• 1
  • 2
2024-12-11, 18:26
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thermoskydd
Du har ftt biten med fukt p bakfoten, Ullen kan dra till sig upp till 30 % i fukt utan att frlora sin isoleringsfrmga, fr mineral ullen handlar det om 0 % fukt. har jobbat med dessa frgor i 10 r s lite kunskap har jag ftt.. Frullen har likvrdiga egenskaper som mineral ullen bortsett frn fukten.
Jag vill ha 60 cm sjock fr att det skall passa in mellan reglarna, och hlla p med 30 cm bitar blir ondigt mkt jobb

Du vill inte ha fukt mellan balkar. Det r inte att rekommendera!
Citera
2024-12-12, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Du vill inte ha fukt mellan balkar. Det r inte att rekommendera!

ullen leder bort fukten, mineralullen adsorberar den i sina microblsor. har sett bilder frn ett svepelektronmikroskop p hur mineralullen ser ut (0,0001 mm) s den biten vet jag s jag har en ganska bra frstelse fr hur/var den funkar, det r mineralull som inte torkar p verskdlig tid. Fr ullen torkar ut ganska snabbt.
Citera
2024-12-12, 14:07
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
ullen leder bort fukten, mineralullen adsorberar den i sina microblsor. har sett bilder frn ett svepelektronmikroskop p hur mineralullen ser ut (0,0001 mm) s den biten vet jag s jag har en ganska bra frstelse fr hur/var den funkar, det r mineralull som inte torkar p verskdlig tid. Fr ullen torkar ut ganska snabbt.

Okey! D tittar vi p vad vetenskapen sger om det hela istllet.

"Produkterna suger inte vatten kapillrt och tar inte upp fukt frn luften." (minerallull)

"Ullfibrer absorberar fukt frn luften och nr de vl r nedsnkta i vatten tar de upp avsevrda mngder vtska." (Ull frn ngon get eller vad man nu rakar av det ifrn)

Jadu s var det stllt med den saken d! Fast jag tycker du ska kra p med ditt projekt nd. Kp grna hem en get ocks i samband med din specialbyggda kardmaskin. S kan du kra EKO och kravmrkt med den gyllene getsymbolen rakt igenom!
Citera
2024-12-12, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Okey! D tittar vi p vad vetenskapen sger om det hela istllet.

"Produkterna suger inte vatten kapillrt och tar inte upp fukt frn luften." (minerallull)

"Ullfibrer absorberar fukt frn luften och nr de vl r nedsnkta i vatten tar de upp avsevrda mngder vtska." (Ull frn ngon get eller vad man nu rakar av det ifrn)

Jadu s var det stllt med den saken d! Fast jag tycker du ska kra p med ditt projekt nd. Kp grna hem en get ocks i samband med din specialbyggda kardmaskin. S kan du kra EKO och kravmrkt med den gyllene getsymbolen rakt igenom!

Ja kapilr frmgan finns i allt helt rtt, men att leda bort fukten r ven det bevisat. Googla fr du se vad andra sger om fukt och ull
Japp kommer garanterat fortstta med mina projekt, inte bara duschhuset utan med min ekuteplats p 40-50Kvm fr 11,500 ink
Citera
2024-12-12, 21:39
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ja kapilr frmgan finns i allt helt rtt, men att leda bort fukten r ven det bevisat. Googla fr du se vad andra sger om fukt och ull
Japp kommer garanterat fortstta med mina projekt, inte bara duschhuset utan med min ekuteplats p 40-50Kvm fr 11,500 ink

Kr s det ryker! S fr vi hoppas p att den frinkldda trdkojan r klar till sommaren.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in