2025-01-03, 12:37
Medlem
LonoMonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConcreteGod
Ja, ettringar brukar ju dra av "ordvitsar".. speciellt med inslag av ord frn ett annat sprk.. OMG ha ha

Det var ju sknt att "barnexperterna" kunde vidimera moderns berttelse och belgga att den var sann. Annars hade kanske okunniga personer som du och jag nu lngt senare trott att detta var ett utslag av en vuxen kvinnas paranoia.
Citera
2025-01-03, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
TA lever ensam kvar i 91 m2 lgenhet p Kungsholmen, brf eller hyres?
Hur har de frsrjt sig under alla dessa r? De mste ha haft en begrnsad arbetsmarknad. ven om de frlorade sina lkarlegitimationer hade de kvar sin allmnna akademiska kompetens och kunnat jobba med ngot dr detta varit till nytta och arbetsgivaren inte begrde formella meriter. En 91 m2 hyres p Kungsholmen r inte billig, r det en brf r den vl vrd uppemot 10 miljoner i dag.

Angende deras frsrjning har jag fr mig att TA arbetade isin fars (ocks lkare?) fretag.
Citera
2025-01-03, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strabajn
Angende deras frsrjning har jag fr mig att TA arbetade isin fars (ocks lkare?) fretag.
Det var tur fr TA att han kunde gra det, kan frklara att han verkar ha klarat detta bttre n TH. Att ha inkomster s det gr att leva ett hyggligt normalt liv och indirekt jobba med det han var utbildad fr.
TH verkar ha frlorat mer med frlusten av sitt yrkesliv och troligen ven strre ekonomisk frlust. Han ska ha varit en lovande framstende rttslkare som levde fr sitt jobb, den engelska artikeln beskrev honom som "one of the world's top pathologists". Allvarlig konkurrent till JR inom detta gebit?
Citera
2025-01-03, 15:30
Citat:
Ursprungligen postat av dundersnyting
Haha ne du, den dr funkar inte. Du pstr att Josefsson utelmnar bevisning och d mste du ju bertta vilken bevisning du syftar p.

Jag mste ingenting. Om du r intresserad av fallet rekommenderar jag att du tar del av FUP och andra originaldokument som en skribent varit geners nog att lnka till i den andra trden (Kriminalhistoria).
Citera
2025-01-03, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alydar
Jag mste ingenting. Om du r intresserad av fallet rekommenderar jag att du tar del av FUP och andra originaldokument som en skribent varit geners nog att lnka till i den andra trden (Kriminalhistoria).
Det har jag, det r drfr jag vet att det inte finns ngra bevis att tala om. Du dremot har noll koll och skmmer ut dig.
Citera
2025-01-04, 02:11
Medlem
Hinsebergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hierophant
Ls och begrunda
Borgns debattinlgg om TV-serien

https://www.parabol.press/svts-dokum...-morkar-fakta/

I artikeln ppekas en mngd saker, vissa r kanske troliga, medan andra r ett frsvarstal fr frfattaren i egen oerson och fr den bok han sjlv skrivit. Men, vore klart intressant att stlls pstende han kommer med mot de som kom fram i tv-serien. Grna med domen med slask och hela baletten son tredje "part"
Citera
2025-01-05, 19:09
Medlem
amidens avatar
Citat:
TA lever ensam kvar i 91 m2 lgenhet p Kungsholmen, brf eller hyres?
Hur har de frsrjt sig under alla dessa r? De mste ha haft en begrnsad arbetsmarknad. ven om de frlorade sina lkarlegitimationer hade de kvar sin allmnna akademiska kompetens och kunnat jobba med ngot dr detta varit till nytta och arbetsgivaren inte begrde formella meriter. En 91 m2 hyres p Kungsholmen r inte billig, r det en brf r den vl vrd uppemot 10 miljoner i dag.

Nej de kunde inte jobba ver huvudtaget. TA kunde jobba i sin fars firma, men d gick en Sveriges radio-journalist till Socialstyrelsen och pstod att TA arbetade som lkare dr (han jobbade med adminuppgifter). Socialstyrelsen kom p inspektion och frhrde fadern.

Ngra r senare fick TA sitta som hrare under en frelsning om rehabilitering av ryggmrgsskadade, han bjds in av en vn som var verlkare. Nr ledningen p sjukhuset fick hra att TA suttit i salen blev hans vn avstngd frn sitt jobb (!). Det slutade med att landstinget tvingades betala ett rekordstort avgngsvederlag till vnnen, som fick ska sig till Norge.

En sak som ni som inte var med p den hr tiden mste frst r hur hxjakten sg ut och hur stigmatiserade de hr mnnen var. De behandlades som pestsmittade. Fr TH fanns ingen som helst mjlighet att ta nt annat jobb och fr honom var mjligheterna dessutom vldigt begrnsade pga hans hrselskada.

TA har delvis levt p ett arv tror jag. Har lst ngonstans att han hade en liten frmgenhet men att han rknade med att de pengarna skulle ta slut inom ngot r (det var lnge sen).
Citera
2025-01-05, 19:21
Medlem
amidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alydar
Jag ndrade formuleringen eftersom det blev fel. Vad jag menar r att bilden som Josefsson ger i dokumentren r vldigt ensidig. Vi fr aldrig hra "den andra sidan". Jo, jag vet att folk har avbjt att delta - de som nnu lever vill sga. Men det medfr att tittaren serveras en skickligt berttad historia om hxjakt och justitiemord utan ngon nyansering.

