Hej.
Jag hoppas att jag är helt fel ute men jag skriver det här eftersom jag känner igen de tidiga symptomen. Jag har haft huvudvärk, känt mig trött och behövt sova mer (ca 2h mer/dygn) sedan pandemins start. Sedan två år tillbaka så har jag varit sjuk med förkylning/snuva som hållt i sig flera månader i sträck.
Under början av 2024 så kände jag ett lätt tryck över vä bröst och under sommaren så tillkom mycket obehagliga och intensiva symptom (yrsel, illamående, huvudvärk, bubblig i magen, ont i hjärtat, låg kroppstemperatur, sover 14h/dygn). Det här var så jävligt så det blev ett antal sjukhusbesök och jag träffade många läkare. Värdena såg bra ut och läkarna menade därför på stress.
Hösten var riktigt jävlig och nu under vintern så har symptomlistan minskat men jag är fortfarande yr, tung i kroppen och har nedsatt känsel i fingrar, tår och vissa kroppsdelar (ändrar sig från dag till dag). Behöver sova mycket och har en obehaglig känsla i kroppen (bakfull, frånvarande, febrig & abstinens).
Under senare läkarbesök så har det påvisats att jag har inflammation i olika organ men vården vill inte hjälpa mig mer och jag blir skickad i cirklar.
Nu hoppas jag verkligen inte att det utvecklas till något sånt här för din son men jag vill ge en utförlig beskrivning så att ni har något att jämföra med.
Jag har träffat tre personer med liknande symptom där samtliga åkt akut och trott att det är riktigt illa (sommaren24). Det intressanta är att alla inklusive mig själv har haft borrelia. Är det något som din son haft? Har han haft någon fästing?
Jag har landat i att det antingen är borrelia eller postcovid. Dessa sjukdomar påminner mycket om varandra. Det är mycket svårt att få behandling i Sverige - allt måste vara beprövat och man har inte kommit dit ännu, borrelia vet primärvården lite om i Sverige och både tester och behandlingar är dåliga. Det finns mycket att läsa om man söker på engelska, exempelvis på Reddit. På gott och ont men man vill ju bli frisk!
Lite tips från mig:
Först och främst så mår jag bättre idag och din son är yngre och starkare så var inte orolig! Om det är borrelia så finns det läkemedel och forskarna jobbar på global front med läkemedel mot postcovid det här är en tidsfråga!
Vad det än är så behöver kroppen vila. Bra mat, vila och ingen stress - gör roliga saker i lagom dos!
Jag hade läst på Reddit och försökt skaffa mig en bild av vad jag tror mest på att sonen har
Jag hade ställt mig i kö till Postinfektiösa i Huddinge (egenremiss eller remiss från läkare) (lång kötid & vi vet inte hur allt utvecklas men en tid går alltid att avboka)
Jag hade skickat remiss till en infektionsmottagning som kan testa status på immunförsvaret
Om fästing så hade jag läst på om behandling med Antabus och Doxycyklin (ingen ide att genomlida lumbalpunktion eftersom den ibland visar negativt trots att bakterier finns samt att om den är positiv så får du ändå ingen medicin som hjälper utskrivet)
Jag hoppas att jag har tokfel med mina gissningar och hoppas att sonen återhämtar sig bra