Flashback bygger pepparkakshus!
  • 4
  • 5
Igår, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Funderar över om hon skenskrev sig i en annan kommun, med en annan kommunalskatt, eller om det var i samma.

Har hon betalat för mycket i kommunalskatt så kan hon faktiskt begära omprövning av de senaste tio årens taxeringar och få tillbaka den skatt hon betalat för mycket. Hittar inte rättsfallet för det, men om man blir retroaktivt skriven någonstans på grund av ett myndighetsbeslut, mot sin vilja, så har man faktiskt rätt att få omtaxering.

Men de flesta som skenskriver sig gör det förstås för att få lägre skatt. Men det borde hon i så fall eftertaxeras för.

"Enligt hovrätten var kvinnan medveten om att hon var skyldig att ändra adress. Bland annat visste hon att hon inte kunde söka milersättning från adressen där hon inte var skriven, enligt hovrätten."
Kan det vara trixande med milersättning som gjorde att hon inte ändrade folkbokföringsadress?
Framgår inte klart, inte för mig i varje fall, hur milersättningen använts/inte använts.
Citera
Igår, 15:37
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D.Yster.Quist
"Enligt hovrätten var kvinnan medveten om att hon var skyldig att ändra adress. Bland annat visste hon att hon inte kunde söka milersättning från adressen där hon inte var skriven, enligt hovrätten."
Kan det vara trixande med milersättning som gjorde att hon inte ändrade folkbokföringsadress?
Framgår inte klart, inte för mig i varje fall, hur milersättningen använts/inte använts.

Det finns visserligen inget krav på uppsåt i folkbokföringslagen, men om man tjänat på skenskrivningen, genom lägre skatt, större avdrag eller mer i bidrag så finns ju ett uppsåt också.

Det är faktiskt intressant att hovrätten tycker det är viktigt att klargöra att det fanns ett uppsåt. Trots att det enligt lagen alltså inte krävs. Man kan dömas även om man betalat mer i skatt, fått dra av mindre eller inte kunnat få ett bidrag man annars haft rätt till.

Det tycker jag för övrigt är helt fel och orimligt att kunna dömas utan uppsåt av ekonomisk vinning. En ren övervakningslag.
Citera
Igår, 19:30
Medlem
IQ60s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyndigt-namn
Ni är unika på det sättet att ni är miljonärer utan att lyfta ett finger för det.

Andra är inte det.

Får man förmögenheter för fucking ingenting så ska man betala mer än andra som INTE har förmögenheter, hur jävla svårt är det att fatta? Priviligierade, bortskämda pantskallejävel
Men vi båda betalar skatt utan att gnälla. Senast jag gnällde var när senaste budgeten kom och vi blev prioriterade av denna skitregering.
Men kul att du visar dina förutfattade meningar och jag är ledsen att du inte fick rätt föräldrar.
Men du har fortfarande fel. Många andra är som vi är medan andra är lika misslyckade som dig.
Citera
Igår, 19:47
Medlem
Fyndigt-namns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IQ60
Men vi båda betalar skatt utan att gnälla. Senast jag gnällde var när senaste budgeten kom och vi blev prioriterade av denna skitregering.
Men kul att du visar dina förutfattade meningar och jag är ledsen att du inte fick rätt föräldrar.
Men du har fortfarande fel. Många andra är som vi är medan andra är lika misslyckade som dig.

Du tror att du är lyckad som har en undersköterska till flickvän och ärvt pengar? Du är en total nolla som bara ärvt allt du äger. En total pajas mao. Du har ingen aning om hur det verkliga livet är littla snuttefitta. Pajasnolla med noll koll
Citera
Igår, 20:39
Medlem
IQ60s avatar
Citat:
Du tror att du är lyckad som har en undersköterska till flickvän och ärvt pengar? Du är en total nolla som bara ärvt allt du äger. En total pajas mao. Du har ingen aning om hur det verkliga livet är littla snuttefitta. Pajasnolla med noll koll
Nejnej. Hon är numer handläggare. Men du är fortfarande patetiskt missunsam
Citera
Igår, 20:43
Medlem
Fyndigt-namns avatar
Citat:
Nejnej. Hon är numer handläggare. Men du är fortfarande patetiskt missunsam

Missunsam = inte lika priviligierad och bortskämd som du. Jepp, jag tar den med stolthet. Pajas
Folk som tror dom är ngt för dom ärvt pengar är de största nollorna i samhället. Du är en av dom

Dessutom handläggare? Haha, fyfan vilket skämmigt jobb.
Citera
Igår, 20:57
Medlem
IQ60s avatar
Citat:
Missunsam = inte lika priviligierad och bortskämd som du. Jepp, jag tar den med stolthet. Pajas
Folk som tror dom är ngt för dom ärvt pengar är de största nollorna i samhället. Du är en av dom

Dessutom handläggare? Haha, fyfan vilket skämmigt jobb.
Jag tror faktiskt inte ett skit. Jag vet att vår gemensamma inkomst på lite över 70 000kr/mån irriterar arselet av dig. Men fortfarande gäller att man kan vara förmögen utan att ha en inkomst vilket du inte begriper.
Citera
Igår, 22:19
Medlem
Citat:
Jag tror faktiskt inte ett skit. Jag vet att vår gemensamma inkomst på lite över 70 000kr/mån irriterar arselet av dig. Men fortfarande gäller att man kan vara förmögen utan att ha en inkomst vilket du inte begriper.

Allt är relativt men 70k på 2 pers är verkligen inte i överkant…..eller ni jobbar i Thailand?!
Citera
Igår, 23:21
Medlem
IQ60s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TurboGarbo
Allt är relativt men 70k på 2 pers är verkligen inte i överkant…..eller ni jobbar i Thailand?!
Jag vet att det är en bra men inte nämnvärt hög inkomst. Grejen är den att den andra tomten förstår inte vad bundet kapital är. Egentligen är man ”rik” men samtidigt behöver man inte ha gott om pengar att röra sig med. Skatt kommer först när man säljer av egendom eller fonder och dessa kan sjunka i värde väldigt fort.
Citera
Igår, 23:32
Medlem
Citat:
Jag vet att det är en bra men inte nämnvärt hög inkomst. Grejen är den att den andra tomten förstår inte vad bundet kapital är. Egentligen är man ”rik” men samtidigt behöver man inte ha gott om pengar att röra sig med. Skatt kommer först när man säljer av egendom eller fonder och dessa kan sjunka i värde väldigt fort.

Isf är 70k en väldigt bra inkomst, och precis det du menade i ditt förra inlägg.

Grattis o trevliga helgdagar!

Pengar är ack så viktigt och är ekonomin i ordning kan bla julen vara fantastisk!!
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in