I 40 r har vi hrt "den andra sidan". Ofta oreflekterat och helt utan kritisk vinkel. Hanna Olsson fick inget mothugg mot sin bok men Per Lindeberg utsattes fr en veritabel kampanj dr han kallades kvinnohatare.

Vilka "motbevis" som n kommer s kan de vederlggas vid en nrmare granskning. Som tex polisens bildvisningar fr prostituerade p malmskillnadsgatan. Gng p gng visades samma urval fram dr TH hade nr 4. Ryktet spreds som en lpeld bland kvinnorna - som sklart var livrdda fr att rka ut fr samma sak som Catrine. Det finns ocks exempel p frhr dr poliserna r mycket ledande i sina frgor och hjlper fram ett utpekande.

vrigt som framhlls har ingenting med det hr fallet att gra. Som tex TH:s frsta frus dd eller kranier som han frvarade p sitt arbetsrum. Det ingr bara i den tidens usla polisutredningar som - i brist p bevis - frskte bygga upp en bild av en klandervrd karaktr. Det finns t.o.m frhr dr folk ppekar att de tyckte att TH:s flickvn sg ut som en prostituerad. Vilket inte har ngot med fallet att gra.
Citera
2025-01-05, 20:42
Medlem
snillet_1s avatar
Dan Josefsson var med i Morgonpasset i P3 fr ett par dagar sen:

https://sverigesradio.se/avsnitt/det...a-costa-fallet

Han berttar bland annat att Thomas Allgn fick en hel bunt med brev och julkort med uppmuntrande tillrop infr julen.
Citera
2025-01-05, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amiden
Nej de kunde inte jobba ver huvudtaget. TA kunde jobba i sin fars firma, men d gick en Sveriges radio-journalist till Socialstyrelsen och pstod att TA arbetade som lkare dr (han jobbade med adminuppgifter). Socialstyrelsen kom p inspektion och frhrde fadern.

Ngra r senare fick TA sitta som hrare under en frelsning om rehabilitering av ryggmrgsskadade, han bjds in av en vn som var verlkare. Nr ledningen p sjukhuset fick hra att TA suttit i salen blev hans vn avstngd frn sitt jobb (!). Det slutade med att landstinget tvingades betala ett rekordstort avgngsvederlag till vnnen, som fick ska sig till Norge.

En sak som ni som inte var med p den hr tiden mste frst r hur hxjakten sg ut och hur stigmatiserade de hr mnnen var. De behandlades som pestsmittade. Fr TH fanns ingen som helst mjlighet att ta nt annat jobb och fr honom var mjligheterna dessutom vldigt begrnsade pga hans hrselskada.

TA har delvis levt p ett arv tror jag. Har lst ngonstans att han hade en liten frmgenhet men att han rknade med att de pengarna skulle ta slut inom ngot r (det var lnge sen).
Skrmmande, snacka om hxjakt. Tyckte ngon sade att det var laboratorieverksamhet som fadern hade, inte direkt sjukvrd som behandlar patienter. Sveriges radio-journalist, kan det ha varit den besatte Borgstrm? Socialstyrelsen frhr! Hade vl bara varit att ringa eller skicka ett brev och frga om TA var anstlld som lkare.

Detta har ju haft helt absurda proportioner. Kan vl inte vara ngot konstigt om en lekman nrvarar vid en frelsning. Oerhrt skrmmande, det hr landet r inte vad det utger sig fr att vara, den artificiellt skapade sk Sverigebilden.

Man vill helst att detta inte skulle vara sant, men tyvrr r det inte s. Frmodligen r detta inte helt unikt i det hr landet.
Citera
2025-01-05, 23:17
Medlem
amidens avatar
Citat:
Skrmmande, snacka om hxjakt. Tyckte ngon sade att det var laboratorieverksamhet som fadern hade, inte direkt sjukvrd som behandlar patienter. Sveriges radio-journalist, kan det ha varit den besatte Borgstrm? Socialstyrelsen frhr! Hade vl bara varit att ringa eller skicka ett brev och frga om TA var anstlld som lkare.

Detta har ju haft helt absurda proportioner. Kan vl inte vara ngot konstigt om en lekman nrvarar vid en frelsning. Oerhrt skrmmande, det hr landet r inte vad det utger sig fr att vara, den artificiellt skapade sk Sverigebilden.

Man vill helst att detta inte skulle vara sant, men tyvrr r det inte s. Frmodligen r detta inte helt unikt i det hr landet.

Ja det var ett labb, men kanske fanns lkare anstllda dr. TA:s far berttar om socialstyrelsens inspektion nr han frhrs i rttegngen i Attunda tingsrtt dr lkarna hade stmt staten (inspelning frn hela rttegngen finns p youtube p Price Crimes kanal).
Citera
Igår, 11:44
Medlem
Split-eds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Dan Josefsson var med i Morgonpasset i P3 fr ett par dagar sen:

https://sverigesradio.se/avsnitt/det...a-costa-fallet

Han berttar bland annat att Thomas Allgn fick en hel bunt med brev och julkort med uppmuntrande tillrop infr julen.

Det var faktiskt riktigt trevligt att hra att han hade ftt det.

Har skrivit det tidigare i trden, men nu r Dan Josefsson uppe i 3 vldsamt bra och avsljande dokumentrer, man r lite sugen att veta vad nsta stora grej kommer bli.

Hoppas alla inblandade skms nt s inihelvete, troligtvis inte fr dom har huvudet uppkrda s lngt i arslet att dom inte hr annat n sig sjlva. Lite som med Team Quick s fortfarande hller fr troligt att den tntige lille pedofilen Bergwall skulle mrdat ett 10-tal personer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in