Flashback bygger pepparkakshus!
Igår, 22:19
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Han hade både väst och sändare..

”Svensken ska ha burit en automatiskt upplåsbar flytväst med personlig sändare, enligt World Cruising Club.” https://www.expressen.se/nyheter/var...an-forsvunnen/

Jag misstänker att dom inte veta hur AIS fungerar i nödläge om den startat ens.

Då börjar den plotta position som en hundpelj direkt till båten med ais mottagare så det syns direkt

Panik och man over bord utan vett
Citera
Igår, 22:19
Medlem
Jag tänder en brasa och tar mig en whiskey i soffan när jag vill njuta, andra åker över Atlanten och dör.
Citera
Igår, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Jag misstänker att dom inte veta hur AIS fungerar i nödläge om den startat ens.

Då börjar den plotta position som en hundpelj direkt till båten med ais mottagare så det syns direkt

Panik och man over bord utan vett

Jag har ingen som helst koll på båtar segling osv..😆 vet inte ens hur sändaren funkar?

Men tänker logiskt att dessa kanske bara funkar under visst område? Eller är det via satellit? Sätter dom inte igång automatiskt i vatten?
Citera
Igår, 22:40
Medlem
shevitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Ute vid fritt hav med kilometerdjupa vattten finns inte hajar.

Finns ingen fisk överhuvudtaget nästan innan han sjunker till botten

Jasså?

Säg det till de amerikanska soldaterna från sjunkna USS Indianapolis, som blev uppätna av hajar långt ute i havet.
Skeppet ligger på 5.5km djup just nu så vet inte alls vart du får din info ifrån...
Citera
Igår, 22:54
Medlem
Tragiskt fall, helt klart. Javisst är det lite av en slags dödslängtan att ge sig ut på sådana här äventyr. Greta hade åtminstone en (inofficiell) följebåt, så det fanns ingen risk att de skulle omkomma, ens om de kapsejsade.

Vet ej vilken utrustning seglaren Dag Eresund hade på sig. En självuppblåsande flytväst hinner inte blåsa upp sig om kroppen sjunker för fort.

Det finns då inte tillräckligt med tryck i gaspatronen som ska öppna och blåsa upp den.
Detta finns beskrivet i äldre litteratur om USAF katapultstolar vid utskjutning över vatten, att den risken faktiskt finns. Piloterna har inte klumpiga flytvästar på sig utan en som är designad att blåsa upp sig själv i vattnet.

Vet faktiskt inte hur dessa flytvästar är byggda ?
Det kan också ha funnits ett hål i den.
Eller att mekanismen inte fungerat.

Om kroppen ligger med huvudet ner så kommer AIS-enhetens antenn under vattnet och då kan sändareffekten bli för svag för att fångas upp.

Gissningsvis så sjönk kroppen direkt.

Det är så här i efterhand efterklokt att föreslå att han skulle varit säkrad med två karbinhakar istället för en. Att det alltid finns minst en ikopplad vid varje givet tillfälle.

Är å andra sidan säkerhetslinan för lång så släpas man efter segelbåten och
det blir då rätt obehagligt minst sagt. Då måste man koppla bort sig.
Eller försöka dra sig själv ombord.

Annars så är det vanligen kylan som dödar, inte ens om vattnet är +21 C varmt så klarar man särskilt många timmar innan man är död.
Det är i nacken, dvs hjärnstammen och lillhjärnan som andnings- och hjärt-styrningen sker, och när det området kylts ner för mycket upphör nervsignalerna.
Det är därför flytvästar har en krage som ska hålla uppe huvudet.

Det är mycket förrädiskt att segla med dessa små segelbåtar för man ser i och för sig den närmaste vågen, men det kan komma en brantare större våg alldeles bakom och då hinner man kanske inte med med att parera med rodret och då går man för hårt rakt på vågen.
Och kan då slå runt, dvs kapsejsa.

Det är inte så jäkla kul med långseglingar, för mathållningen blir genomusel,
sömnen likaså.

Det går faktiskt fort i sådana båtar, trots att det bara är seglena som drar.
Redan efter några minuter så är man flera hundra meter bort.
Det är bara en liten del av befolkningen som klarar av att se ett huvud i vattnet 300 meter bort, synskärpan brukar inte vara så pass bra, ens vid perfekta förhållanden dagtid.
Citera
Igår, 22:56
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Jag har ingen som helst koll på båtar segling osv..😆 vet inte ens hur sändaren funkar?

Men tänker logiskt att dessa kanske bara funkar under visst område? Eller är det via satellit? Sätter dom inte igång automatiskt i vatten?

Finns lite olika men nu är det en AIS sändare som börjar sända när den ligger i vatten och sänder på marin VHf sin gps postition på en speciell kanal , detta syns i båtar som har detta i kartan/radarplotten.

Och måste finnas i närheten , 5 -30km

Många båtar har AIS numera om du gogglar , finns massa om detta men även en livboj syns om den larmar.

Inomskärs/utomskärs ovan

Ute på havet

En Epierb/PLB/InReach som kan vara kombinerad med den ovan sänder ett nödanrop till sattelit om nödläge desutom och då blir svaret lite större än lokalt.

Jrcc/mm och så kan då långt ute tills havs be alla fartyg att gå mot din position

Nu hjälper det inte snubben där ute
Citera
Igår, 23:04
Medlem
Många proffs i tråden med helt olika svar på diverse frågor.

Några frågor från ett icke proffs.

Hur länge överlevde folk i vattnet när Estonia förliste. Troligen något varmare vatten här?

Hur lång tid tar det att stanna och vända tillbaka båten till där personen föll i? Hur långt bort från nedslaget hinner båten färdas?

Om han nu hade en flytväst med sändare och ficklampa.
Är det ändå i princip omöjligt att finna någon i dessa vågor?

Borde väl vara i princip det enda som lyser i ett övrigt becksvart mörker ute på havet den tiden?
Citera
Igår, 23:05
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
vidrigt sätt att dö på
Citera
Igår, 23:07
Medlem
Venators avatar
Den aktuella seglingen följer vad jag kan den vanligaste rutten för Atlant-seglare, från Kanarieöarna över till Karibien. Det är väldigt många som seglat den rutten, jag känner själv ett halvdussin personer. Det är nog en av de tryggaste rutter av oceanseglingar man kan ge sig ut på och just så här års brukar vindarna vara fördelaktiga - vanligaste tiden att segla över

Citat:
Ursprungligen postat av shevita
Jasså?

Säg det till de amerikanska soldaterna från sjunkna USS Indianapolis, som blev uppätna av hajar långt ute i havet.
Skeppet ligger på 5.5km djup just nu så vet inte alls vart du får din info ifrån...

Visste finns det fisk, men nu sjönk USS Indianapolis utanför Filippinerna och inte i Atlanten i höjd med Kanarieöarna så det är inte riktigt jämförbart men där den aktuella olyckan inträffade är det inte osannolikt att det finns makohaj. Det går också att fiska exempelvis guldmakrill från segelbåten under överfarten.
Citera
Igår, 23:10
Medlem
OlleLisss avatar
Finns det inget bättre spårningssystem ute till havs? Jag kan spåra mina barn via deras klockor till inom några meter via gps, varför finns det inget liknande system för besättningspersonal inbyggd i klädseln?
Citera
Igår, 23:11
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shevita
Jasså?

Lukta nog blod i vattnet efter strider

Ute på havena seglar Mola Mola o lite annat i ytsiktet , är ju brist på käk annars - inte hajrika vatten
Citera
Igår, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
... en 33-årig jurist...

Jaha, ingen skada skedd alltså
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto