Citat:
För att ett ord ska få genomslagskraft måste det finnas ett reellt behov av det hos talarna, annars får det ingen spridning. Jag upplever inte att "tantsvamla" skulle uppfylla kriterierna, eftersom det inte är så hejdlöst vanligt att kvinnor agerar som att de förstår saker när de egentligen inte har en aning om vad de pratar om. I verkligheten är det långt vanligare att män agerar på det sättet, vilket är orsaken till att "mansplaina" fått stor genomslagskraft.
Man kan inte uppfinna ett motsatsord bara för att det ska bli rättvist. Andra ord som låter tramsiga om man byter kön är "killgissa" och "tjej-/kärringkast". Dessa anspelar träffsäkert på fenomen i vår verklighet, och har förevigats i språket.
När du myntade ordet "terja" hade du förmodligen mer på fötterna än du har idag.
Man kan inte uppfinna ett motsatsord bara för att det ska bli rättvist. Andra ord som låter tramsiga om man byter kön är "killgissa" och "tjej-/kärringkast". Dessa anspelar träffsäkert på fenomen i vår verklighet, och har förevigats i språket.
När du myntade ordet "terja" hade du förmodligen mer på fötterna än du har idag.
Bra poäng.
Jag reagerade också på att när jag föreställer mig en tant tänker jag mig en kvinna som är i åldern omkring 60 år eller uppåt. Det är inte den generationen som brukar prata om att de har kandidat i genusvetenskap, det känns som något som hör till yngre generationer. Visst, man kanske vill göra en ansats att förolämpa en 20-30-åring genom att kalla henne för tant, men om hon helt enkelt inte ser ut som just en tant så är det inte i linje med ens egen intuition och då minskar risken att man använder ordet. Det faller också platt eftersom mottagaren inte känner sig om tant, man är helt enkelt inte en tant när man är ung.
Men framförallt, det är betydligt mer manligt än kvinnligt att göra tvärsäkra uttalanden om ämnen man inte har en aning om. Jag antar att det är testosteronet som gör det. Man får bra självförtroende av det har jag hört och det är väl därför män tenderar att i många fall ha betydligt högre tankar om sin egen förmåga än kvinnor som är mer självkritiska och osäkra på sig själva.