Flashback bygger pepparkakshus!
2024-12-03, 15:32
Medlem
Fibululans avatar
Jag har väldig muntorrhet, och såg på tv en tandläkare som rekommenderade tuggummi.
Det har hjälpt jättebra, även ångesten minskade.
Men det blir dyrt, förra månaden 1200kr på tuggummi.
Så jag upphörde några dagar och tycker nu att muntorrheten blivit värre än den var innan, känns lite i svalget t.o.m.

Så min fråga är om nån vet om överdrivet tuggummi tuggande kan påverka ens egen salivproduktion?
Kommer den återställas efter ett tag?
Ringde och fråga en tandsköterska, men hon visste inte.
Citera
2024-12-03, 15:51
Medlem
stetson900s avatar
No offence men "ångesten minskade"??? Alltså nog för att du får en episk mewing streak o bra käkben men på vilket sätt ser du att tuggummituggande korrelerar med sänkt grad av ångest?

Glad för din skull men nyfiken :-)
Citera
2024-12-03, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fibululan

Vad är det för tuggummi?
Vanligt sketet på Willys kostar i 60-st-burk ungefär 50 öre/st.
1200 spänn ger 20 tuggummi per dag.

Jag antar att du köper nåt annat?
Citera
2024-12-03, 16:15
Medlem
Fibululans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Vad är det för tuggummi?
Vanligt sketet på Willys kostar i 60-st-burk ungefär 50 öre/st.
1200 spänn ger 20 tuggummi per dag.

Jag antar att du köper nåt annat?

Köper endast V6 dental ocean mint, dom är kanon.
Citera
2024-12-03, 16:17
Medlem
Fibululans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stetson900
No offence men "ångesten minskade"??? Alltså nog för att du får en episk mewing streak o bra käkben men på vilket sätt ser du att tuggummituggande korrelerar med sänkt grad av ångest?

Glad för din skull men nyfiken :-)

När jag får ångest så blir jag väldigt muntorr, har GAD, märkte att ångesten minskade och kommer sällare sen jag började tugga tuggummi, ingen muntorrhet och känns bra helt enkelt , kan inte förklara bättre än så.
Fler borde testa.
Citera
2024-12-03, 16:18
Medlem
Citat:
Köper endast V6 dental ocean mint, dom är kanon.

Så, summan stämmer alltså? Du drar i dig c:a 20 tuggummi per dag?
Du vet att överdriven konsumption har en laxerande effekt?
Citera
2024-12-03, 16:23
Medlem
Fibululans avatar
Citat:

Jo och det välkomnade jag i början eftersom jag har problem med magen, men den effekten försvann när kroppen vant sig..
Citera
2024-12-03, 16:25
Medlem
Fibululans avatar
Citat:

Ett tuggummi räcker bara några minuter sen avtar effekten och man vill ju inte tugga runt på sin egen saliv.
Citera
2024-12-03, 16:27
Medlem
Citat:
Jo och det välkomnade jag i början eftersom jag har problem med magen, men den effekten försvann när kroppen vant sig..

Citat:
Ett tuggummi räcker bara några minuter sen avtar effekten och man vill ju inte tugga runt på sin egen saliv.

Ja, du gör som du vill.

Personligen kan jag tugga i timmar på samma. I princip tills tuggummit smulas sönder i molekyler och man får spotta ut en massa torrt bös. Det kan ta, beroende på märke (har dock inte sett ett mönster än), mellan 2-6 timmar.
Citera
2024-12-03, 16:31
Medlem
Fibululans avatar
Citat:
Ja, du gör som du vill.

Personligen kan jag tugga i timmar på samma. I princip tills tuggummit smulas sönder i molekyler och man får spotta ut en massa torrt bös. Det kan ta, beroende på märke (har dock inte sett ett mönster än), mellan 2-6 timmar.
Ok, låter inte så mysigt.
När jag tuggar så renas tänderna dessutom, märker det för det lossnar små flisor från tidigare intagna måltid, även om jag snabbt borstat tänderna efter käkat.
Citera
2024-12-03, 21:49
Medlem
Citat:
Jag har väldig muntorrhet, och såg på tv en tandläkare som rekommenderade tuggummi.
Det har hjälpt jättebra, även ångesten minskade.
Så jag upphörde några dagar och tycker nu att muntorrheten blivit värre än den var innan, känns lite i svalget t.o.m.

Så min fråga är om nån vet om överdrivet tuggummi tuggande kan påverka ens egen salivproduktion?
Kommer den återställas efter ett tag?
Ringde och fråga en tandsköterska, men hon visste inte.

Hade aldrig rekommenderat någon att tugga tuggummi i den omfattningen! Du kommer med all sannolikhet få problem med käkledssmärta och få enorma käkmuskler vilket inte alltid ser speciellt bra ut.

Det finns massor av olika saker för muntorrhet på apoteken. Salivin är min favorit (har med problem med muntorrhet), en tablett räcker länge. Xerodent gillar jag också.

Det finns även en gel som funkar bra för inga pengar alls; https://www.apoteket.se/produkt/apot...l-tub-1565181/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in