Citat:
Ursprungligen postat av
Stig-Britt
Det har inte med tråden att göra, men du har rätt i att ordet kommer från Terje som bland annat terjade en bild på ett lodjur - ordet fick dock nationell spridning efter att jag använde ordet kopplat till avslöjandet av kungabilden. Ta det i PM om du är nyfiken.
Ditt avslöjande av Markovics bildfusk var synnerligen lovvärt, men just därför tycker jag inte att du ska försöka ta åt dig äran för något som inte tillkommer dig. Verbet
terja användes först i flashbacktråden
(FB) Fuskande naturfotograf! Terje Hellesø (Bevisat, sammanfattning i startinlägget) 2011-09-03 kl 00:16, av användaren
veyloon ett dygn efter att att den första manipulerade bilden på Terje Hellesös bildblogg hade identifierats. Det användes sedan en knapp vecka senare, 2011-09-08, för att ge namn åt den grävblogg som hade startats,
Terjadefoton. Denna grävblogg tilldelades sedan, tillsammans med alla flashbackare som deltagit i tråden, Sveriges Radios pris "Årets medieorm", vilket under betydande medial uppmärksamhet utdelades 2011-11-19, och därmed var begreppet
terjad medialt allmängods.
Exakt en månad senare, 2011-12-19 18:18, postade du
det inlägg på Flashback som avslöjade Markovics bildfusk. Orden
terja och
terjad hade då alltså redan varit ute och åkt intensivt i en månad i det svenska medielandskapet. Du avslöjade Mille Markovics bildfusk. Men när det gäller ordet
terja kunde du bara surfa vidare på den våg som avslöjandet av Terje Hellesös bildfusk redan hade skapat.
Och därom kan jag ge besked, ty jag var med.
Vad gäller
tantsvamla är det i och för sig lite småfyndigt, och nog kan det täcka en realitet lika bra som
mansplaining, men i och med att efterleden
svamla är så tydligt negativ, till skillnad från vad som är fallet i
killgissa eller
mansplaining är jag rädd for att ordet i första hand kommer att betraktas som ett humorlöst sätt att ge igen på av dem som skulle kunna träffas av uttrycket.