Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-11-28, 09:15
Medlem
osofistikerads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oditnemeuxor
För att ett ord ska få genomslagskraft måste det finnas ett reellt behov av det hos talarna, annars får det ingen spridning. Jag upplever inte att "tantsvamla" skulle uppfylla kriterierna, eftersom det inte är så hejdlöst vanligt att kvinnor agerar som att de förstår saker när de egentligen inte har en aning om vad de pratar om. I verkligheten är det långt vanligare att män agerar på det sättet, vilket är orsaken till att "mansplaina" fått stor genomslagskraft.

Man kan inte uppfinna ett motsatsord bara för att det ska bli rättvist. Andra ord som låter tramsiga om man byter kön är "killgissa" och "tjej-/kärringkast". Dessa anspelar träffsäkert på fenomen i vår verklighet, och har förevigats i språket.

När du myntade ordet "terja" hade du förmodligen mer på fötterna än du har idag.

Bra poäng.

Jag reagerade också på att när jag föreställer mig en tant tänker jag mig en kvinna som är i åldern omkring 60 år eller uppåt. Det är inte den generationen som brukar prata om att de har kandidat i genusvetenskap, det känns som något som hör till yngre generationer. Visst, man kanske vill göra en ansats att förolämpa en 20-30-åring genom att kalla henne för tant, men om hon helt enkelt inte ser ut som just en tant så är det inte i linje med ens egen intuition och då minskar risken att man använder ordet. Det faller också platt eftersom mottagaren inte känner sig om tant, man är helt enkelt inte en tant när man är ung.

Men framförallt, det är betydligt mer manligt än kvinnligt att göra tvärsäkra uttalanden om ämnen man inte har en aning om. Jag antar att det är testosteronet som gör det. Man får bra självförtroende av det har jag hört och det är väl därför män tenderar att i många fall ha betydligt högre tankar om sin egen förmåga än kvinnor som är mer självkritiska och osäkra på sig själva.
Citera
2024-11-28, 09:21
Medlem
osofistikerads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Jag kanske har missförstått mansplaining, men jag har tolkat det ordet som negativt. Det är inte neutralt beskrivande för en man som förklarar något, utan (så som jag uppfattat det) en mansgris som tror sig veta något och på ett nedlåtande vis ska förklara för (oftast) en kvinna.
Nej du har inte missförstått. Mansplaining kommer från kvinnliga feminister som tröttnat på gubbar som ska stå och hålla långa monologer inför dem, totalt tondöva inför personen de pratar inför, noll intresse av att ta in någonting från personen de pratat till (det går inte att få en syl i vädret i deras evighetslånga monologer). Jag är inte feminist men jag själv är också rejält trött på dessa gubbar och deras monologer som man drabbas av som kvinna titt som tätt.

Många kvinnor gör dock felet att vara artiga och försynta och i någon mån låta dem hållas. Såklart borde man köra mer manligt beteende och bara vända på klacken och dra när de är mitt uppe i sin monologvägg som man omöjligen kan ta sig ifrån på annat sätt. Det går ju inte att ursäkta sig och säga att man måste vidare, för som sagt, det går inte att få en syl i vädret när dessa gubbar har satt igång sina mansplainingmonologer.
Citera
2024-11-28, 11:26
Medlem
Citat:
2011 upptogs ordet terja i nyordslistan. Det skedde sannolikt kopplat till mitt avslöjande av Mille Markovics förfalskning av kungabilden (som fick nationell täckning i nyheterna), som jag kallade för just terjad. Nu vill jag föreslå och införa ett nytt ord i svenska språket.

Ordet som ska införas är motsvarigheten till "mansplaining" - som kvinnor ibland använder om män som ska försöka förklara något för kvinnor på ett lite nedlåtande vis. Jag tycker det ordet faktiskt kan vara rätt bra, men jag tycker också det missbrukas en hel del.

Det jag inte haft ett ord för tidigare är när vimsiga kärringar ska försöka förklara hur något fungerar, fast de verkligen har noll koll på vad de snackar om. Här kommer ordet "tantsvamla" till räddning, och beskriver med akribi vad tant gör - svamlar.

Exempel (läs med en gnällig och skrovlig batikröst):

Kvinna: "ja men de' vet ju alla att några biologiska skillnader mellan pojkar o' flickor, de' finns inte, ja' har en kandidat i genus, de' e' bara sociala konstruktioner i vårt samtida patriarkat!"

Då svarar man: "nu får du fan lägga ner med ditt jävla tantsvammel"

Börja gärna använda ordet (där det passar!) och rapportera vad ni får för respons och hur det har fungerat för er. Vad säger ni, är det dags att börja peka ut tantsvamlandet?

Hellre kärringsvamla.
Citera
2024-11-28, 11:51
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av osofistikerad
Jag reagerade också på att när jag föreställer mig en tant tänker jag mig en kvinna som är i åldern omkring 60 år eller uppåt. Det är inte den generationen som brukar prata om att de har kandidat i genusvetenskap, det känns som något som hör till yngre generationer. Visst, man kanske vill göra en ansats att förolämpa en 20-30-åring genom att kalla henne för tant, men om hon helt enkelt inte ser ut som just en tant så är det inte i linje med ens egen intuition och då minskar risken att man använder ordet. Det faller också platt eftersom mottagaren inte känner sig om tant, man är helt enkelt inte en tant när man är ung.

