Citat:
Ursprungligen postat av
Vedecci
Jag har aldrig varit speciellt intresserad av att ha sjuttielva högtalare. Två frontar och en center är bra, ett par surroundhögtalare är bättre. Som det ser ut nu så finns det bara extremt svaga 5-kanalersförstärkare, och sedan 7 eller 9-kanalers med ganska liten effekt. Går man upp i prisklass ännu mer så finns det 11-kanalersförstärkare.
Detta anser jag vara extremt onödigt och slösaktigt. Jag hade hellre sett att 11-kanalers toppmodellen hade 5 dubbel så starka kanaler, då det förbättrar ljudet mer, men detta verkar inte finnas. Den prisklass jag pratar om är 15-30 000 kr.
På en 7.1 lr 7.2 surroundreceiver kan du ju alltid bi-ampa frontarna/golvhögtalarna för att få mer kräm och bättre kontroll på elementen. Förvisso till en merkostnad av dublerat pris på kablaget, men det är det värt även om du har kablage som kostar 1500:- i dagsläget.
Att 5.1/5.2 samt 7.1/7.2 SR-receivers skulle vara strömsvaga i dag håller jag inte med om. Min Onkyo TX-RZ 720 från 2018 leverar bra med kraft och nyanserat ljud för endast 5500:-.
"Bei der Leistungsmessung erreichte der TX-RZ720 in etwa die Werte des Vorgängers und stemmte an 7 Kanälen und 6-Ohm-Last 73 Watt, mit 5 Kanälen an 4 Ohm rund 124 Watt; im Stereo-Modus kletterte die Power auf üppige 186 Watt (4 Ohm). Der durchschnittliche Stromverbrauch liegt mit 311 Watt im üblichen Bereich; eine Eco-Schaltung fehlt."
Vet inte vad 186 Watt (4 Ohm) blir i 8 Ohm, men lär vara tillräckligt för 99% av användarna. F.ö rätt korkat att köpa ineffektiva/okänsliga och tungdrivna hemmabio högtalare även om de är audiofila och kostar multum.