Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-12-03, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Tänkte skriva detta också. Logistik vinner krig.

Ska nämnas att jag varken är expert eller MÖP, men sägningen är något jag hört flera gånger i mitt liv. Dessutom låter det rimligt.

Det är mycket rimligt t.om.

Vad hjälper det om du har världens bästa stridsvagnar, flygplan, soldater osv om du inte får fram mat, ammunition, reservdelar och annat nödvändigt underhåll?
Citera
2024-12-03, 02:12
Medlem
Det som Sun zue? sa =
Deception
Citera
2024-12-03, 03:03
Medlem
Majsmannen2s avatar
Kan du skicka våg på våg av nya soldater med en hyfsad modern utrustning och teknik så borde väl en kombination av kvantitet och kvalitet väga tyngst i slutändan.

Storleken på kassan och armén är av betydelse .
Citera
2024-12-03, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jag har inte påstått att något är simpelt när det gäller militär och krig.

Du får tro vad du vill givetvis.

Det jag menar är att man borde satsa mer på det istället för att bygga dyra stora JAS till exempel. Det räcker med de vi har. Nu borde man istället bygga mindre plan (som inte behöver ha någon människa i sig.

De skulle kunna utföra samma saker som JAS plus massvis med mer avancerad krigsföring.
Du låter som om du kopierat den ryska sidans strategi och taktik beträffande teknik.
Citera
2024-12-03, 10:09
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nunjapiznes
Du låter som om du kopierat den ryska sidans strategi och taktik beträffande teknik.

Hur drar du de slutsatserna? Vad av det jag föreslår har Ryzzland?
Citera
2024-12-03, 10:20
Medlem
Citat:
Hur drar du de slutsatserna? Vad av det jag föreslår har Ryzzland?
Du följer nyheter, dvs andra nyheter än svt, dn, CNN, dåligt om du missat detta. Ryssarna började med drönare och billiga konverteringar av konventionella bomber till sofistikerade glidbomber mm. De flesta var dock så upptagna av Ukrainas "framgångar" att verkliga nyheter gick dem förbi.

Originellt och kul att du gillar alternativa stavningar. Det gjorde jag med när jag gick på mellanstadiet för hundra år sedan och skrev dikter - bokstaven z var fränt redan då.
Citera
2024-12-03, 10:26
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Du följer nyheter, dvs andra nyheter än svt, dn, CNN, dåligt om du missat detta. Ryssarna började med drönare och billiga konverteringar av konventionella bomber till sofistikerade glidbomber mm. De flesta var dock så upptagna av Ukrainas "framgångar" att verkliga nyheter gick dem förbi.

Att använda drönare är ju inte något som kommer från Ryzzland fattar du väl? Eller tror du att det var Putin som kom på konceptet?

Citat:
Originellt och kul att du gillar alternativa stavningar. Det gjorde jag med när jag gick på mellanstadiet för hundra år sedan och skrev dikter - bokstaven z var fränt redan då.

Ja va härligt. Så du kanske va en fin människa när du var barn. Vad gick snett?
Citera
2024-12-03, 10:37
Medlem
Citat:
Att använda drönare är ju inte något som kommer från Ryzzland fattar du väl? Eller tror du att det var Putin som kom på konceptet?

Ja va härligt. Så du kanske va en fin människa när du var barn. Vad gick snett?
Jag var arrogant, överintelligent och överpresterande redan som barn. Och samtidigt omtyckt och efterfrågad, eftersom åsikter respekterades förr i världen, och debatten var inte lika infantil som idag.

Klart att du inte ser vad som gått och fortfarande går snett, då du är upptagen med att skriva dygnet runt på fb. Ibland skriver du vettigt.

Vem har sagt att Putin uppfann drönaren? Jag sade något helt annat.
Senast redigerad av Nunjapiznes 2024-12-03 kl. 10:39.
Citera
2024-12-03, 10:40
Medlem
En annan parameter som inte nämnts är tillgången till en kvalificerad krigssjukvård.

Hur motiverar man en soldat att agera offensivt om han vet att tillgången till sjukvård är obefintlig eller ytterst begränsad?

Å andra sidan så borde vetskapen om att man kan komma under kvalificerad vård inom säg en timme motivera soldaten att verkligen agera framåt.
Citera
2024-12-04, 09:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hedningen001
En annan parameter som inte nämnts är tillgången till en kvalificerad krigssjukvård.

Hur motiverar man en soldat att agera offensivt om han vet att tillgången till sjukvård är obefintlig eller ytterst begränsad?

Å andra sidan så borde vetskapen om att man kan komma under kvalificerad vård inom säg en timme motivera soldaten att verkligen agera framåt.
va grundar du de här på?
Citera
2024-12-04, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagestoltsvensk
va grundar du de här på?

Gissningar, spekulationer och lite logiska resonemang.

Tänk så här, vi har två skyttegrupper, A och B.

Grupp A har ytterst begränsad utbildning i sjukvård och man kan på sin höjd lägga ett tryckförband. Tillgången till kvalificerad sjukvård är ytterst begränsad och en större skada är mer eller mindre en dödsdom.

I grupp B har den enskilda soldaten fått en ordentlig utbildning i sjukvård och man kanske även har med dig en dedikerad stridssjukvårdare med ytterligare utbildning och utrustning. Blir man sårad finns en fungerande sjukvårdskedja och soldaten har goda möjligheter att komma under kvalificerad vård inom säg en till två timmar.

Anta nu att bägge grupperna får i uppdrag att storma en byggnad eller skyttevärn. Vilken av grupperna kommer att agera mest offensivt?

En annan parameter är att med fungerande sjukvård kan lättare skador läkas och soldaten kan efter en tid återvända till sitt förband. Utan sjukvård kommer även lättare skador till slut att leda till infektioner och död.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in