Flashback bygger pepparkakshus!
2024-12-02, 12:47
Medlem
Många minns troligen händelsen där en polisman åtalades för vållande till annans död efter att ha jagat en mopedförare in i ett bostadsområde. Diskussionerna om polisens ansvar har varit livliga, bland annat här på Flashback. Jag har läst boken #Ride4Alex som ger en djupare insikt i fallet där både polisens och rättsväsendets agerande granskas. Boken är en analysering av hur myndigheterna hanterade situationen och de många kontroversiella besluten som fattades.

Efter att ha läst boken är min slutsats att polismannen från Alingsås aldrig borde ha friats. Hans agerande på brottsplatsen saknar rimliga ursäkter och ger även svaret på varför mopedföraren dog. Dessutom belyser boken hur rättsväsendet och polisen, genom sina tveksamma bedömningar, visar ett mönster av vad som kan beskrivas som en utveckling mot en polisstat.

Boken har även med andra liknande fall och hur domstolar ofta misslyckas med att döma rättvist, något som skapar en ökande misstro mot rättssystemet. Poliser som bryter mot lagen verkar kunna agera utan konsekvenser, med hänvisningar till bl.a. "misstänkt organiserad brottslighet".

Andra som har läst boken #Ride4Alex? Vad är dina reflektioner?
2024-12-02, 13:18
Medlem
Så jag har 2 frågor till dig som orka läsa en hel bok i ämnet..

1. Varför stannade inte ungen?

2. Vad har polisen för ansvar i att han kraschar och - dör?
2024-12-02, 23:52
Medlem
1. Du tänker på polisungen. Han kände sig troligen kränkt.

2. Allt. Polisens ansvar är att följa lag och föreskrift...och i slutändan inte köra på en moped och kväva mopedföraren till döds.

Läs boken i stället för att ställa dumförklarande frågor. Din kommentar ger intryck av att du saknar förmågan att läsa en hel bok. I ditt fall, kanske du kan ta dig igenom kapitlet "händelseförloppet", du kan i alla fall göra ett försök.
2024-12-03, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chilledippen
Så jag har 2 frågor till dig som orka läsa en hel bok i ämnet..

1. Varför stannade inte ungen?

2. Vad har polisen för ansvar i att han kraschar och - dör?
Dina frågor har karaktären av Gotcha. Jag anser att ts kommentar är träffsäker om att vi svennar leds i sömnen mot en polisstat.
2024-12-03, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gatling25

2. Allt. Polisens ansvar är att följa lag och föreskrift...och i slutändan inte köra på en moped och kväva mopedföraren till döds.

Läs boken i stället för att ställa dumförklarande frågor. Din kommentar ger intryck av att du saknar förmågan att läsa en hel bok. I ditt fall, kanske du kan ta dig igenom kapitlet "händelseförloppet", du kan i alla fall göra ett försök.

Och ditt konto skapat bara för att göra en post om en bok... lämnar rätt många frågor öppna
Men du har rätt.. Jag är inte tillräckligt intresserad för att antingen köpa eller ens gå in på ett bibliotek för att få ett svar.
Så vill du inte erbjuda ett svar spelar det ingen som helst roll.

Citat:
Ursprungligen postat av Nunjapiznes
Dina frågor har karaktären av Gotcha. Jag anser att ts kommentar är träffsäker om att vi svennar leds i sömnen mot en polisstat.
Vi har vad vi röstat på kollektivt... Enl mig lämnar det rätt mkt att önska
Senast redigerad av Chilledippen 2024-12-03 kl. 13:51.
2024-12-07, 15:15
Medlem
Skotsamhyresgasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gatling25

Det blir ju ganska svårt att ta dig på något som helst allvar när du uppmanar andra att läsa boken, och påstår att du gjort det, när du inte ens kan hålla dig till sanningen om vad som hände.

Polisen har alltså inte kört på någon moped och inte kvävt någon till döds.

Vad du fabulerar.
2024-12-07, 17:37
Moderator
Pentyls avatar
Trådstartaren får vänligen sammanfatta vad för korrupt han vill påtala och diskutera, skriva det en ny tråd om en sådan start följer instruktionen https://www.flashback.org/announcement.php?f=436, så får vi se om vi kan kicka igång den här mopeden.

/Moderator

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in