon instans, dessutom ser jag ingen behov av dessa pengar då jag lever billigt och på sparade medel.

Till frågan - Hos Arbetsförmedlingen ska man ju rapportera sina sökta jobb, som ska vara 6/månad om jag inte minns fel? Annars finns risken att man får sin A-kassa indragen. Men om man som jag inte har A-kassa kan man då ignorera detta?
Citera
Idag, 12:59
Medlem
Sn0o0oZs avatar
dom kan skriva ut dig ifrån arbetsförmedlingen
Citera
Idag, 13:10
Medlem
killawifes avatar
Det finns inga gömda jobb. Den enda vettiga anledningen till att vara inskriven på Af om man inte får ersättning är för att få tillgång till studier och vissa andra program som kan vara ekonomiskt fördelaktiga för dig eller en arbetsgivare. Men varför inte begära ersättning? det finns ju liksom pengar du kan få även om du inte har akassa.

Men för att svara på din fråga. Du kan egentligen inte straffas ekonomiskt om du inte skickar in din aktivitetsrapport men du kan faktiskt skrivas ut från arbetsförmedlingen efter ett visst antal straff(5 tror jag?) och då tappar du hela poängen med att vara inskriven. Det är ju inte direkt svårt att logga in på af den 1:e och fylla i lite info där. Du behöver egentligen inte söka jobben, ingen kollar så länge du inte redan har varningar eller är en s.k "jobbig jävel". Men annars kan du skicka in spontanansökningar. Du skickar bara iväg 6 ansökningar till några random företags mail. Det spelar ingen roll vad det är eller om nån ens använder mailen. Detta är liksom inte det jobbiga med att ha med af att göra då det kräver så lite insats från en. jag själv söker alltid de jobben jag rapporterar. Jag brukar göra det de sista dagarna i månaden och det är inga jobb jag egentligen bryr mig om överhuvudtaget även om det hänt att jag får intervjuer av dessa som jag kallar det "skitansökningar". Mitt riktigt jobbsök sker utanför detta. Det ger inte heller nåt resultat :/
Citera
Idag, 13:23
Medlem
Inte alls ett klart fall av Stockholmsbyråkratins kablar av att säkerställa likviditetsförsörjning. Alla vet ju att på AMS finns degen.
Citera
Idag, 13:23
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Rubrik förtydligad.

Mod.
Citera
Idag, 13:26
Medlem
Du behöver inte vara inskriven hos Arbetsförmedlingen sålänge du inte får någon ersättning då är det frivilligt

Arbetsförmedlingen har inga "dolda jobb" de har ungefär 40% av hela Sveriges jobbannonser och det kan man söka själv där

De dolda jobben finns tex. när du söker inom ett yrke i ditt område vissa arbetsplatser lägger inte ut annonser hos af

Det som kan vara fördelaktigt är att man kan göra ett cv där och arbetsgivare som söker efter folk, sen så har du intervju tips och cv tips men mer än så skulle jag inte göra hos af
Citera
Idag, 13:48
Medlem
sebastian66s avatar
Hur har du levt innan är ju frågan. Om du inte har A. Kassa så kanske du har rätigheter
till Alfakassa om du uppfyllt deras arbetsskrav.
Har du aldrig jobbat. Du skriver ganska lite om hur situationen ser ut.
Socbidrag finns ju men då måste du till 100 vara inskriven på AF. Om du har så fett på kontot.
Ja du då kan du fullständigt skita i samhället och bara glida liksom.
Då säger inte lagen att du ska och måste vara inskriven på AF till ingen nytta.
På så sätt ganska skönt att slippa alla saker man ska och inte ska göra.
Citera
Idag, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sn0o0oZ
dom kan skriva ut dig ifrån arbetsförmedlingen

Nej det kan dom INTE. Alla är välkomna att vara inskrivna, oavsett om man får bidrag eller ej. Får man bidrag och inte sköter sin aktivitetsrapportering, så får man en varning. Man blir aldrig utskriven från Arbetsförmedlingen, om man inte själv önskar det, möjligtvis därifrån man får sin ersättning.
Citera
Idag, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dodde03
Jag skrev in mig hos Arbetsförmedlingen med förhoppningen att få hjälp att hitta dom "gömda" jobben som inte finns utlagda, om det nu finns några men det får jag hoppas. Jag är inte med i någon A-kassa och vet inte om jag är berättigad någon ersättning från någon instans, dessutom ser jag ingen behov av dessa pengar då jag lever billigt och på sparade medel.

Till frågan - Hos Arbetsförmedlingen ska man ju rapportera sina sökta jobb, som ska vara 6/månad om jag inte minns fel? Annars finns risken att man får sin A-kassa indragen. Men om man som jag inte har A-kassa kan man då ignorera detta?

Ja det kan du, så länge du inte uppbär någon form av ersättning kopplad till din arbetslöshet. Men även om du inte har A-kassa, så kan du få grundersättning. Kolla in på ALFA-kassan. Tror det är cirka 10 000/månad i grund.
Citera
Idag, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dodde03

det är alltid smartare att vara inskriven på arbetförmedlingen, de har ett program som heter rusta och matcha, där du får träffa en jobbcoach en dag i veckan i en timme, och du får en hyfsad ekonomisk ersättning för detta ifall du lämnar in aktivitetsrapport varje månad för jobb du sökt.

det finns mycket du kan lära dig, och kanske ändå hitta något jobb som passar dig bättre än du kunde föreställa dig tidigare, som ett utomhusjobb som bonde exempelvis, samt att det är smart att ha pengar undansparade till behov i framtiden, så hör med arbetsförmedlingen om rusta och matcha!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in