Flashback bygger pepparkakshus!
  • 4
  • 5
2024-12-01, 23:18
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 29525
Jag struntar i att köpa avfuktare.
Varför gör du det?
Citera
2024-12-01, 23:57
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Jag struntar i att köpa avfuktare.

Jag har en modell större, är riktigt nöjd. Drar den el? Ja men torrare kläder i tvättstugan osv är trevligt.
Källaren var riktigt fuktig annars ibland.

Och jag har ställt in min på att bara kicka igång vid viss fuktighet. Då går den ju bara när den behöver. Och drar inte ström hela tiden.
Citera
2024-12-01, 23:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Varför gör du det?

För att det är så låg fuktighet i lägenheten. Jag har en mätare hemma som mäter luftfuktigheten i luften.
Att ha för torr luft är inte bra.
Citera
2024-12-02, 12:16
Medlem
Trixtons avatar
Citat:
Du skrev ju att jag kommer att tvingas att tömma den flera gånger per dag.

Det har jag aldrig skrivit. Behållaren rymmer 2,7 liter. Har du 2,7 liter vatten i dina kläder när du hänger upp dem? (Det kanske du har, det vet inte jag.)

Flera gånger per dag är nog att ta i. Jag har en exakt likadan i badrummet som jag inte har orkat dra slang från. Där hänger vi ingen tvätt, men vi är flera som duschar och hänger upp fuktiga handdukar. Så här års kanske vi tömmer avfuktaren en eller två gånger i månaden. På sommaren kanske en eller max två gånger i veckan. (Dock så finns även en Pax-fläkt i badrummet som lär hjälpa till rätt mycket.)

Varför ska du hänga tvätt i vardagsrummet? Det känns inte som något normala människor gör. Men för all del, en avfuktare kommer förstås att förbättra din situation avsevärt.
Citera
2024-12-02, 15:29
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Det har jag aldrig skrivit. Behållaren rymmer 2,7 liter. Har du 2,7 liter vatten i dina kläder när du hänger upp dem? (Det kanske du har, det vet inte jag.)

Flera gånger per dag är nog att ta i. Jag har en exakt likadan i badrummet som jag inte har orkat dra slang från. Där hänger vi ingen tvätt, men vi är flera som duschar och hänger upp fuktiga handdukar. Så här års kanske vi tömmer avfuktaren en eller två gånger i månaden. På sommaren kanske en eller max två gånger i veckan. (Dock så finns även en Pax-fläkt i badrummet som lär hjälpa till rätt mycket.)

Varför ska du hänga tvätt i vardagsrummet? Det känns inte som något normala människor gör. Men för all del, en avfuktare kommer förstås att förbättra din situation avsevärt.

Ojdå. När jag körde min woods som hade tank på 10 liter fick jag tömma den ungefär 1 gång per dygn på sommaren. Lite färre gånger på vinterhalvåret. Den stod i en källare såklart.
Citera
2024-12-02, 15:37
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
220 w säger mig ingenting.

Citat:
Jag kan ingenting om sådant här. Därför är det nog bäst att förklarar vad det kostar i pengar att ha igång en avfuktare.
Watt är en SI-enhet. Ungefär som meter och kilogram. Det kan vara bra att ha ett litet hum om vad en watt är. Saknar du koncept även för vikt och längd? Polaren väger 100 kg och är 2 meter lång. Men det säger mig inget, vad betyder det?
Citera
2024-12-02, 16:25
Medlem
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Ojdå. När jag körde min woods som hade tank på 10 liter fick jag tömma den ungefär 1 gång per dygn på sommaren. Lite färre gånger på vinterhalvåret. Den stod i en källare såklart.

Jag har en i tvättstugan i källaren som säkert drar ett tyngre lass, men där har jag dragit en slang till avlopp, så jag har dålig koll på hur många liter den kan tänkas suga i sig.

Jag tror att det är ganska väldränerat kring huset, så källaren i sig är nog inte så fuktig, men har man kört några maskiner och hänger upp en massa tvätt så får den visa vad den går för.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in