Citat:
Ursprungligen postat av
marcandrew
Varfr krngla till det?
Rent elitstyre r i grunden ett relativt enkelt system. Man ger den hgsta makten till 5 till 999 personer dr dessa har en rst var (plus rangordning som avgr vid lika) plus eftertrdare fr var och en av dessa (ifall ngon skulle ex d).
Men alla system lr behva mer struktur n de som har den hgsta makten d en enskild senator inte kan besluta om allt sjlv. Vidare kan det vara bra att ha olika medborgargrader s att folk blir motiverade att gra bra saker fr samhllet.
Citat:
Ngra mindre reformer br rcka.
Att det skulle rcka med ngra mindre reformer tror jag inte.
Citat:
Ta rstrtten frn alla som inte betalar inkomstskatt istllet, s kommer Sverige att styras mycket bttre.
Det hade skert kunnat funka bttre men senast vi testade detta s slutade det med full demokrati iallafall.
Vidare s finns det vldigt mnga som tjnar pengar direkt eller indirekt pga skattepengar ex att de jobbar hos ett fretag som vann anbud fr att gra jobb t staten.
Citat:
Eller terinfr tvkammarriksdagen och fr att rsta i valet till den frsta kammare. dr budgeten stts ,mste man vara 35 r och betala skatt eller uppfylla ngot annan krav som tex genomfrd vrnplikt.
Tror inte alls p att ha flera kammare (funkar ganska dligt i USA) men att man kan f rstrtt i viss mn genom att genomg lumpen kan vara bra.
Citat:
Kungens makt br vl ven dem strkas s att alla "kaffeflickor" fr det lite bttre...
Har den nuvarande svenska kungens ens ngot intresse av det?
Kungen i storbritanien har idag stor makt men han anvnder den makten i ytterst liten utstrckning.
Citat:
Problemet med elitstyre r ju att ganska mnga som absolut inte tillhr eliten nr det kommer till fatta beslut till slut kommer att ing i eliten pga nepotism, vilket redan har ppekats i trden. Mste jag vlja fredrar jag nog upplyst despotism med kungligt envlde fre att en aristokrati ska regera.
Kungligt envlde kan fungera men det r oplitligt.
Vidare s vill folk i allmnhet gra bra saker fr landet och jag tror samma skulle vara fallet fr elitstyre dr ex 7 personer har den hgsta makten.
Att man kan rva makt behver inte heller vara dligt d det br leda till mer lngsiktigt tnkande. Man vill lmna ver landet i bra skick till ens barn.