Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Idag, 18:37
Medlem
Stig-Britts avatar
2011 upptogs ordet terja i nyordslistan. Det skedde sannolikt kopplat till mitt avslöjande av Mille Markovics förfalskning av kungabilden (som fick nationell täckning i nyheterna), som jag kallade för just terjad. Nu vill jag föreslå och införa ett nytt ord i svenska språket.

Ordet som ska införas är motsvarigheten till "mansplaining" - som kvinnor ibland använder om män som ska försöka förklara något för kvinnor på ett lite nedlåtande vis. Jag tycker det ordet faktiskt kan vara rätt bra, men jag tycker också det missbrukas en hel del.

Det jag inte haft ett ord för tidigare är när vimsiga kärringar ska försöka förklara hur något fungerar, fast de verkligen har noll koll på vad de snackar om. Här kommer ordet "tantsvamla" till räddning, och beskriver med akribi vad tant gör - svamlar.

Exempel (läs med en gnällig och skrovlig batikröst):

Kvinna: "ja men de' vet ju alla att några biologiska skillnader mellan pojkar o' flickor, de' finns inte, ja' har en kandidat i genus, de' e' bara sociala konstruktioner i vårt samtida patriarkat!"

Då svarar man: "nu får du fan lägga ner med ditt jävla tantsvammel"

Börja gärna använda ordet (där det passar!) och rapportera vad ni får för respons och hur det har fungerat för er. Vad säger ni, är det dags att börja peka ut tantsvamlandet?
Citera
Idag, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
2011 upptogs ordet terja i nyordslistan. Det skedde sannolikt kopplat till mitt avslöjande av Mille Markovics förfalskning av kungabilden (som fick nationell täckning i nyheterna), som jag kallade för just terjad.

*large snip*

Terja kommer från Terje Hellesø skulle jag påstå. Vilket gör att resten av ditt inlägg är irrelevant.
Citera
Idag, 19:06
Medlem
Tantsvamla är ett ord som jag definitivt kommer börja använda. Ordet är perfekt.
Citera
Idag, 19:07
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Terja kommer från Terje Hellesø skulle jag påstå. Vilket gör att resten av ditt inlägg är irrelevant.

Det har inte med tråden att göra, men du har rätt i att ordet kommer från Terje som bland annat terjade en bild på ett lodjur - ordet fick dock nationell spridning efter att jag använde ordet kopplat till avslöjandet av kungabilden. Ta det i PM om du är nyfiken.
Citera
Idag, 20:23
Medlem
oditnemeuxors avatar
För att ett ord ska få genomslagskraft måste det finnas ett reellt behov av det hos talarna, annars får det ingen spridning. Jag upplever inte att "tantsvamla" skulle uppfylla kriterierna, eftersom det inte är så hejdlöst vanligt att kvinnor agerar som att de förstår saker när de egentligen inte har en aning om vad de pratar om. I verkligheten är det långt vanligare att män agerar på det sättet, vilket är orsaken till att "mansplaina" fått stor genomslagskraft.

Man kan inte uppfinna ett motsatsord bara för att det ska bli rättvist. Andra ord som låter tramsiga om man byter kön är "killgissa" och "tjej-/kärringkast". Dessa anspelar träffsäkert på fenomen i vår verklighet, och har förevigats i språket.

När du myntade ordet "terja" hade du förmodligen mer på fötterna än du har idag.
Senast redigerad av oditnemeuxor Idag kl. 20:25.
Citera
Idag, 20:54
Medlem
Taufatts avatar
Har hört/läst ordet kvinbilla (kvinna + inbilla) någonstans för kvinnor som tror sig veta hur något ligger till men är ju inte riktigt samma som TS är ute efter. Jag tror ord som är negativa mot kvinnor har svårare att slå än om det handlar om män. Får nog också säga att förledet tant inte tillför särskilt mycket utan räcker att säga svamla. Kanske inte mött tillräckligt många sådana tanter för att behöva ett ord.
Citera
Idag, 21:24
Medlem
Tantsvamla... Kanske nåt som en förklara-Klara ägnar sig åt?
Citera
Idag, 21:34
Medlem
Citat:
2011 upptogs ordet terja i nyordslistan. Det skedde sannolikt kopplat till mitt avslöjande av Mille Markovics förfalskning av kungabilden (som fick nationell täckning i nyheterna), som jag kallade för just terjad. Nu vill jag föreslå och införa ett nytt ord i svenska språket.

