Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-12-01, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Hittar den inte tyvärr på AVA..... märkligt.. Hittar den på SEB, men där är jag inte kund. Som du säger kan man avvakta utvecklingen... man tror på ca 15% rabatt i DI t ex, men vem vet. Den som letar skall finna, där var den jävla IPO!

https://www.avanza.se/borsintrodukti...missioner.html ?
Citera
2024-12-01, 16:23
Medlem
Citat:
Hittar den inte tyvärr på AVA..... märkligt..
Klicka "Spara & Investera", sedan på "Börsintroduktioner & emissioner".

Jag fick dessutom ett mail med erbjudandet.

Tyckte det var konstigt att jag inte fick något meddelande på själva sidan. Är ganska säker på att jag fått mess om tidigare introduktioner.

Här skriver "Placera" om aktien.
Apotea är inget fynd – men aktien kan få en bra start på börsen
https://www.placera.se/placera/redak...lig-start.html
Citera
2024-12-01, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Klicka "Spara & Investera", sedan på "Börsintroduktioner & emissioner".

Jag fick dessutom ett mail med erbjudandet.

Tyckte det var konstigt att jag inte fick något meddelande på själva sidan. Är ganska säker på att jag fått mess om tidigare introduktioner.

Här skriver "Placera" om aktien.
Apotea är inget fynd – men aktien kan få en bra start på börsen
https://www.placera.se/placera/redak...lig-start.html

Intresset är sjukt stort och det är bra för ett apotek.
Citera
2024-12-01, 18:27
Medlem
Citat:
Jo, köp och sälj snabbt som fan.

Det är väl vad "Placera" säger.
Citera
2024-12-01, 20:22
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:

Övertecknades på 1,5 timme, tydligen . Men hugade spekulanter har tid på sig fram till onsdag 4/12 att anmäla intresse. Frågan är hur många som går till vanliga småsparare, eftersom de större aktörerna belönas med större aktieposter vilket framgår av DI:s artikel där en storspelare bland dagtrejdare uttrycker det så här:

Citat:
”Jag har tecknat mig för att köpa aktier för 2 miljoner via Carnegie och lika mycket via ABG. Men jag blir glad om jag får köpa aktier för 100 000 kronor”, säger han.

Vem som får tilldelning blir inte klart förrän strax innan noteringen nästa fredag. Och processen är inte fullt ut transparent.

”Cornerstone-investerarna får ju sin del. Creades har ju styrt det allmänna erbjudandet till Avanzas kunder. Annars är det väl säljarna och rådgivare som allokerar. Bra kunder får oftast bättre tilldelning.”

https://www.di.se/digital/apoteas-no...er-90-minuter/
Citera
Igår, 06:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kasse
Du kan absolut beställa narkotikaklassade mediciner på apotea med hemleverans med ID-koll.

Ja, men inte i paketen som dumpas i trapphus, utanför portar och i brevlådor. Det nya förslaget kan innebära att det blir tvärstopp på läkemedelsleveranser till "brevlådor", inte bara narkotikaklassad meducin.
Senast redigerad av Robadido Igår kl. 06:47.
Citera
Igår, 06:47
Medlem
Skriver igen så ni tar det på allvar. Teckna inte för mer än vad ni vill ha och kan betala för(om ni har vp kredit). Det finns en liten chans eller risk att man får allt man tecknat för. Det beror på hur förfarandet blir när tilldelning bestäms. Lottas det ut per konto tills kvoten är fylld får man 100% tilldelning av det man tecknat.

Apotea har många konkurrenter som apohem, kronan, hjärtat, apoteket

Axfood äger Apohem och kommer förmodligen köra det in i döden likt ica gör med hjärtat. För stora pengar på spel för dom. Handlar inte i axfood butiker så vet inte om dom har apotek tillsammans med matbutikerna. Icas apotek är helt jäkla perfekta att kunna glida in och köpa sin sporttejp eller speciella salva i samband med att man handlar mat. Man lär känna personal och dom fixar och styr med det som finns på hyllan efter önskemål, medicin finns alltid hemma om man är återkommande kund osv.

Är inte säker jag är så sugen på att teckna Apotea längre.
Citera
Igår, 10:59
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robadido
Skriver igen så ni tar det på allvar. Teckna inte för mer än vad ni vill ha och kan betala för(om ni har vp kredit). Det finns en liten chans eller risk att man får allt man tecknat för. Det beror på hur förfarandet blir när tilldelning bestäms. Lottas det ut per konto tills kvoten är fylld får man 100% tilldelning av det man tecknat.

