2025-01-31, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Borde väl finnas möjlighet för svenska spelare som får lite
eller ingen matchtid i England att lånas ut till damallsvenskan. Tydligen är svenska spelare förhållandevis
billiga då de tycks bli värvade mer eller mindre på vinst och
förlust. Just nu är det väl bara Björn, Nilden och Kaneryd som
är startspelare. Kafaji får spela mot svagt motstånd i cupen,
annars inhopp på 5-10 min. måste vara förödande för en
ung, ambitiös spelare. Blackstenius, Kapocs och Cato
spelar i bästa fall 20-25 min.
Finns sedan ett antal tjejer som inte får speltid överhuvudtaget.

Jo, bör finnas en del som tröttnat på bänken i WSL och söker sig tillbaka till Damallsvenskan. "Fina faciliteter" tröttnar man nog på när man inte får spela.

Kollade förresten hur det gick för hon i Häcken som avstod en WCL-kvartsfinal för att spela i West Ham för exakt 1 år sedan. (Bergman Lundin). Hon har 0 starter och 10 sena inhopp i WSL sedan övergången, totalt fått spela 140 minuter. Gissar att hon ångrar sig, även om hon och en del andra nog inte gärna vill erkänna det. Vissa slänger i princip bort karriären för att de lockats över men så blir det inte som de trodde.

(Cato startar dock alla matcher - se mitt inlägg om henne i "internationell damfotboll klubblag".. )

Speltid WSL 24/25. 12 spelade omgångar. utdrag svenskor:

Cato 978 min.
Rytting Kaneryd 890 min.
Nilldén 792 min.
Björn 642 min.
Kapocs 396 min.
Vinberg 342 min.
Blackstenius 326 min.
Kafaji 112 min.
Sandberg 82 min.
Hurtig 51 min.
Pelgander 46 min (återvänt, till Rosengård)
Bergman Lundin 8 min.
Musovic 0 min.

(uppdaterade efterhand jag hittade.. har jag missat någon så säg till)
Senast redigerad av Burkgurka 2025-01-31 kl. 19:00.
Citera
Igår, 11:55
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Jo, bör finnas en del som tröttnat på bänken i WSL och söker sig tillbaka till Damallsvenskan. "Fina faciliteter" tröttnar man nog på när man inte får spela.

Kollade förresten hur det gick för hon i Häcken som avstod en WCL-kvartsfinal för att spela i West Ham för exakt 1 år sedan. (Bergman Lundin). Hon har 0 starter och 10 sena inhopp i WSL sedan övergången, totalt fått spela 140 minuter. Gissar att hon ångrar sig, även om hon och en del andra nog inte gärna vill erkänna det. Vissa slänger i princip bort karriären för att de lockats över men så blir det inte som de trodde.

(Cato startar dock alla matcher - se mitt inlägg om henne i "internationell damfotboll klubblag".. )

Cato 978 min.
Rytting Kaneryd 890 min.
Nilldén 792 min.
Björn 642 min.
Kapocs 396 min.
Vinberg 342 min.
Blackstenius 326 min.
Kafaji 112 min.
Sandberg 82 min.
Hurtig 51 min.
Bergman Lundin 8 min.
Musovic 0 min.

Har Musovic spelat 0 minuter?
Herregud. Lämna för sjutton. Hon har varit där länge nog nu.
Citera
Igår, 16:25
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka

Cato 978 min.
Rytting Kaneryd 890 min.
Nilldén 792 min.
Björn 642 min.
Kapocs 396 min.
Vinberg 342 min.
Blackstenius 326 min.
Kafaji 112 min.
Sandberg 82 min.
Hurtig 51 min.
Bergman Lundin 8 min.
Musovic 0 min.

Du glömde Amanda Ilestedt (Arsenal) och Josefine Rybrink (Tottenham)
Citera
Igår, 17:17
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Dagens träningsmatcher

Linköping- Hammarby 0-1
Rosengård- Nordsjälland 0-1
AIK- Åland U 5-1
Kristianstad- Växjö 2-1
Piteå- Sunnanå 3-0
Elfsborg- MFF 1-2

Har bara enstaka kommentarer om Bajens match som mest handlar om oro för Cathinka Tandberg som inte fanns med i truppen. Skadad? Smilla Holmberg fick pröva en mer offensiv roll idag.

AIK:s 5-1 mot Åland United känns imponerande?

Rosengård har startat med två raka förluster.

Men visst. Träningsmatcher säger inte så mycket egentligen

Edit: Mer om Bajens match. Julie Blackstad tog Jonnas position och Smilla Holmberg spelade vänsterytter. Moa Edrud och Tamminen vaktade målet varsin halvlek. Försvarsmässigt fungerade allt, enligt rapporter, perfekt. Vilde Hausund gjorde målet.
Senast redigerad av Nytorgsprinsessa Igår kl. 17:31.
Citera
Igår, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Dagens träningsmatcher

Linköping- Hammarby 0-1
Rosengård- Nordsjälland 0-1
AIK- Åland U 5-1
Kristianstad- Växjö 2-1
Piteå- Sunnanå 3-0
Elfsborg- MFF 1-2

Har bara enstaka kommentarer om Bajens match som mest handlar om oro för Cathinka Tandberg som inte fanns med i truppen. Skadad? Smilla Holmberg fick pröva en mer offensiv roll idag.

AIK:s 5-1 mot Åland United känns imponerande?

Rosengård har startat med två raka förluster.

Men visst. Träningsmatcher säger inte så mycket egentligen

Edit: Mer om Bajens match. Julie Blackstad tog Jonnas position och Smilla Holmberg spelade vänsterytter. Moa Edrud och Tamminen vaktade målet varsin halvlek. Försvarsmässigt fungerade allt, enligt rapporter, perfekt. Vilde Hausund gjorde målet.

Åland i nivå med topplag i Elitettan skulle jag säga, AIK-bekantingarna Jaatinen och Hagström som inte höll i närheten av Damallsvensk nivå i deras startelva. AIK vann mot Åland ifjol med 3-0, så går inte att läsa in så mycket i det resultatet.

Spelmässigt var det en väldigt intensiv och hög press som stack ut, samt F19-uppflyttade Bogucka som imponerade igen. Hon gjorde ett mål mot BP förra veckan också som blev bortdömt då det studsade i hjulet och sedan ut i en målbur som inte hade varit godkänd i tävlingsmatch. Även Nova Selin och Nellie Eriksen Yasseri ser spännande ut, kan nog bli något genombrott.

AIK har kvar att möta Örebro, Girona och PK-35 innan cupen drar igång. Förväntar mig att det blir övertygande vinster i samtliga men motståndet är på en låg nivå så kommer vara omöjligt att läsa in vad man kan förvänta sig. Finns nog stor risk för baksmälla i cuppremiären mot KDFF sen, riktigt dåligt planerat när det kommer till träningsmatchmotstånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in