För mig är tant ca. 40 och uppåt, men det beror på fler faktorer än bara ålder. Du har rätt i tat det inte fungerar för 20-åringar, men dessa upplever jag inte heller som tantsvamliga. Nog för att de kan vara omogna på många andra sätt, som unga personer ofta är. Men tantsvammel är inte riktigt rätt ord för det, utan att tantsvamla handlar mer om ett slags kvinnlig motsvarighet till mansplaining, som nästan uteslutande ses hos kvinnor 40+. Som exemplet i min trådstart.

Citat:
Ursprungligen postat av osofistikerad
Men framförallt, det är betydligt mer manligt än kvinnligt att göra tvärsäkra uttalanden om ämnen man inte har en aning om. Jag antar att det är testosteronet som gör det. Man får bra självförtroende av det har jag hört och det är väl därför män tenderar att i många fall ha betydligt högre tankar om sin egen förmåga än kvinnor som är mer självkritiska och osäkra på sig själva.

Du har rätt i att det är typiskt (o)manligt att göra tvärsäkra uttalande när man inte riktigt har koll. Tantsvammel handlar inte riktigt om det heller, utan kanske snarare motsatsen, exempelvis när det är helt uppenbart att det finns biologiska skillnader, medan tanten hävdar att "det kan vi inte alls veta" (och börjar vifta med sin genusexamen) - det vill säga, att vägra stå för det som är uppenbart och definitivt i syfte att alla ska få ha lite go'a känslor (förutom vita män, då).
Citera
2024-11-28, 12:06
Medlem
Karmans avatar
"Tantsvamla" är ett kreativt och bra förslag på ett nytt ord som behövs i svenska språket. Om inte annat som parallell och moteld till "killgissa".
Citera
2024-11-28, 12:06
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Jag kanske har missförstått mansplaining, men jag har tolkat det ordet som negativt. Det är inte neutralt beskrivande för en man som förklarar något, utan (så som jag uppfattat det) en mansgris som tror sig veta något och på ett nedlåtande vis ska förklara för (oftast) en kvinna.
Såväl mansplaining som killgissning används negativt, det är naturligtvis alldeles riktigt. Vad jag var ute efter var att efterlederna [ex]-plaining och -gissning inte i sig själva är negativa eller avståndstagande, vilket -svamla i ditt tantsvamla är. Lavsduns har en poäng i att kärringsvamla hänger ihop bättre - även om det då blir ett tydligare skällsord.
Citera
2024-11-28, 12:07
Medlem
Rätt likt kärringsnack.
Är det samma betydelse?

Iaf tänker jag på min granne när man säger tantsvamla

Senast redigerad av troligengud 2024-11-28 kl. 12:14.
Citera
2024-11-28, 12:10
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Fast det är inte improviserat svammel utan ett papegojande av inlärda floskler.
Viktig invändning. Tantpredika beskriver nog bättre vad det handlar om. Och det är oklart, som andra i tråden har påpekat, om det finns någon så stark koppling till ålder att förleden tant- är motiverad - eller effektiv
Citera
2024-11-28, 13:33
Medlem
Bättre att säga att de ska lägga ner sitt wokesvammel istället för det är det det är.

Tantsvammel för mig är snarare kvinnor över en slags ålder som aldrig kommer fram till det de ska säga utan trasslar in allt i massa väsentligt.
Citera
2024-11-28, 13:45
Medlem
Det känns som att du litegrann har missat nyanserna och funktionerna hos ord som "mansplaina" och "killgissa", och varför dessa termer har fått ett genomslag som ditt förslag aldrig kommer få.

'Mansplaining' har ett slå-uppåt-perspektiv, eftersom det handlar om en slags härskarteknik; att män generellt känner ett behov av att förklara saker för kvinnor, även när det är kvinnan som är expert. Detta är något många känner igen, både män och kvinnor.

Att bara hävda att tanter svamlar mycket är inte alls lika pricksäkert. Alla gamla människor svamlar, och därtill de unga och okunniga, etc. Att du dessutom inkluderar tydliga woke-markörer i dina exempel gör det ju ännu mer orent, för då blandar du in politiska ställningstagande.

Jag skulle försöka hitta något som är mer specifikt för äldre kvinnor, som resten av samhället störs eller drabbas av. Tex hur de efter en viss ålder ofta upplever att de ska få säga och vara precis som de vill (den tant-liga frigörelsen, efter ett liv av upplevt tillbakahållande), och gärna armbåga sig före i köer, ta de bästa platserna, högljutt kritisera andra, etc.
Citera
2024-11-28, 14:33
Medlem
ReijoHervonens avatar
Bra ord. Kommer att börja använda det.
Citera
2024-11-28, 14:56
Medlem
Nekronomikons avatar
Finns det inte precis lika många svamlande gubbar som tanter? Har aldrig reagerat på att just tanter sticker ut på det området.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in