Apotea har många konkurrenter som apohem, kronan, hjärtat, apoteket

Axfood äger Apohem och kommer förmodligen köra det in i döden likt ica gör med hjärtat. För stora pengar på spel för dom. Handlar inte i axfood butiker så vet inte om dom har apotek tillsammans med matbutikerna. Icas apotek är helt jäkla perfekta att kunna glida in och köpa sin sporttejp eller speciella salva i samband med att man handlar mat. Man lär känna personal och dom fixar och styr med det som finns på hyllan efter önskemål, medicin finns alltid hemma om man är återkommande kund osv.

Är inte säker jag är så sugen på att teckna Apotea längre.

eller så beställer man hos Apotea och har den dagen efter utanför dörren

precis som alltid
köp om du har råd att förlora
gäller hela börsen och inte bara apotea
Citera
Igår, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robadido
Så kommer garanterat inte tilldelningen ske bland småsparare som tecknar via Avanza iaf. Skrivningen i prospektet lyder dessutom att tilldelning ska ske så de blir en "bred spridning av stamaktierna bland allmänheten". Dessutom är Creades en av säljarna som även är en av huvudägarna i Avanza och Avanza vill förstås maximera courtageintäkterna så tilldelning där kommer ske som det brukar ske när en IPO övertecknas. D.v.s. man får typ 10 aktier om man får någon tilldelning alls.

Kanske om du tecknar 21k aktier eller mer så du räknas som instutionell placerare att tilldelningsprocessen ser annorlunda ut, men du kommer garanterat ändå inte få i närheten av det du tecknar dig för såvida du inte är någon premiumkund hos någon av bankerna.

Instutionella boken stänger för övrigt redan idag istället för på torsdag p.g.a. det stora intresset.
Citera
Igår, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
eller så beställer man hos Apotea och har den dagen efter utanför dörren

precis som alltid
köp om du har råd att förlora
gäller hela börsen och inte bara apotea

Ja men, å leverera till dörren dagen efter klarar väl dom andra apoteken oftast också? Jag har handlat från tre eller fyra olika online apotek beroende på vilket som haft bäst pris och tror jag haft det nästa dag. Känns inte som något man behöver vara särskilt trogen kund hos, även om klubbmedlemskap skapar en viss inlåsningseffekt allt eftersom.

Har sett i grupper på Facebook att folk planerar teckna mycket mer än vad dom egentligen avser köpa, detta eftersom dom har erfarenheter med tilldelning från tidigare ipo. Har man pengar på kontot är det väl en sak men har man vp kredit aktiverat kan man bli väldigt överraskad.
Citera
Igår, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Så kommer garanterat inte tilldelningen ske bland småsparare som tecknar via Avanza iaf. Skrivningen i prospektet lyder dessutom att tilldelning ska ske så de blir en "bred spridning av stamaktierna bland allmänheten". Dessutom är Creades en av säljarna som även är en av huvudägarna i Avanza och Avanza vill förstås maximera courtageintäkterna så tilldelning där kommer ske som det brukar ske när en IPO övertecknas. D.v.s. man får typ 10 aktier om man får någon tilldelning alls.

Kanske om du tecknar 21k aktier eller mer så du räknas som instutionell placerare att tilldelningsprocessen ser annorlunda ut, men du kommer garanterat ändå inte få i närheten av det du tecknar dig för såvida du inte är någon premiumkund hos någon av bankerna.

Instutionella boken stänger för övrigt redan idag istället för på torsdag p.g.a. det stora intresset.

Ok, tack för ett så bra svar. Det har hänt att jag fått full tilldelning när man kan läsa om mängder av andra som fått 0 vid andra noteringar, men jag tecknar för småbelopp i sammanhanget. Varnade eftersom jag sett i facebookgrupp hur folk skrivit dom tecknar för 10 ggr mer än vad dom avser köpa, detta eftersom deras tidigare erfarenhet av börsnoteringar gett dom en tiondel av tecknad mängd.
Senast redigerad av Robadido Igår kl. 11:50.
Citera
Igår, 14:52
Medlem
Jag har tecknat både Apotea och Envar. Kommer behålla dessa båda på längre sikt. Sannolikheten att EN av dessa går riktigt bra är ganska stor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in