• 8
  • 9
2024-11-29, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
.. vem vill lyssna på det förutom /../ musiker som anser sig vara supermusiker.
Solon måste fungera i musikstilen, och tilltala publiken. Folk som lyssnar på olika musikstilar, lyssnar på musiken på olika sätt. Finns t.o.m. olika konventioner nästan.

I jazz och blues är solo och improvisation centralt, och där lyssnar folk väldigt uppmärksamt. Men i EDM eller Rap musik, där ingår det inte att lyssna på samma sätt på musiken. I rap lyssnar många uppmärksamt på texten, men inte mycket på musiken. Där skulle många solon vara waste of space.

En del solon i t.ex. rock är erbarmligt malplacerade, och dåliga dessutom. Trum- och bas-solon inte minst. Var på Guns and Roses konsert för många år sen, trumsolo, helt överflödigt. Bra trummis förstås, men helt .. onödigt, och inte bra upplagt. Publiken bara jublade för det dundrade på liksom.

Jag gillar solon överlag, men det är för man är van att lyssna på musik på det sättet. Vilket instrument det är spelar ingen roll, det är att få följa med i musikerns känsla och tankegång under solots gång som är det tilltalande.
Citera
2024-11-29, 19:39
Medlem
Kalk-Allans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Solon måste fungera i musikstilen, och tilltala publiken. Folk som lyssnar på olika musikstilar, lyssnar på musiken på olika sätt. Finns t.o.m. olika konventioner nästan.

I jazz och blues är solo och improvisation centralt, och där lyssnar folk väldigt uppmärksamt. Men i EDM eller Rap musik, där ingår det inte att lyssna på samma sätt på musiken. I rap lyssnar många uppmärksamt på texten, men inte mycket på musiken. Där skulle många solon vara waste of space.

En del solon i t.ex. rock är erbarmligt malplacerade, och dåliga dessutom. Trum- och bas-solon inte minst. Var på Guns and Roses konsert för många år sen, trumsolo, helt överflödigt. Bra trummis förstås, men helt .. onödigt, och inte bra upplagt. Publiken bara jublade för det dundrade på liksom.

Jag gillar solon överlag, men det är för man är van att lyssna på musik på det sättet. Vilket instrument det är spelar ingen roll, det är att få följa med i musikerns känsla och tankegång under solots gång som är det tilltalande.
Jag instämmer 100% om ett solo lyfter låten så är det bra, väldigt bra i många fall.. MEN när det finns där bara för att finnas där så suger det oftast..

OCH trumsolon - något som i princip enbart existerar live, är fan det värsta som finns, minns något från tror det var GnR från 90 talet med Mat Sorum, han är duktig men vem fan vill lyssna på det i 10 minuter eller så det kändes iaf???

Edit: Och nu är jag inte någon som lyssnar på Jazz, men jag fattar tänket där
Citera
2024-11-29, 19:57
Medlem
Kalk-Allans avatar
Jag tror personligen att Live så lägger man trumsolo, längre gitarr solon än vanligt på alla låtar för att "dryga" ut konserten...

MEN vill publiken lyssna på detta?? Vill man ha en 3 timmars konsert med allt detta elände, eller vill man ha låtarna i kanske 1.5 timme? För mig är det de senare som gäller..
Citera
2024-11-29, 20:57
Medlem
Kalk-Allans avatar
Till exempel detta solot https://youtu.be/HDBwAXqGdgA?t=168 I låten OZZY OSBOURNE - "Let Me Hear You Scream" Det tillför i alla fall för mig inte ett skit...

Men till er som älskar gitarr solon, vad gör detta låten bättre för er? Visst inget långt solo, men tillför det något??

För mig är det bara skit som tar upp tid i låten.. Varför inte ett tungt riff istället med publiken där istället??
Senast redigerad av Kalk-Allan 2024-11-29 kl. 21:01.
Citera
2024-11-29, 21:18
Medlem
Kalk-Allans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Haha, jag tyckte ändå det lät skittråkigt med hans lösningar på problemen
Sen håller jag inte helt med i allt han kritiserade. Att köra "repeated patterns" kan vara otroligt snyggt tycker jag. Att tänka lite "less is more". Ni vet, så som Yngwie inte tänker xD

Sen håller jag väl med i vissa saker han lyfte ändå.
Ja visst är det så, samma sak det ska går fort så in åt helvete med vibrato, men känslan då? Är inte det de viktigaste?
Citera
2024-12-24, 21:34
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Jag är benägen att hålla med men det finns undantag t ex painkiller med Judas Priest.

Långa extrasolon live är värst men de finns väl där för att de andra ska kunna pissa.

Detta har skavt i mig. Painkiller har ett trumintro. Det vet man ju att det strax tar slut. Oändliga trumsolon. Gud bevare oss från detta otyg.
Citera
2024-12-24, 21:39
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Detta har skavt i mig. Painkiller har ett trumintro. Det vet man ju att det strax tar slut. Oändliga trumsolon. Gud bevare oss från detta otyg.
Fast trumintrot är bra i den låten och man ville väl introducera nya trummisen S.T.
Citera
2024-12-24, 21:47
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Fast trumintrot är bra i den låten och man ville väl introducera nya trummisen S.T.
Överjävligt bra. Hela låten är ett epos. En milstolpe i musikhistorien.
Citera
2024-12-24, 21:55
Medlem
Jag har egentligen inget emot livesolon om det så må vara gitarr, trummor eller något annat ifall det inte blir för utdraget. Effektivt och koncist ska det vara men när man börjar se på klockan, gäspa och fundera när nästa låt ska spelas har det definitivt gått för långt.
Citera
2024-12-25, 15:33
Medlem
Gitarr-solon passar väldigt bra in i rock. Undantaget är väl om det är låtar som har en
intressant text i berättande form.
Trummsolon under konserter är ofta väldigt tråkiga, många trummisar verkar tro att det
handlar om att slå så hårt och snabbt som möjligt för att det ska bli intressant,
Undantaget är Jazz trummisar som kan låta bra ensamt
Senast redigerad av mangne 2024-12-25 kl. 15:42.
Citera
2025-01-03, 21:41
Medlem
Adelaides avatar
Därför gillar jag Tony Iommi. Tekniskt sett inget snille på leadgitarr, men hans solon är ganska lagom i alla låtar.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in