Ordet som ska införas är motsvarigheten till "mansplaining" - som kvinnor ibland använder om män som ska försöka förklara något för kvinnor på ett lite nedlåtande vis. Jag tycker det ordet faktiskt kan vara rätt bra, men jag tycker också det missbrukas en hel del.

Det jag inte haft ett ord för tidigare är när vimsiga kärringar ska försöka förklara hur något fungerar, fast de verkligen har noll koll på vad de snackar om. Här kommer ordet "tantsvamla" till räddning, och beskriver med akribi vad tant gör - svamlar.

Exempel (läs med en gnällig och skrovlig batikröst):

Kvinna: "ja men de' vet ju alla att några biologiska skillnader mellan pojkar o' flickor, de' finns inte, ja' har en kandidat i genus, de' e' bara sociala konstruktioner i vårt samtida patriarkat!"

Då svarar man: "nu får du fan lägga ner med ditt jävla tantsvammel"

Börja gärna använda ordet (där det passar!) och rapportera vad ni får för respons och hur det har fungerat för er. Vad säger ni, är det dags att börja peka ut tantsvamlandet?

Det är väl inte politikst korrekt att säga något som kan uppfattas som negativt om kvinnor.
Det är bara ok när det gäller män.
Ibland hör jag män svänga sig med "killgissa". Då får jag lust att ge dem en smocka.
Citera
Idag, 22:14
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Det har inte med tråden att göra, men du har rätt i att ordet kommer från Terje som bland annat terjade en bild på ett lodjur - ordet fick dock nationell spridning efter att jag använde ordet kopplat till avslöjandet av kungabilden. Ta det i PM om du är nyfiken.
Ditt avslöjande av Markovics bildfusk var synnerligen lovvärt, men just därför tycker jag inte att du ska försöka ta åt dig äran för något som inte tillkommer dig. Verbet terja användes först i flashbacktråden (FB) Fuskande naturfotograf! Terje Hellesø (Bevisat, sammanfattning i startinlägget) 2011-09-03 kl 00:16, av användaren veyloon ett dygn efter att att den första manipulerade bilden på Terje Hellesös bildblogg hade identifierats. Det användes sedan en knapp vecka senare, 2011-09-08, för att ge namn åt den grävblogg som hade startats, Terjadefoton. Denna grävblogg tilldelades sedan, tillsammans med alla flashbackare som deltagit i tråden, Sveriges Radios pris "Årets medieorm", vilket under betydande medial uppmärksamhet utdelades 2011-11-19, och därmed var begreppet terjad medialt allmängods.

Exakt en månad senare, 2011-12-19 18:18, postade du det inlägg på Flashback som avslöjade Markovics bildfusk. Orden terja och terjad hade då alltså redan varit ute och åkt intensivt i en månad i det svenska medielandskapet. Du avslöjade Mille Markovics bildfusk. Men när det gäller ordet terja kunde du bara surfa vidare på den våg som avslöjandet av Terje Hellesös bildfusk redan hade skapat.

Och därom kan jag ge besked, ty jag var med.

Vad gäller tantsvamla är det i och för sig lite småfyndigt, och nog kan det täcka en realitet lika bra som mansplaining, men i och med att efterleden svamla är så tydligt negativ, till skillnad från vad som är fallet i killgissa eller mansplaining är jag rädd for att ordet i första hand kommer att betraktas som ett humorlöst sätt att ge igen på av dem som skulle kunna träffas av uttrycket.
Citera
Idag, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byrokrat
Tantsvamla är ett ord som jag definitivt kommer börja använda. Ordet är perfekt.

Ja, vissa tanter svamlar absolut.
Är generellt emot att sjunka till den låga nivå som sexisterna gör med fula och generaliserande epitet mot män såsom "killgissa", men visst om de får så får väl vi.
Kommer nog börja använda detta om en del kärringar som förtjänar det.
En del cuckiga mansfeminister tantsvamlar också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in