2024-11-30, 16:41
Medlem
MrB00ZEs avatar
Jag har drabbats av öroninflammationer hela mitt liv, även mycket som vuxen. Jag hörde någon säga någonting om att man kan behandla dessa med äppelcidervinäger, kan detta vara ett bra alternativ till vanlig Ipren eller Alvedon?
Citera
2024-11-30, 17:13
Nej. Varken Ipren eller Alvedom "behandlar" öroninflammation - båda är smärtstillande preparat. Om du ofta får öroninflammation borde din läkare rekommendera ett dränage via trumhinnan.

Äppelcidervinäger är nog lika effektivt som bakpulver. För övrigt var även tipset om bakpulver som medicin mot HIV falskt.
Citera
2024-11-30, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrB00ZE
Jag har drabbats av öroninflammationer hela mitt liv, även mycket som vuxen. Jag hörde någon säga någonting om att man kan behandla dessa med äppelcidervinäger, kan detta vara ett bra alternativ till vanlig Ipren eller Alvedon?
Vet inte, men vitlök kan användas
genom att äta en kur, en klyfta per dag
eller KANSKE lokalt, en skuren bit men tyg/gasbinda emellan så inte huden bränns.

Har inte provat själv mot öroninflamation, för jag har aldrig haft, men äta fungerar mot kraftig bihåleinflamation.
Citera
2024-11-30, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Impudicus
Nej. Varken Ipren eller Alvedom "behandlar" öroninflammation - båda är smärtstillande preparat. Om du ofta får öroninflammation borde din läkare rekommendera ett dränage via trumhinnan.

Äppelcidervinäger är nog lika effektivt som bakpulver. För övrigt var även tipset om bakpulver som medicin mot HIV falskt.

Ipren är även antiinflammatoriskt och inte bara smärtstillande, så det är visst en skillnad.

I övrigt kan man prova avsvällande nässprej (Otrivin comp- i näsan, inget annat). Ibland minskar det svullnaden bortåt örat också och med det rådet hjälpte jag en kollega som hade kvar svullnad och lock för örat efter att läkare vägrat ge antibiotika mot öroninflammationen.
Citera
2024-11-30, 18:55
Medlem
Strodes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetopia
Ipren är även antiinflammatoriskt och inte bara smärtstillande, så det är visst en skillnad.

I övrigt kan man prova avsvällande nässprej (Otrivin comp- i näsan, inget annat). Ibland minskar det svullnaden bortåt örat också och med det rådet hjälpte jag en kollega som hade kvar svullnad och lock för örat efter att läkare vägrat ge antibiotika mot öroninflammationen.
Vilken hjälte du är som hjälpte kollegan med detta hemliga tips.

NEJ ts ha inte äppelcidervinäger i öronen, du ska inte ha in något i öronen.
Citera
2024-11-30, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strode
Vilken hjälte du är som hjälpte kollegan med detta hemliga tips.

NEJ ts ha inte äppelcidervinäger i öronen, du ska inte ha in något i öronen.

Hemligt är det väl knappast när jag skrivit det här.

Däremot har det nog bättre chans att avhjälpa problemet än både äppelcidervinäger och omotiverad spydighet.
Citera
2024-11-30, 19:43
Medlem
Strodes avatar
Citat:
Hemligt är det väl knappast när jag skrivit det här.

Däremot har det nog bättre chans att avhjälpa problemet än både äppelcidervinäger och omotiverad spydighet.

Sorry, lät bara så roligt att du "hjälpte" kollegan med ett råd som man fått av läkare sen födseln och som är det första tipset som kommer upp på google.
Citera
2024-11-30, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strode
Sorry, lät bara så roligt att du "hjälpte" kollegan med ett råd som man fått av läkare sen födseln och som är det första tipset som kommer upp på google.

Då är du alltså ca 13 år gammal, för Otrivin comp har varit reggat sen 2006 och jag antar att du inte förde självständiga diskussioner med läkare de första fem åren av ditt liv? Rätt många betydligt äldre vet fortfarande inte att det finns olika styrkor av den.

Men när du inte vet ens den grundläggande skillnaden mellan Alvedon och Ipren så varför skulle du veta skillnaden mellan vanligt nässpray och turboversionen?

Gå och spela tetris eller nåt, du gör lika mycket nytta här som pjäxor till en boaorm.
Citera
2024-12-01, 07:37
Medlem
Strodes avatar
Citat:
Då är du alltså ca 13 år gammal, för Otrivin comp har varit reggat sen 2006 och jag antar att du inte förde självständiga diskussioner med läkare de första fem åren av ditt liv? Rätt många betydligt äldre vet fortfarande inte att det finns olika styrkor av den.

Men när du inte vet ens den grundläggande skillnaden mellan Alvedon och Ipren så varför skulle du veta skillnaden mellan vanligt nässpray och turboversionen?

Gå och spela tetris eller nåt, du gör lika mycket nytta här som pjäxor till en boaorm.

Har vi diskuterat Alvedon och Ipren? Vad har Otrivin comps regg-datum med något att göra? Avsvällande nässpray som avsvällande nässpray tjabo.
Citera
2024-12-01, 08:03
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrB00ZE
Jag får också kronisk öroninflammation och hörselgångsinflammation. Idag behandlar man oftast med droppar i örat(Terracortril) Jag har alltid det utskrivet.

Men jag kan ibland förebygga när jag får känning, med ett receptfritt läkemedel som innehåller ättikssyra och luktar vinäger. https://www.apotekhjartat.se/produkt...hoCKGUQAvD_BwE

Mina besvär är absolut på grund av att jag använder hörlurar så mycket som jag gör.
Citera
2024-12-02, 23:39
Medlem
TS: tål du inte antibiotika, eller vägrar din öronläkare att skriva ut det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in