Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-11-27, 18:34
Medlem
Severlohs avatar
Nr det gller att kolonisera andra planeter s verkar Mars vara det mest populra alternativet, men den planeten r enligt mig vrdels fr permanent mnsklig bosttning av en anledning; Den har bara 38% av jordens gravitation, vilket garanterat hade lett till allvarliga hlsoproblem fr mnniskor som bor dr en lngre tid.

Venus dremot har 90% av jordens gravitation, vilket gr planeten till det enda lngsiktigt beboeliga alternativet i solsystemet, ven om dess hgre temperatur och tryck gr det svrare att upprtta en frsta koloni dr.
En planets gravitation r inte ngot man ngonsin kommer kunna ndra p, men man kan ndra p t.ex temperatur genom att bygga en bas att bo i.

Hade man med teknologi tillgngligt idag eller den nrmsta framtiden teoretiskt kunnat landa rymdskepp i Venus hgsta bergstoppar (dr temperatur och tryck r ngot lgre), borra bergrum, stta upp vlisolerande drrar, och upprtta en koloni drinne? Hade man kunnat bygga en luftkonditionering (driven av ett mindre krnkraftverk) kraftig nog att hlla nere temperaturen i berget p en behaglig niv?

Jag vet att det finns ider om att bygga zeppelinare att glida runt med i Venus atmosfr, men jag tycker inte att det lter s intressant. Det lter farligt om de skulle spricka, och d kan man lika grna glida runt i rymden i en roterande cylinder.
Citera
2024-11-27, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Nr det gller att kolonisera andra planeter s verkar Mars vara det mest populra alternativet, men den planeten r enligt mig vrdels fr permanent mnsklig bosttning av en anledning; Den har bara 38% av jordens gravitation, vilket garanterat hade lett till allvarliga hlsoproblem fr mnniskor som bor dr en lngre tid.

Venus dremot har 90% av jordens gravitation, vilket gr planeten till det enda lngsiktigt beboeliga alternativet i solsystemet, ven om dess hgre temperatur och tryck gr det svrare att upprtta en frsta koloni dr.
En planets gravitation r inte ngot man ngonsin kommer kunna ndra p, men man kan ndra p t.ex temperatur genom att bygga en bas att bo i.

Hade man med teknologi tillgngligt idag eller den nrmsta framtiden teoretiskt kunnat landa rymdskepp i Venus hgsta bergstoppar (dr temperatur och tryck r ngot lgre), borra bergrum, stta upp vlisolerande drrar, och upprtta en koloni drinne? Hade man kunnat bygga en luftkonditionering (driven av ett mindre krnkraftverk) kraftig nog att hlla nere temperaturen i berget p en behaglig niv?

Jag vet att det finns ider om att bygga zeppelinare att glida runt med i Venus atmosfr, men jag tycker inte att det lter s intressant. Det lter farligt om de skulle spricka, och d kan man lika grna glida runt i rymden i en roterande cylinder.

Jag tycker att det verkar dumt. En sond p marken verlever knappast mer n fem minuter. Hur skall man d kunna bygga ngot som mnniskor kan verleva i?
Citera
2024-11-27, 19:24
Medlem
Finns berg p Venus s kan man ju kolonisera dessa. tminstone tillflligt.
Citera
2024-11-27, 19:32
Medlem
iptrixs avatar
Genomsnittstemperaturen p Venus r nog att smlta bly.

Glm allt, det enda som mjligen skulle funka vore ballonger hgt i atmosfren - men d infinner sig frgan "varfr?"

Det vore bttre att frska stta folk p (i ordning): ganymedes, titan, L1, L4, mnen. Mars r inte ens med p listan.
Citera
Medlem
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeltNormal
Jag tycker att det verkar dumt. En sond p marken verlever knappast mer n fem minuter. Hur skall man d kunna bygga ngot som mnniskor kan verleva i?

Nu r det en viss skillnad mellan en sovjetisk sond nere p ytan och ett bergrum med pansardrrar 10 000 meter uppe i bergen. Att den sonden ens verlevde i fem minuter r fantastiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av krekola

Inte tillflligt, permanent. Och det finns berg hgre n Mount Everest dr.
Citera
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krekola

Inte s mycket mildare dr

The highest point on Venus, Maxwell Montes, is therefore the coolest point on Venus, with a temperature of about 655 K (380 C; 715 F) and an atmospheric pressure of about*4.5 MPa (45 bar)

Motsvarar 500m djup
Citera
2024-11-27, 19:43
Medlem
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Genomsnittstemperaturen p Venus r nog att smlta bly.

Glm allt, det enda som mjligen skulle funka vore ballonger hgt i atmosfren - men d infinner sig frgan "varfr?"

Det vore bttre att frska stta folk p (i ordning): ganymedes, titan, L1, L4, mnen. Mars r inte ens med p listan.

Ganymedes och Titan r skert bra mnar att bygga rymdskepp p, men helt vrdelsa fr permanenta bosttningar d de bara har cirka 14% av jordens gravitation. Inte en chans att ett barn som fds dr hade ntt vuxen lder.

Edit: Det r cirka 100 grader svalare i bergstopparna, och jag hade inte planerat att bygga bergrummets drrar i bly.
Citera
2024-11-27, 19:55
Medlem
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Inte s mycket mildare dr

The highest point on Venus, Maxwell Montes, is therefore the coolest point on Venus, with a temperature of about 655 K (380 C; 715 F) and an atmospheric pressure of about*4.5 MPa (45 bar)

Motsvarar 500m djup

Det r drfr jag vill borra in basen i berget och ha pansardrrar i ingngen.

Och som jmfrelse s r Mars i snitt hundra grader kallare n jorden, och har nstan 200 gnger lgre tryck, vilket inte heller r bra.
Citera
2024-11-27, 19:58
Medlem
iptrixs avatar
Citat:

Och som jmfrelse s r Mars i snitt hundra grader kallare n jorden, och har nstan 200 gnger lgre tryck, vilket inte heller r bra.
Men .. varfr? Det finns ingenting bra dr. Du kan inte exportera vrme till svltande p antarktis.

Dremot, p bde titan och ganymede finns det material som gr att utvinna, som det inte gr p Venus. Ok, inte lika bra som mitt frstahandsval sklart - som r att helt sonika utvinna skit frn asteroider i bltet mellan jorden och Mars.

Simpelt, och d man mste bo p rymdskeppet handlar det bara om att bygga det rtt. Med mer material n vi egentligen kan skicka upp, s vi startar med en. Som fixar material till nummer 2, etc.
Citera
2024-11-27, 19:59
Medlem
448s avatar
Citat:

Berget r ju genomvarmt s man mste ju kyla ned det nd s det r ju sameshit o sitta o mgla i en kapsel utanfr

Mars/mnen har lavatunnlar man kan ha baser i samt att det gr att knalla mkring utomhus i drkt

Glm venus
Citera
2024-11-27, 22:09
Medlem
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Berget r ju genomvarmt s man mste ju kyla ned det nd s det r ju sameshit o sitta o mgla i en kapsel utanfr

Mars/mnen har lavatunnlar man kan ha baser i samt att det gr att knalla mkring utomhus i drkt

Glm venus

Det var drfr jag undrade om det r mjligt att bygga en AC som kan kyla ner bergrummet frn 380 grader till 20 grader. Fr man vl ner temperaturen dr inne s kommer berget isolera basen frn utsidan.

Och du missar en detalj som r hela pongen med just Venus, att det r den enda planeten/mnen i solsystemet som har en vettig gravitation. Det r en enorm skillnad mellan att sitta i ett bergrum med nstan normal gravitation, och att flyta runt i noll G i rymden och lngsamt d av att dina organ (frmst hjrtat) checkar ut. Det fungerar skert ngra mnader eller till och med r, men inte fr en permanent koloni.
Citera
2024-11-27, 22:14
Medlem
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Men .. varfr? Det finns ingenting bra dr. Du kan inte exportera vrme till svltande p antarktis.

Dremot, p bde titan och ganymede finns det material som gr att utvinna, som det inte gr p Venus. Ok, inte lika bra som mitt frstahandsval sklart - som r att helt sonika utvinna skit frn asteroider i bltet mellan jorden och Mars.

Simpelt, och d man mste bo p rymdskeppet handlar det bara om att bygga det rtt. Med mer material n vi egentligen kan skicka upp, s vi startar med en. Som fixar material till nummer 2, etc.

Varfr man vill ha permanenta kolonier utanfr jorden?
Fr att jorden kan sprngas i ett atomkrig imorgon och bli obeboelig, och jag tycker att Venus verkar vara det bsta alternativet fr att bygga en permanent bosttning utanfr jorden.

Mnniskor hade frmodligen inte kunnat frka sig p Ganymedes eller ngon annan mne, och fyller drmed inte funktionen som en mjlig ersttare till jorden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in