Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-12-03, 10:47
Medlem
Kunde inte hitta någon post där en IT-chef svarar på frågor så tänkte det kanske kunde vara lite underhållande.

Kort om mig, IT-chef (officiell titel: Chief Information Officer) på ett medelstort svenskt bolag med ca 1000 anställda fördelat på ett par länder, jobbat där i rollen sedan början av 2020-talet. Haft tidigare positioner som IT-chef, totalt innehaft rollen i +15 år hos olika arbetsgivare.

Svarar gärna på frågor - om ni nu har några :-)
Citera
2024-12-03, 10:50
Medlem
67arigGubbes avatar
Älskar ni omorganisationer?
Citera
2024-12-03, 10:52
Medlem
kristofferGs avatar
Mycket Mazariner i kafferummet? Krigas det om vem som ska ha vilken kaffekopp?
Citera
2024-12-03, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Älskar ni omorganisationer?

Haha, nää det skulle jag inte säga är IT-chefens dröm :-)
Citera
2024-12-03, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kristofferG
Mycket Mazariner i kafferummet? Krigas det om vem som ska ha vilken kaffekopp?

Mest HR tjejerna som mumsar kakor, själv så har jag egen kaffemaskin & egen mugg på mitt rum.
Citera
2024-12-03, 11:15
Avstängd
pn222jws avatar
Är du utbildad i systemvetenskap/data?
Citera
2024-12-03, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Är du utbildad i systemvetenskap/data?

Nja, ingen formell högskoleutbildning.

Självlärd via diverse programmering & dator byggen från mitten 80 talet. Ekonomisk linje på gymnasiet därefter 2 årig leksaksingenjör inom digital telekommunikation.

Kom ut rätt i Internet-BB = fick jobb direkt.
Citera
2024-12-03, 12:02
Medlem
arakas avatar
Är hittepåjobb något att satsa på eller kryper tiden fram på jobbet?
Trodde iofs att hittepå var en typisk statlig och kommunal grej för folk som inte pallar jobben som de de facto utbildat sig till men där ser man.
Citera
2024-12-03, 12:51
Medlem
Vad är ditt huvudansvar?
Hur många direktrapporterande har du?
Finns det några återkommande saker som ni hela tiden lägger tid på och som aldrig verkar lösas, men som egentligen "bara ska funka" ?
Vad är mest frusterande i arbetsrollen?
Citera
2024-12-03, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elitesk
Kunde inte hitta någon post där en IT-chef svarar på frågor så tänkte det kanske kunde vara lite underhållande.

Kort om mig, IT-chef (officiell titel: Chief Information Officer) på ett medelstort svenskt bolag med ca 1000 anställda fördelat på ett par länder, jobbat där i rollen sedan början av 2020-talet. Haft tidigare positioner som IT-chef, totalt innehaft rollen i +15 år hos olika arbetsgivare.

Svarar gärna på frågor - om ni nu har några :-)

Vad gör du för att inte upprepa tidigare misstag i transformationsprojekt?
Vilken strukturkapitalsmodell föredrar du?
Hur stor del av dina ansvarsområden har du detaljkunskap om?
Citera
2024-12-04, 03:20
Medlem
Hur uppfattar du att fördelningen av din arbetsstyrka som faktiskt utför programering osv förändrats över åren? Är det t.ex. fler Scrum-masters osv och färre programmerare än när du var ny i din karriär? Tycker du fördelningen idag är vettig och blir det mer effektivt i och med agilt arbetssätt?
Citera
2024-12-04, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryhardereminem
Vad är ditt huvudansvar?
Hur många direktrapporterande har du?
Finns det några återkommande saker som ni hela tiden lägger tid på och som aldrig verkar lösas, men som egentligen "bara ska funka" ?
Vad är mest frusterande i arbetsrollen?

Ansvaret omfattar operationellt, taktiskt och strategiskt ansvar för företagets digitala miljöer och samlade informationsmängd (även kund-ägd information som lagras i våra system i enlighet med avtal). Inom ramen för detta ryms även IT och informationssäkerhet.

Återkommande saker som aldrig verkar lösa sig är primärt kring personalens utrustning, ex dockningsstationer som inte fungerar efter drivrutinsuppdateringar på datorer eller ex att ljudenheter i datorer slutar fungera.

Som i alla jobb finns det mängder av saker som är frustrerande men mest skulle jag säga är nog hantering av leverantörer som inte levererar tillräckligt bra kvalitet, tar ofantlig mängd energi och tid i anspråk (även att byta i vissa fall).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in