2024-12-05, 19:13
Medlem
BombiBeiruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snartfemtiogubben
Jag är emot nästan alla förbud som genomsnittliga idioter vurmar för. Men jag vill ha förbud mot att rökare får förgifta andra och sprida stank och sin drog till alla som är i närheten. Det är jag motståndare till på exakt samma sätt som jag är emot mord.
Du är en sån som vill förbjuda allt, känner till den typen. Låt folk få njuta av en god cigg det är onödigt att reta upp dig på det.
Citera
2024-12-06, 15:58
Medlem
Tobaksplantan går ju att odla, med vissa svårigheter.

Med dagen hydroponics och UV lampor skall det gå att tvinga plantan att växa.
Citera
2024-12-06, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EpicureNo2
När du säger "drog" så får du gärna ge belägg för att någon som bara känner lukten av tobaksrök får en nikotinkick eller blir beroende. I verkligheten får du i dig mer nikotin genom att äta en potatis eller tomat än om du går förbi en rökruta och känner lite lukt.

Vill du ha förbud mot vedeldning också? Det är förbränning av växtmaterial som avger många cancerframkallande ämnen precis som tobaksrök fast i mycket större skala. Jämställer du en lägereld med mord?

Inga politiker, snöflingor eller gnällkärringar ska bestämma om jag ska får sitta på en stubbe och koppla av med en pipa eller cigarr. Jag dricker inte alkohol, men inte sitter jag och kräver att alkoholdrycker ska förbjudas så att jag kan flina åt att vinkonnessörer nekas köpa Château Margaux till middagen.

Det är riktigt att eldning generellt sett skapar farlig rök.

Men problemet med tobaksrökning är just att syftet enbart är för den som röker att tillfredsställa sin lust att droga sig. Det kan enligt min mening inte accepteras som en giltig anledning att förstöra andras hälsa.

När det gäller vedeldning så finns det sannolikt bra sätt att rena röken, med katalysator, filter eller någon annan smart teknik. Men jag avböjer att ha åsikter om vilka krav som bör ställas. Det är rökning som jag diskuterar.
Citera
2024-12-06, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombiBeirut
Du är en sån som vill förbjuda allt, känner till den typen. Låt folk få njuta av en god cigg det är onödigt att reta upp dig på det.
Sluta ljuga är du snäll? Jag har redan kommenterat den anklagelsen, som är osann. Bland annat gjorde jag klart att jag inte har något emot att andra drogar sig. Det som jag invänder emot är att de som vill droga sig förstör andras hälsa genom att välja ett dåligt sätt att få i sig drogen, nämligen rökning.
Citera
2024-12-06, 23:48
Medlem
EpicureNo2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snartfemtiogubben
Det är riktigt att eldning generellt sett skapar farlig rök.

Men problemet med tobaksrökning är just att syftet enbart är för den som röker att tillfredsställa sin lust att droga sig. Det kan enligt min mening inte accepteras som en giltig anledning att förstöra andras hälsa.

Passiv rökning vill jag inte utsätta varken mig själv eller andra för. Vettiga människor har sunt förnuft och visar hänsyn. Man drar inte lungbloss med pipa och cigarr, men sitter man i ett oventilerat rum utsätter man sig för passiv rökning. Utomhus är givetvis lämpligast.

Det finns droger och det finns droger. Alkohol och cannabis förändrar din personlighet och gör dig farlig på vägarna. Nikotin förändrar inte din personlighet, utan skärper din tankeförmåga och uppmärksamhet och gör dig till en bättre bilförare.

Albert Einstein rökte pipa medan han arbetade med allmänna relativitetsteorin. Filosofen och matematikern Betrand Russell rökte också pipa. Författaren Ernest Hemingway rökte cigarr och pipa.

“A pipe is a fountain of contemplation, the source of pleasure, the companion of the wise; and the man who smokes, thinking like a philosopher and acts like a Samaritan.” Edward George Bulwer-Lytton

“I believe that pipe smoking contributes to a somewhat calm and objective judgement in all human affairs.” Albert Einstein

https://www.smithsonianmag.com/smith...ipe-180954991/

"Data were transformed with regard to baseline scores to counter day-to-day differences in performance and showed brake reaction times to be improved after all active treatments (p < 0.01) but tracking accuracy to be enhanced after the two cigarettes of middle strength alone (p < 0.05). These results suggest that, among smokers cigarette smoking may improve driving performance and that there may exist an optimal nicotine dose for the enhancement of cognitive and psychomotor function."

"Conclusions: Non-smoking young adults with ADHD-C showed improvements in cognitive performance following nicotine administration in several domains that are central to ADHD. The results from this study support the hypothesis that cholinergic system activity may be important in the cognitive deficits of ADHD and may be a useful therapeutic target."

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/8544974/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20414766/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18022679/

Alkohol kan vara en nubbe till sillen eller ett helrör med efterföljande hustrumisshandel eller frontalkrock, och man har testat med alkoholförbud redan och det gick som det gick till glädje för maffian i USA. Klok måttlig användning av nikotin är ju inte bara ett njutningsmedel, utan också ett hjälpmedel med medicinsk verkan. Cigaretter är ett jävla skit som tagit livet av människor jag älskat, så det är ett farligt missbruk. Snus är mindre farligt, men satans beroendeframkallande. Ändra på tobakskulturen istället för att förbjuda och ersätta med gäng som smugglar tobak, cannabis, amfetamin och annat skit.

Jag kan röka en eller två cigarrer eller pipstopp per dag utan lungbloss och vara utan när jag vill. Det hjälper mig att tänka och avstressa. Jag utsätter ingen för passiv rökning.
Citera
2025-01-03, 19:30
Medlem
Förskräckligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här