Flashback bygger pepparkakshus!
  • 4
  • 5
Igår, 20:38
Medlem
Masingas avatar
Ställer bara upp om det är 100%.
Citera
Igår, 20:45
Medlem
Sickmyducks avatar
Ställer bara upp om jag får extra betalt och är ledig. Alltså typ 100% ob (dubbelt betalt)
Citera
Igår, 21:27
Medlem
Ställer nästan alltid upp. Får väl nånstans 450-600kr timman brutto. Inte direkt att jag har behov av pengarna.Skulle jag bott långt från jobbet så skulle jag nog inte varit så mycke ja-sägare. Men har typ 3 minuter m bil dit.
Värsta jag nånsin ställde upp på- då var jag mycket yngre: 36timmar natt en helg, klev av 6 på måndag morgon. På igen kl 14, 2 kvällsskift och sen två nattskift. Det tog minst 3 dagar innan jag blev i form sen. Sen har man väl jobbat typ 6-22 i bland. Det funkar några enstaka pass. Har barn som kör liknande ibland på dubbla ansvarsfulla jobb å det funkar. Så många är jädrigt slöa.
Min erfarenhet är att ju mer alert du är på jobbet ju mer ställer du upp. De som sällan tackar ja, verkar mest pilla sig i naveln på fritiden. Sen har det säkert betydelse vilken relation du har till din chef.
Senast redigerad av DrGiggles Igår kl. 21:40.
Citera
Igår, 21:46
Medlem
Storanglarens avatar
Ja självklart eftersom du då har bättre läge vad gäller löneförhandlingar och andra förmåner.
Jag hade en tidigare kollega som var neggo till allt. Klagade på det mesta. Han kom exakt 08.00. Gick hem 17.00. Var aldrig med på AW, sommarfester, julfester eller konferenser.
Han resonerade: "Jag umgås med er på jobbet, då ska jag inte behöva umgås med er på min fritid heller."
En gång i månaden hade vi gemensam företagslunch som företaget bjöd på. Han var aldrig med på dessa heller. Han åt alltid ur sin matlåda i köket och det gick aldrig att prata med honom då heller för han tyckte: "Jag låter maten tysta mun, det borde ni också ta fasta på".

Han var sedan en av de som gnällde högst för att han fick "så dåligt lönepåslag". Vissa år fick han ingenting. Andra år fick han 1,5 %. Han blev itutad att företaget gick tungt ekonomiskt och inte kunde erbjuda mer i löneökning.
Egentligen skulle han fått 2,5 procent men hans procent slogs ut på oss övriga som ställde upp och jobbade extra när så krävdes. Vi fick även tre extra betalda semesterdagar.
Så ställer du upp och inte är neggo till det mesta så ska du se att du blir uppskattad.
Citera
Igår, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Incendio
Vanligen kan en arbetare ändå säga nej. Det är svårt för en arbetsgivare att tvinga in folk och det kan bli problematiskt med facket även när ag kan bevisa lögner. Även onödigt svårt att göra sig av med folk.
Maken märker av det med rötäggen på jobbet(fast de flesta är ändå bra). Han fick in en sjukskrivning när vi var på stan. Han ringde runt till två olika som inte kunde komma in med kort varsel. När han skulle ringa den tredje fick han syn på en anställd på en uteservering. Maken ringde den anställdes telefon för att se om han skulle tala sant om var han var. Den anställde kunde tyvärr inte komma in. Han vabbade nämligen sjuka barn..... Maken hälsade att den anställde skulle njuta av ölen innan han lade på.
Dock vill anställda ofta ställa upp om företaget är reko och ställer upp för dem tillbaka. Ofta vet man vilka som gärna vill ha extra pass osv.

Där jag jobbar är det skäl för uppsägning att dra en sån lögn. Det är väldigt tydligt i vårt arbetstidsavtal att blir man inkallad så har man skyldighet att inställa sig. Även om man är bortrest i värsta fall. Arbetsgivaren får då täcka ens kostnader för hemresa, brända hotellnätter osv.
Citera
Igår, 22:10
Medlem
Är egenföretagare numera men när jag var anställd ställde jag upp för företagen jag jobbade för konstant. Men man lär sig ganska fort att det är meningslöst. Inte en jävel tackar dig och det lönar sig sällan i längden.

Har suttit på ledande positioner i företag och kan säga att man lätt utnyttjar sådana människor som alltid ställer upp.
Citera
Igår, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Vi fick alltid dubbelt, jobba en timme sen ledig två... pengar är ingen ide att ta ut

Ungefär så där fungerar det teoretiskt på min arbetsplats också. Problemet är bara att vi är underbemannade. Om allt funkar som det är tänkt, ingen är sjuk, ledig eller vab, så är arbetsbelastningen normal. Men så är det i princip aldrig, man är ständigt tvungen att täcka upp för någon annan och det finns sällan utrymme till att ta ut de där komptimmarna, till råga på allt så har man bara rätt till att som mest ta ut en halvdags ledighet åt gången.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in