Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
Idag, 17:15
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kesey
Du verkar inte ha besökt en svensk skola senaste 10 åren. Läskunskaperna och läsförståelsen är riktigt dålig oavsett utsprung.

Att säga och skylla bara på invandrare gör att vi missar att sätta in mer läsning i tidig ålder i skolan.

Helt rätt. Sydsvenskan gjorde ett stort reportage om toppstudenterna vid Lunds universitet och trenden är genomgående. Läskunnigheten sjunker överallt. Jag undervisar på högstadiet och svenska barn vet nuförtiden inte vad ord som bördig, vegetation, imperium, skörda, vada, sund. Kan ge hur många exempel som helst. Många kan inte världsdelarna eller väderstrecken. Etniskt svenska elever. Högstadiet. De kan kolla på tiktok däremot.
Citera
Idag, 18:48
Medlem
BrunkeMundts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Helt rätt. Sydsvenskan gjorde ett stort reportage om toppstudenterna vid Lunds universitet och trenden är genomgående. Läskunnigheten sjunker överallt. Jag undervisar på högstadiet och svenska barn vet nuförtiden inte vad ord som bördig, vegetation, imperium, skörda, vada, sund. Kan ge hur många exempel som helst. Många kan inte världsdelarna eller väderstrecken. Etniskt svenska elever. Högstadiet. De kan kolla på tiktok däremot.

Vill minnas att en lärare som jag pratade med för några månader sen nämnde frustrationen denne upplevde med att förklara vad en stad är för en grupp gymnasieelever. Nyhetsinslaget som TS hänvisade till bekräftar verkligheten som läraren upplevde.
Citera
Idag, 19:07
Medlem
Computerzs avatar
Invandrarna är väl redan nere på botten så endast svenskar som kan sjunka nu skämt åsido så sjunker ju läsförståelsen överlag bland alla grupper. För mycket scrollande på TikTok o annan skit. Hjärnröta.
Citera
Idag, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay

Har samma upplevelse på skolorna jag besöker. Elever oavsett ursprung kan inte och vill inte läsa. Läsförståelsen är nästan noll.
Citera
Idag, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Länka gärna inslaget

Reportaget i SVT,
https://www.svtplay.se/video/KN3VrVn...sa&position=56
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera